Jump to content
Annons

Recommended Posts

nonackord (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag har haft Sonar XL 2.0 installerat på en dator ---det har fungerat utmärkt.

Har nu köpt ny dator ---då "klagar Sonar " på att jag inte har Direct X ( 8 tror jag det var ) installerat på datorn.

1) Vad är Direct x?

2) Var hittar man denna eftersökta fil/programvara?

3) Om Sonar så väl behöver denna fil .....Varför ligger den inte med på Sonar skivan (eller gör den det fast jag inte hittar den?)

Tacksam för DIRECT- hjälp !!! av någon som vet ngt om detta

Mvh

Nonackordet

Annons
Postat

Förmodligen har ditt nya windows DX9 och du behöver sålunda inte uppdatera DirectX.

För att kolla öppna kör - skriv dxdiag & tryck enter verktyget Dxdiag ska visa mängder m. info bl.a. DX-version.

Till Sonar 2 ( & XL ) finns en fil hos Cakewalk att ladda ner som heter DirectXUtility.exe

http://www.cakewalk.com/support/dx9.asp

Lycka & välgång

nonackord (oregistrerad)
Postat

HEJ IGEN

Mången TACK för hjälpen nu fungerar det smärtfritt 😄

TOPPEN!!!!

Nonackordet

PS

Som ni ser åker jag fram på ett "rätt gammalt Sonar----Sonar 2.0XL"

[/u]

Vad skulle jag vinna på att uppdatera? 😳

Vad skulle jag kunna göra om jag uppdaterar som jag inte kan göra i Sonar 2 XL?

Jag menar då inte alla småfinnesser som jag förstår har tillkommit

UTAN LITE STÖRRE mera genomgripande och betydelsefulla funktioner som tillkommit i SONAR 3-4-5-(6) sedan jag köpte.

Jag menar alltså sådana nyheter i programmet som ni senare tänkt om "hur klarade jag mig innan dessa kom????"

Vore kul att höra era synpunkter

Nonackordet

Postat (redigerat)

Att frysa spår för att spara processorkraft tycker jag är ovärderligt.

Track folders är ett stort administrativt plus när man pular med lite större project.

Per Channel-EQn gillar jag ockå. Med det är klart, vill man ha annan EQ än Sonitus så blir det att inserta effekt som vanligt.

Den här buggfixen (läs igenom tråden om du inte satt dig in i dilemmat tidigare) fick mig att uppgradera till 6an, annars var jag rätt nöjd med Sonar5.

Sen finns det ju en radda med användbara instrument och effekter. v-vocal är rätt bra om man är lagd åt det hållet.

Mitt första sonar var Sonar3, så 2 (och 2XL) har jag aldrig kört. För ännu längre sen tjyvkikade jag dock på Pro Audio9.

tjing

Bengan

edit: tjyv stavas inte kyv

Redigerat av Vallhagen
nonackord (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Vallhagen

Tack för dina synpunkter, jag vet att du har stor erfarehet av programmet så det gör synpunkterna ännu bättre och värdefullare. 😮

Vad jag förstår så kan man nu "bara" köpa 6:an som ny programvara dvs. inte 4:an eller 5:an

(jag menar man kan inte uppgradera en liten bit till 4 eller 5 utan skall man uppgradera så är det till 6:an )

Jag är en gammal inbiten yrkesmusiker som började med just den du nämnde

Pro Audio 9. Men det blev inte så mycket gjort i den för FINALE och notskrivningen tog över eftersom jag jobbar som arrangör åt notförlag.

Håller på mycket med sång, kör, piano,stråkar, träblås, lite brass någon gång.........ja, ja ballad- och musikalträsket kan vi väl kalla det.

Så vet du ungefär var vi är.....

(Håller aldrig på med att trixa med samplingar och mecka "nya" ljud eller musik typ techno eller hip-hop eller liknanade beroende på att jag kan inte den musiken)

Men jag är så omodern att när jag arrar gör jag det med penna och partitur och skriver bara in i Finale när det är klart.

Men det kan ju bli en hel del spår om det är solo+ kör (särskilt om man inte har så många sångare som man skall få att låta jättekör) piano, stråkar som skall låta lite maffigt och sedan lite träblås. ( Jag förstår att det är kanske i dessa lägen du tycker frysfunktionen är bra att ha om jag förstått dig rätt....)

v-vocal får du gärna utveckla lite, jag vet noll om den. Är det en vocoder som man kan fixa orenheter med?

Det är till detta arrande som jag skulle vilja få ett bättre klingande slutresultat för demon osv...... Mixa + lägga effekter få ett bra slutresultat.

Det låter ju aldrig lika bra i ett notskrivninsprogram hur mycket man än putsar på resultatet.

Tycker du att det är värt för mig att uppgradera till 6:an eller klarar jag mig bra med det jag har?

Lyssnar gärna till dina synpunkter (+även andras)

mvh

Nonackordet

Redigerat av nonackord
Postat (redigerat)
Hej Vallhagen

Tack för dina synpunkter, jag vet att du har stor erfarehet av programmet så det gör synpunkterna ännu bättre och värdefullare. 🙂

woaaaaa.... gör inte mig till FÖR mycket guru bara 😄 ... Jag har visserligen knackat Sonar ett par år nu, men när det kommer till ljud och inspelning allmänt så finns här (mycket seriöst) betydligt större stjärnor än mig. Men tack för komplimangen 🙁

Formellt finns bara möjlighet att uppgradera till den senaste gällande versionen ja. Ibland kan det ligga äldre uppgraderingar hos webbutikerna (och i de vanliga butikerna?), men man kan nog säga att det är 6an du ska uppgradera till om "du ska vidare".

v-vocal är en sån "avsurare", som lyssnar av monofoniska ljudspår (framförallt sång) och så kan man tonhöjdskorrigera där man sjungit falskt. Närmsta jämförelse blir Antares Autotune och det mer välrenommerade Melodyne. Det är också användbart för att snabbt och enkelt dubba ett sångspår till t.ex. en överstämma. In med sångspåret, tryck på knappen "ters upp" (ja, typ), vips klart. En del (ibland jag!) gillar detta, andra tycker det är mygel och båg.

Jag fattar det som att du bara spelar in audio. Alltså människor som sjunger och lirar instrument av trä o metall, INGET samplat? Rätta mig om jag har fel. Då är du alltså intresserad av ljudförbättrande effekter/pluggar. OCH funktioner som eventuellt förbättrar arbetsflödet. Med Sonar6 följer bl a en channelstrip som heter VintageChannel64. Och Audio quantizefunktioner (som jag faktiskt inte provat). Hela effektpacken från Sonitus är också bra/vettig/värd att äga. Den kom väl med Sonar3.

tja vad mer... När man dubbar kan man enkelt loopa en bit av låten och lira tagning på tagning tills man "råkar" sätta den optimala. Sen är det bara att ta bort de 22 (typ) dassiga försöken och spara det 23e. Eller klippa ihop det bästa rån den 6e, 9e och 19e tagningen. "Track layers" heter funktionen.

Sen jobbas det ju med 64 bitar fr o m Sonar5. Om du har en häftig dator kan du ha glädje av det 🙁

...

Tanka hem demoversionen vetja. Du har läst igenom all fakta på Cakewalk.com? Det är rätt mycket informativt där. Denna länk är bra:

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/upgradebenefits.asp

(nyheter för varje uppgraderingssteg)

Kör hårt!

Bengan

Redigerat av Vallhagen
nonackord (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen Vallhagen!

Tack för dina råd!!

Funktionen V-vocal låter intressant (det händer ju att en och annan "sur" ton hamnar på spåren.

Jodå det blir även lite midi också.

Jag spelar ofta de flesta instument själv via

Yamaha P250+ Roland2080 + Garritan stråkar

(synthen 2080 är väl "rena stenåldern" nu men den funkar bra till det jag gör --med sessionkort och orkesterkort)

Sjungandet+Körandet får jag lite hjälp med.

Så att midi-sidan av SONAR-programmet är absolut inget som jag vill va utan.

Man har ju chansen att rätta till något feltryck här och där om det inte är för stort

innan man tar över det i audio.

Jag vet inte om du har flera synpunkter på programmet när du nu vet att Midi biten också används flitigt-----har det

hänt "stora" viktiga saker där också (sedan Sonar3) som du känner att ---dessa nyheter är värda vartenda öre--- det blev en klar förbättring när dessa kom.

Skall man vänta och köpa till de värsta "barnsjukdoms-buggarna" är borta ur programmet (dvs Sonar 6)? eller är det redan Ok?

Skulle va kul att höra dina (ÄVEN ANDRAS )tankar om Midi-biten i Sonar 6:an. och inte minst

Vad fick dig (ER) att fastna för Sonar och inte Cubase (om man bortser från dongel-eländet)?????

Ha det gott

Nonackordet

Redigerat av nonackord
Postat

En STOR skillnad mellan Sonar 2 och 3 är (vad jag förstått) att Sonar 3 och framåt stödjer VST (och VSTi). Bara det motiverar faktiskt uppgradering. Denna VST-hantering har oxå förbättrats ytterligare i Sonar6 men innehåller en rätt obehaglig BUGG (se HÄR). Den buggen skall vara åtgärdad i nästa patch, som kommer vilken vecka som helst enligt CW.

Jag har alltid gillat Sonars sätt att hantera MIDI, men upplever inga stora skillnader på den punkten mellan Sonar 3 och Sonar6. Visserligen introducerar Sonar6 en ny "Synth rack view" men det ger mig ingen skillnad alls. OBS att här får gärna nån synth/midi-guru fylla på med info/tyckande! Mjukvaruinstrumenten som följer med Sonar tycker jag är BRA (men även här får andra ha åsikter!)

I tidernas begynnelse stod jag med Sonar i vänster hand ch Cubase i höger. Äpple eller päron. Aftonbladet eller expressen. Den enda referens jag hade då, som sysslade med musik-o-dator tyckte Sonar var bäst, så så blev det. Jag har inte ångrat mig 😲

tjing

Bengan

nonackord (oregistrerad)
Postat

Hej igen

Nyss hemkommen från en spelning -- så jag varvar ner framför datorn.

Kul att läsa dina funderingar kring Midi delen i Sonar

Jag kan inte säga att jag på något sätt är en erfaren Midi användare har bara fixat till felspel-- (om dom inte varit av modell större) denna väg.

Det får nog bli en fortsättning på Sonar-vägen i alla fall.

Tack för råd och synpunkter!!

Ha det gott !!

Nonackordet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.