Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare!

Nu har jag ersatt mitt gamla midi-tröskverk med ett M-Audio Axiom 49 keyboard och givetvis blir man sugen på att kunna använda transportknapparna för in/uppspelning och kanske rentav styra 8 bussar + mastern med slide'arna etc etc.

Kruxet är att inte kan ETT DYFT om control change etc.

Mitt "midi cc"-kunnande sträcker sig till att jag trycker på playknappen på mitt nya keyboard, inget händer och jag konstaterar att Nähä, det gick inte.

Jag har givetvis läst manualen till Axiomet (Axiomen?) men jag vet ärligt talat inte vad jag ska leta efter.. 😳

Skulle någon kunna vara snäll o förklara, steg för steg, hur jag ska göra?

Jag antar att midi cc hantering är densamma oavsett keyboardfabrikat så vemsomhelst med lite tid över: snälla HJÄLP!

tack på förhand!

Redigerat av basshole
Annons
Postat

Jag hade samma problem när jag köpte korg kontrol49, då jag ville assigna vissa knappar till transportpanelen som play/paus/ med mer.

Det tog ett tag innan jag begrep mig på funktionerna, men efter några timmars pillande och läsning i manualer så fungerade det.

Jag sitter på Sx3 och vet inte riktigt om det är samma menyer i Cubase 4, men det bör vara någorlunda det samma.

Gå in i Devices / Device setup, och lägg till Generic Remote. Då kommer det upp en lista med massa valbara funktioner. Härifrån assignade jag Korgen till en del funktioner, som till exempel transportpanelens play/stop/record et cetera, och det fungerar alldeles utmärkt.

Jag får ta och sätta mig och gå igenom proceduren igen, för att kunna förklara utförligare men hoppas det är en någon som när hjälp på traven.

Ciao.

• 2 veckor senare...
Postat

Tjingeling.

Cubase 4 har bättre implementering av Generic Remote än SX 3.. ( använder båda ).. Försökte bygga en remotemap till mitt 32 kanals motorstyrda digitala mixerbord i SX 3 men efter 8 timmar och halvvägs uppstod ett problem då en nödvändig funktion inte gick att utföra.. shit happens..

Ska sägas att knåpa ihop en fungerande remotemap i C4 är att föredra..faktiskt.. den har lite nya tillägg som gör livet lite lättare.. dels så kommer alla dina skapade instrument, FX-tracks upp som valbara punkter i Generic Remote'ns menyer vilket underlättar oerhört när man ska styra olika saker i pluggarna och du slipper fundera på vad som är vad, hur som är när..o.s.v

Jag satt förra helgen och labbade med en triggerfinger från samma tillverkare ( M-Audio ) , men lämnade tillbax den då den mer framstod som en leksak än fungerande arbetsredskap i detta sammanhanget.. men skitsamma.. var faktiskt på vippen att köpa Axoim 49'an för alla dess till synes smarta lösningar för snap-shots, oändliga vridpot'ar, trumpad'sen och sequencerkontrollern m.m..

Återkom gärna med lite detaljer om hur den funkar i ett arbetssammanhang med Cubase 4

Att bygga en remote för att enbart starta och stoppa sequencern är busenkelt i C4

i.o.m att du har en MIDI-learn-funktion till hjälp...

Eftersom M-audio har remote-mjukvaran "Enigma" till alla? sina produkter borde du ha 1st USB-kabel och 1st MIDI-kabel installerad mellan datorn och Axiom'en.

Har du USB-kabeln och MIDI-kabel mellan datorn och Axiom'en kan du använda remote-mjukvaran "Enigma" samtidigt som du spelar på ex. en VSTi i Cubase.. vilket kan vara användbart om du vill programmera om vilka pot'ar eller reglage

som skickar ut vad eller byta hela "snap-shots" för olika VST-instrument m.m m.m.

Har du bara USB-kabeln installerad och kör "USB-midi" in i Cubase tror jag inte du kan använda båda programmen samtidigt utan att stöta på protester..

Hursomhelst..

( I Cubase 4 ) Gå in under Devices -> Device setup klicka sedan det lilla plustecknet uppe i vänstra hörnet av setupfönstret. ( en meny öppnas med alla hårdvarucontrollers )

Välj där Generic remote.

Efter det ska du ställa in den midikanal ditt Axiom sänder ut MIDI-data på.. och har du bara USB-kabeln här ska du välja den som MIDI-input..

Nu förklarar jag bara hur du gör för att få knapparna "start" och "stopp" att funka i sequencern..resten av de inställningar du kommer behöva kan du nog lista ut på egen hand då resten är ganska självförklarande. ( troligtvis 😄 )

Ok, markera första raden i den övre rutan där det står: Fader 1.

Om vi börjar med "play-knappen" på ditt Axiom , trycker du ned knappen och håller den nedtryckt, samtidigt som du med muspekaren klickar på "learn" i Cubase.. har du gjort rätt nu ska du se att värdet ändrades under rubriken "Adress".. ( det grundinställda värdet när du startar Generic Remote är 7 )

So far so good?

Nästa steg tar vi stopp-knappen: markera rad 2 i den övre rutan ( där det står Fader 2 )

och tryck ned "stopp-knappen" på ditt Axiom samtidigt som du klickar på "learn" i Cubase.. samma sak här.. värdet ska nu ändrats från det grundinställda värdet 7

till det värdet som stop-knappen skickar ut..

Nu hoppar vi till den nedre rutan.. där talar vi om vad som ska hända när du trycker på dessa två knappar..

Markera översta raden där det står "Fader 1", på samma rad klickar du på texten "VST mixer" ( under rubriken: Device) då ska du få upp en meny med massa olika valmöjligheter, där väljer du "Transport".. under nästa rubrik "Channel/Category" väljer du "Device".. under nästa rubrik "Value /Action" väljer du "Start"..

Nu har du en fungerande startfunktion.. nästa steg är en repetition på det vi precis gick igenom, men under Value /action" ska det följdaktligen stå "Stop" istället..

Om allt har gått bra såhär långt kan du klicka på "apply" längst ner i högra hörnet av setup-menyn och du ska kunna starta och stoppa sequencern via knapparna.

Kolla bara att du har fungerande midi-input i Cubase innan du börjar.. mest för att slippa huvudvärk över att det inte funkar... 😄

( Hoppas du får igång controllern nu..)

Lycka till

Postat

Man får tacka herr Lundin!

Faktum är att jag faktiskt fått igång Generic remote med hjälp av den utökade pdf-manualen som fanns att tanka hem från Steinberg.

Det jag däremot inte tänkt på är learn-funktionen, vilken tveklöst gör programmeringen bra mycket smidigare. (jag har hittills fått starta Enigma och skriva ner controllernumrena på ett papper, för att sedan återgå till Cubase.. go figure..).

Återigen, tack för hjälpen!

Förhoppningsvis hittar någon annan med liknande huvudbry den här tråden i framtiden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.