Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här är en bild på mitt sovrum/studio.

Jag tror ni förstår vad allt är men jag kan ju förtydliga lite. Längst upp till vänster: skrivbord med monitorer och en stol.

Sängen är längst ner bakom mig (om jag sitter i stolen på bilden).

Jag har skaplig akustik men ganska mycket problem med frekvenser under 250hz. Särskilt jobbigt är det vid 125hz.

Hjälper det att akustikbehandla rummet och i sådant fall, hur och var? 😱

vdsrumwo7.jpg

.Viktor

Annons
Postat

Strax under 3m på både längden och bredden, eller...? 😳

Du sitter för nära den ena väggen och får därför en kraftig slagsida i ljudet på grund av närheten till den vänstra väggen.

Ett sätt att försöka få det lite bättre, är att vrida ditt bord, så att du tittar rakt in mot hörnet i stället. Då skulle det åtminstone blir mer symmetri i det. För att sedan göra situationen lite bättre, så kan du behandla hörnet med antingen akumabsorbenter, Ghost hörnpaneler eller mineralullskivor som du bygger ihop i träramar (om du är lite händig... 😆 ). Det skadar inte att behandla övriga hörn också, eftersom rummet är som en kub - men det är kanske inte helt lätt med tanke på att du behöver kunna bo där också... 😛

Eftersom högtalarna kommer att hamna nära väggarna, så bör du sätta upp absorbenter på väggarna bakom dem - och ha så pass tjockt material att du kan trycka in högtalarna lite i materialet. Glöm inte absorbentkuddar mellan högtalarna och underlaget. Övrig behandling blir de gamla vanliga sakerna; placera absorption på de ställen där du från mixpositionen skulle kunna se någon av högtalarna om det satt en spegel på väggen. Då hamnar du nära vad som behövs till den mest grundläggande behandlingen i alla fall - och har fått en mycket bättre utgångspunkt för eventuellt vidare tänkande...

Postat

Okej, att vrida på hela paketet ska väl inte vara några problem. =)

Iofs så har jag monitorerna på väggstativ (10-20 cm från väggen).

Rummets storlek glömde jag: 3.75 x 3.25 har jag för mig.

.Viktor

Postat (redigerat)

Höjden är bra att veta också - sedan kan du räkna ut vilka förväntade problemfrekvenser här: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Monitorerna 10-20cm från väggen och på väggfästen? Så mycket större anledning att isolera monitorerna från underlaget, eftersom hela väggen fungerar som resonanslåda för vibrationerna från basen annars. Det är också för nära väggen, så att du får en överdriven bas - så absorbenterna på väggen bakom, som du trycker in monitorerna i, är fortfarande ett hett tips... 😳

Redigerat av Claes
Postat

Håller med Claes om att försöka få en bättre symmetri. Bäst vore om du kunde centrera dig mot en kortsida.

Om måtten stämmer (3,75m * 3,25m) och vi ponerar att takhöjden är 2,4m så kan resonansen vid 125 Hz bero på antingen den andra ”oblique”-stående vågen ”2,1,1” (127,9 Hz om C=344 m/s), eller den tangentiala vågen ”0,2,1” (127,8 Hz).

¼ λ vid 125 Hz resulterar i 0,69 m vilket vore opraktiskt tjockt för traditionell absorption med skumplast eller gullfiber, så för att dämpa denna frekvens krävs en panelabsorbent eller perforerad Helmholtz panel.

Kolla in: http://www.mhsoft.nl/helmholtzabsorber.asp för bra info.

Postat (redigerat)

Högtalarstativen är fastskruvade i betongvägg trots allt så den är ju ganska stabil - väggen alltså.

Jag ska se om det går att flytta ut de nånting från väggen. Kan nog bli svårt eftersom högtalarfästena är på ett visst sätt. Men att sätta en ljudabsorbent eller två bakom borde väl gå bra.

Pappa köpte två stycken förpackningar med Högtalarabsorbenter från biltema. Dvs jag har 10 st plattor.

Kan jag använda dessa eller är det bara att glömma för basdämpning?

.Viktor

EDIT: Rummet är som sagt ca 2.40 i höjd. Bra gissat, Gilbert 🙂

Redigerat av ViktorDenStore
Postat
Högtalarstativen är fastskruvade i betongvägg trots allt så den är ju ganska stabil - väggen alltså.

Jag ska se om det går att flytta ut de nånting från väggen. Kan nog bli svårt eftersom högtalarfästena är på ett visst sätt. Men att sätta en ljudabsorbent eller två bakom borde väl gå bra.

Pappa köpte två stycken förpackningar med Högtalarabsorbenter från biltema. Dvs jag har 10 st plattor.

Kan jag använda dessa eller är det bara att glömma för basdämpning?

.Viktor

EDIT: Rummet är som sagt ca 2.40 i höjd. Bra gissat, Gilbert 😏

Du ska flytta ut dem minst en halvmeter för att det ska blir någon nämnvärd skillnad - och det lär nog vara svårt... 🙁

Biltema-skummet är packningsmaterial och inte akustikskum. Det är nog ungefär lika effektivt mot bas som en gardin - så det är bara att glömma. Det behövs betydligt bättre prylar för det.

En avstämd absorbent, som Gilbert var inne på, är troligen bästa lösningen till ditt hörn - men om du inte har möjlighet att snickra ihop något sådant, så titta gärna på Ghost, som också kan fungera mycket bra. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.