Jump to content
Annons

Om man kunde resa bakåt i tiden


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Inspirerad av tbruce fråga om gravitation och centrifugalkraft så tänkte jag på detta med att resa bakåt i tiden. Om man kunde det så skulle det inte krävas mycket för att få reda på om allt var förutbestämt. Om man bara kunde resa bakåt i tiden en kvart eller så... skulle räcka gott och väl. För då kunde man se efter om man gjorde de där onödiga icke planerade impulsköpen igen, om olyckan skedde igen o.s.v.

Intressant.

Kan man resa fem minuter bakåt?

blodgrape//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

När man flyger är det ju en annan tid där än hemmavid. Det var så jag tänkte. Och så tänkte jag på det att Nytt år kan det ju inte vara överallt på jorden samtidigt. Är det inte så att vi "ska" rätta oss efter den tid som utgår ifrån Greenwich egentligen. På Nyårsafton låg den en timme efter vår stod det på Nyheterna. Alltså skulle vi önska varandra Gott Nytt År klockan 01.00 och inte 24.00?!

Om man kunde resa tillbaka i tiden så kunde man förhindra det som hänt kanske? Det vore väldigt bra. Så om man åkte runt jorden åt "fel håll" hela tiden, i vecka efter vecka så kom man till slut till den dag man ville ändra på? Jag läste om en man som menade att det var så. Men om det var så, varför har ingen gjort det då? Då skulle man ju skaffa flygcertifikat och bara gasa..

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man åkte runt jorden åt "fel håll" hela tiden, i vecka efter vecka så kom man till slut till den dag man ville ändra på? Jag läste om en man som menade att det var så. Men om det var så, varför har ingen gjort det då? Då skulle man ju skaffa flygcertifikat och bara gasa..

Mannen du pratar om är Stålmannen. Det fungerade alldeles utmärkt, han lyckades rädda Lois.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju redan gjorts försök på området.

Ta t ex sommar/vintertid som är ett bra exempel på det. Man ställer om klockan och... vips så har det blivit ljusare ute. Eller mörkare om man ställer om åt andra hållet. Alltså någon har kommit på att man kan påverka ljusförhållandena utomhus genom att ställa om klockan. Det verkar fungera endast om ALLA gör det. Jättebra om man har tappat t ex en lins ute eller inte hittar hem. På så vis får man tydligen också mer tid att vara ute och göra... öh... utesaker... på än innan man kom på detta. Undrar vad som händer om en eller några få i landet glömmer eller helt enkelt skiter i att ställa om klockan? Blir världen ljusare eller mörkare endast för just de personerna eller påverkar det oss alla. Det skulle ju kunna vara en rimlig förklaring till att jag inte märker någon skillnad hur jag än ställer om klockan.

Nu handlar det ju visserligen om en timme hit och dit men det har sina fördelar. Om man t ex har gjort någon på smällen inom en timme innan klockan ska ställas tillbaka så kan man ju ställa om klockan och "göra om det" och t ex dra sig ur innan eller använda preventivmedel. Man kan ju också tänka sig ett bankrånscenario... För att inte tala om lotto...

Man skulle ju kunna experimentera, ang. Tbruces gravitation/centrifugalkraft, genom att sätta sig i en torktumlare eller en kraftig centrifug, be en kompis eller ovän att sparka igång den och medans man roterar där inne, ställa tillbaka klockan en timme och se vad som händer när man kommer ut. Motsvarar en timme centrifugtid en timme realtid..? Vidare. Om man ställer samma centrifug i ett flygplan flyger upp och enligt Musiks fråga "flyger runt jorden åt fel håll hela tiden, i vecka efter vecka" samtidigt som man sitter i centrifugen och roterar och, för att röra till det hela lite, ställer om klockan...

Vad händer då..?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Man kan ju inte ändra saker som redan har hänt 😄

Om man åker tillbaka i tiden så har de ju inte hänt. Är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Man kan ju inte ändra saker som redan har hänt 🙂

Om man åker tillbaka i tiden så har de ju inte hänt. Är du med?

Men sakerna du pratar om har ju redan hänt.

och du åker ju inte tillbaka till en tid innan det hände 🙂

Jo, det var ju just det som var tanken - att man åker tillbaka till en tid då de sakerna inte har hänt. Om den tid man åker till är en tid som i tiden ligger före den tid som är nu, så kan de sakerna ju inte ha hänt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bevis på att det inte går att resa tillbaka i tiden vare sig nu eller i en avlägsen framtid är ju att man aldrig har träffat nån från framtiden...

Fast man kanske bara blir en osynlig observatör utan fysisk kropp om man är tidsresenär? Betyder det att man inte skall utgå ifrån att man är ensam i duschen eller när man petar näsan i smyg...? Nä, det går inte att resa i tiden. Mitt beslut är orubbligt. Iaf nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju inte resa bakåt i tiden, men saker som är "presenta" (händer just nu) är ju ibland någonting som hände för en stund sedan, som till exempel solen. Skulle solen (av någon underlig anledning) sprängas bort väldigt hastigt så skulle det ju dröja innan vi såg att den hade sprängts - vi hade alltså sett solen som den var innan den sprängdes (hur länge är det, 8 minuter?) fast den egentligen hade sprängts.

Så spännande förklarade min NO-lärare frågan om man kunde resa/se bakåt i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Hur brukar Pazo göra då han reser i tiden? Och varför skulle man då resa tillbaka..? 🙁 Kanske om festen eller nuppet var så bra att... Men då är ju risken att det hela slutar på något annat sätt. Man kan tänka sig ett scenario där man denna gången får stryk av brudens överviktige raggarpojkvän. Ingen idé således att resa tillbaka eftersom allt kan ske och bli lite hur som helst... Hur blir det då i nutid..? Kommer jag att sitta här blåslagen och dann efteråt?? Eller kommer det att "försvinna" på något sätt när man kommer tillbaka???
Link to comment
Dela på andra sajter

🙁 Hur brukar Pazo göra då han reser i tiden? Och varför skulle man då resa tillbaka..? 😆 Kanske om festen eller nuppet var så bra att... Men då är ju risken att det hela slutar på något annat sätt. Man kan tänka sig ett scenario där man denna gången får stryk av brudens överviktige raggarpojkvän. Ingen idé således att resa tillbaka eftersom allt kan ske och bli lite hur som helst... Hur blir det då i nutid..? Kommer jag att sitta här blåslagen och dann efteråt?? Eller kommer det att "försvinna" på något sätt när man kommer tillbaka???

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bevis på att det inte går att resa tillbaka i tiden vare sig nu eller i en avlägsen framtid är ju att man aldrig har träffat nån från framtiden...

Mjaa.. Fast det där förutsätter ju att saker och ting är förutbestämda. Om det INTE är så att "ödet" existerar, så kanske vi i våran verklighet lever med en framtid där man inte har lyckats göra tidsresor, iaf inte tillbaka till vår tid. Eller jo kanske, men inte till vår verklighet, den som vi upplever här och nu.

Hmm... Dessutom! Om det är så att det finns ett oändligt antal verkligheter, var och ett uppbyggt av de konsekvenser som respektive verklighet blivit utsatt för, så innebär ju det att en tidsresenär aldrig kan återvända till det universum han/hon kom från. Tillbaka till samma tid kanske, men risken är att de människor som han/hon lämnade skulle hälsa honom/henne tillbaka med: "..vem fan är du?"

Det här är så jobbigt... för om inte ödet existerar... så måste ju det innebära att det finns ett oändligt antal verkligheter, kalla det parallella universum. Som i "Planet of the Apes" typ. Det är jobbigt. Jag orkar inte. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Hur brukar Pazo göra då han reser i tiden? Och varför skulle man då resa tillbaka..?  😲 Kanske om festen eller nuppet var så bra att... Men då är ju risken att det hela slutar på något annat sätt. Man kan tänka sig ett scenario där man denna gången får stryk av brudens överviktige raggarpojkvän. Ingen idé således att resa tillbaka eftersom allt kan ske och bli lite hur som helst... Hur blir det då i nutid..? Kommer jag att sitta här blåslagen och dann efteråt?? Eller kommer det att "försvinna" på något sätt när man kommer tillbaka???

🙂

... och vi som inte ens har börjat att snacka mellantider än...

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)

Såg ni Anders o Måns? När dom stod ensamma ute på ett torg och väntade på framtidsresenären.

Det här var bara ett svepskäl att bjuda in er till min on-topic fråga om variable bitrate.. Haha.. seriöst.. Behöver er hjälp ju.. 🙂😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju inte resa bakåt i tiden, men saker som är "presenta" (händer just nu) är ju ibland någonting som hände för en stund sedan, som till exempel solen. Skulle solen (av någon underlig anledning) sprängas bort väldigt hastigt så skulle det ju dröja innan vi såg att den hade sprängts - vi hade alltså sett solen som den var innan den sprängdes (hur länge är det, 8 minuter?) fast den egentligen hade sprängts.

Så spännande förklarade min NO-lärare frågan om man kunde resa/se bakåt i tiden.

Jag undrar hur de som håller på med hokus pokus som astrologi ställer sig till det.

Vi vet ju inte om stjärnor vi ser på himlen som befinner sig miljontals ljusår bort faktiskt redan har slocknat för länge sedan.

Det tar ju flera miljoner år innan ljuset bryts. De påstår att dessa stjärnor har en sådan påverkan på våra liv när de själva inte ens vet om stjärnan finns kvar.

Någon trollkunnig astrolog här som kan förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ingenting är snabbare än ljuset, måste man se det som att de stjärnor man ser lyser just nu, i nuet. Om solen exempelvis exploderar, kan vi inte få reda på det förrän efter 8 minuter, så därför är solens nutid på jorden soltid +8 minuter och dessa två tider är "samtidiga".

En annan sak man kan grubbla sönder sin hjärna över är om rymden är oändlig eller inte. Inget av alternativen går ju att föreställa sig.

Astrologi handlar väl mer om planeternas position än om stjärnor. Solens och månens apparenta rörelser påverkar ju våra liv, men hur saturnus stod när man föddes tycker jag är en aning irrelevant.

Redigerat av Rattlesnake
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak man kan grubbla sönder sin hjärna över är om rymden är oändlig eller inte. Inget av alternativen går ju att föreställa sig.

Det där är sjukt, helt galet. Jag brukar tänka på det ibland och det känns nästan som om jag ska svimma varje gång, dte är ju precis som du säger - den kan ju inte ta slut, en rak kant som ett rum? Vad hänter om man kommer förbi det? Går det? Känns lite som "The Truman Show" när Jim Carrey går in i en vägg 😉

Men å andra sidan, den kan ju inte vara oändlig, den måste ju ta slut någon gång.

Min mattelärare tog upp någon teori om oändlighet inom matematiken, som hette typ "Hillberts hotel" eller någonting liknande. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur den teorin var, men jag minns att jag tänkte att det kanske kan vara något för oändlighetens existens eller icke-existens i rymden.

EDIT: "Hillberts hotel" hette det.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det jag grubblar mest över scenen i "tillbaka till framtiden", när killen (ja, jag har glömt vad han heter) kör Chuck Berry-riff som Chuckens kusin råkar höra, som skvallrar och... resten är historia. Men vem gjorde egentligen riffet då? 😉

Det blev ju en ganska elegant återgång till trådens ämne, eller hur? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det jag grubblar mest över scenen i "tillbaka till framtiden", när killen (ja, jag har glömt vad han heter) kör Chuck Berry-riff som Chuckens kusin råkar höra, som skvallrar och... resten är historia. Men vem gjorde egentligen riffet då? 😉

Det blev ju en ganska elegant återgång till trådens ämne, eller hur? 🙂

Riffet gjorde väl michael J fox eftersom han kunde resa bakåt i tiden och påverka den kommande framtiden.

Nu vet jag inte om riffet var EXAKT som Berrys, han kanske bara blev influerad av det han hörde i luren 😉

Nej sjutton.....

Jag vet inte längre ju mer jag tänker på det 🙂

Originalet måste vara Berry såklart.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ingenting är snabbare än ljuset, måste man se det som att de stjärnor man ser lyser just nu, i nuet. Om solen exempelvis exploderar, kan vi inte få reda på det förrän efter 8 minuter, så därför är solens nutid på jorden soltid +8 minuter och dessa två tider är "samtidiga".

En annan sak man kan grubbla sönder sin hjärna över är om rymden är oändlig eller inte. Inget av alternativen går ju att föreställa sig.

Astrologi handlar väl mer om planeternas position än om stjärnor. Solens och månens apparenta rörelser påverkar ju våra liv, men hur saturnus stod när man föddes tycker jag är en aning irrelevant.

Vadå? 😳

Det är väl inte så konstigt att tänka oändlighet?

eller lite om man övertolkar det å så, men annars går de väl bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju inte resa bakåt i tiden, men saker som är "presenta" (händer just nu) är ju ibland någonting som hände för en stund sedan, som till exempel solen. Skulle solen (av någon underlig anledning) sprängas bort väldigt hastigt så skulle det ju dröja innan vi såg att den hade sprängts - vi hade alltså sett solen som den var innan den sprängdes (hur länge är det, 8 minuter?) fast den egentligen hade sprängts.

Så spännande förklarade min NO-lärare frågan om man kunde resa/se bakåt i tiden.

Jag undrar hur de som håller på med hokus pokus som astrologi ställer sig till det.

Vi vet ju inte om stjärnor vi ser på himlen som befinner sig miljontals ljusår bort faktiskt redan har slocknat för länge sedan.

Det tar ju flera miljoner år innan ljuset bryts. De påstår att dessa stjärnor har en sådan påverkan på våra liv när de själva inte ens vet om stjärnan finns kvar.

Någon trollkunnig astrolog här som kan förklara?

De har ju påverkan eftersom "signalerna" från stjärnorna kommer till oss i vår nutid.

Detta är ju inte iaf enligt mig ingen typ av tidsresa.

Tidsresa är ju snarare att lyckas göra maskhål, men då vi inte har lyckats göra ett ännu betyder det att ingen i framtiden heller har lyckats. Och sedan genom dessa maskhål hitta "genvägar" i tidsrymden.

En annan typ av tidsresa kan ju anses bara att åka så passa snabbt att de relativitiska effekterna av tidsdilatationen blir riktigt märkbara 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju påverkan eftersom "signalerna" från stjärnorna kommer till oss i vår nutid.

Detta är ju inte iaf enligt mig ingen typ av tidsresa.

Tidsresa är ju snarare att lyckas göra maskhål, men då vi inte har lyckats göra ett ännu betyder det att ingen i framtiden heller har lyckats. Och sedan genom dessa maskhål hitta "genvägar" i tidsrymden.

En annan typ av tidsresa kan ju anses bara att åka så passa snabbt att de relativitiska effekterna av tidsdilatationen blir riktigt märkbara 😳

Det är ingen tidsresa, men man kan se bakåt i tiden. Eftersom det vi ser är någonting som redan har varit/hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ju påverkan eftersom "signalerna" från stjärnorna kommer till oss i vår nutid.

Detta är ju inte iaf enligt mig ingen typ av tidsresa.

Tidsresa är ju snarare att lyckas göra maskhål, men då vi inte har lyckats göra ett ännu betyder det att ingen i framtiden heller har lyckats. Och sedan genom dessa maskhål hitta "genvägar" i tidsrymden.

En annan typ av tidsresa kan ju anses bara att åka så passa snabbt att de relativitiska effekterna av tidsdilatationen blir riktigt märkbara 😄

Det är ingen tidsresa, men man kan se bakåt i tiden. Eftersom det vi ser är någonting som redan har varit/hänt.

Jamen det kan man ju göra med en videokamera också. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidsresa är ju snarare att lyckas göra maskhål, men då vi inte har lyckats göra ett ännu betyder det att ingen i framtiden heller har lyckats.

Fast hur vet du det? Återigen, det där kan du bara veta under förutsättning att du vet att ödet existerar. Om saker och ting vore förbestämda så vore tidsaxeln statisk. Med andra ord, om du reser tillbaka till 9/11 så rasar WTC-tornen på sekunden, precis som de gjorde när vi upplevde det förut. Gör du resan tusen gånger så kommer tornen rasa varje gång, på sekunden.

MEN om orsak och verkan inte är absoluta så måste ju det innebära att det finns ett oändligt spektrum av verkligheter, en verklighet som är orsak till varje verkan. T.ex så kanske mannen som satt närmast terroristen i flygplanet inte tvekade att ingripa i det sidospår av universum som du åker tillbaka till, och då kanske skulle lyckas avstyra kraschen.

Vad jag vill säga är att man bör överväga att tiden inte är linjär. Tiden upplevs för oss jordbundna varelser linjär, eftersom andra parametrar spelar in, dvs gravitation och rum och det faktum att vi åldras. Men när du träder in i det glapp som utgör evighet och ingen tid alls på samma gång (dvs din "tidsresa") så upphör rummet. Således upphör tiden. Alltså kan du aldrig komma någon vart. Du kommer tillintetgöras.

Jag vet inte.. Tusan också, man slår knut på sig själv. Måste fundera mera. 😳

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidsresa är ju snarare att lyckas göra maskhål, men då vi inte har lyckats göra ett ännu betyder det att ingen i framtiden heller har lyckats.

Fast hur vet du det? Återigen, det där kan du bara veta under förutsättning att du vet att ödet existerar. Om saker och ting vore förbestämda så vore tidsaxeln statisk. Med andra ord, om du reser tillbaka till 9/11 så rasar WTC-tornen på sekunden, precis som de gjorde när vi upplevde det förut. Gör du resan tusen gånger så kommer tornen rasa varje gång, på sekunden.

MEN om orsak och verkan inte är absoluta så måste ju det innebära att det finns ett oändligt spektrum av verkligheter, en verklighet som är orsak till varje verkan. T.ex så kanske mannen som satt närmast terroristen i flygplanet inte tvekade att ingripa i det sidospår av universum som du åker tillbaka till, och då kanske skulle lyckas avstyra kraschen.

Vad jag vill säga är att man bör överväga att tiden inte är linjär. Tiden upplevs för oss jordbundna varelser linjär, eftersom andra parametrar spelar in, dvs gravitation och rum och det faktum att vi åldras. Men när du träder in i det glapp som utgör evighet och ingen tid alls på samma gång (dvs din "tidsresa") så upphör rummet. Således upphör tiden. Alltså kan du aldrig komma någon vart. Du kommer tillintetgöras.

Jag vet inte.. Tusan också, man slår knut på sig själv. Måste fundera mera. 🤪

Jag säger bara att det är så enligt fysikaliska tankebanor.

I fysiken så är ett av de enda setten, för tidsresa att bli möjligt, genom maskhål.

Och ett maskhål måste ha nånstans där den börjar och nånstans där den slutar.

Därför kan man inte resa i tiden förräns en sådan portal har "byggts" och då kommer man inte kunna resa nånstans förrän man skapat nästa hål. när man har gjort detta kan man resa mellan dessa hål. så hur långt i tiden resan bli beror på när nästa hål byggs.

Själv anser jag att det finns oändligt många universum där olika saker sker och finns osv...

Och jag fattar inte vad ödet har med allt detta att göra? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidsresa är ju snarare att lyckas göra maskhål, men då vi inte har lyckats göra ett ännu betyder det att ingen i framtiden heller har lyckats.

Fast hur vet du det? Återigen, det där kan du bara veta under förutsättning att du vet att ödet existerar. Om saker och ting vore förbestämda så vore tidsaxeln statisk. Med andra ord, om du reser tillbaka till 9/11 så rasar WTC-tornen på sekunden, precis som de gjorde när vi upplevde det förut. Gör du resan tusen gånger så kommer tornen rasa varje gång, på sekunden.

MEN om orsak och verkan inte är absoluta så måste ju det innebära att det finns ett oändligt spektrum av verkligheter, en verklighet som är orsak till varje verkan. T.ex så kanske mannen som satt närmast terroristen i flygplanet inte tvekade att ingripa i det sidospår av universum som du åker tillbaka till, och då kanske skulle lyckas avstyra kraschen.

Vad jag vill säga är att man bör överväga att tiden inte är linjär. Tiden upplevs för oss jordbundna varelser linjär, eftersom andra parametrar spelar in, dvs gravitation och rum och det faktum att vi åldras. Men när du träder in i det glapp som utgör evighet och ingen tid alls på samma gång (dvs din "tidsresa") så upphör rummet. Således upphör tiden. Alltså kan du aldrig komma någon vart. Du kommer tillintetgöras.

Jag vet inte.. Tusan också, man slår knut på sig själv. Måste fundera mera. 🤪

Jag säger bara att det är så enligt fysikaliska tankebanor.

I fysiken så är ett av de enda setten, för tidsresa att bli möjligt, genom maskhål.

Och ett maskhål måste ha nånstans där den börjar och nånstans där den slutar.

Därför kan man inte resa i tiden förräns en sådan portal har "byggts" och då kommer man inte kunna resa nånstans förrän man skapat nästa hål. när man har gjort detta kan man resa mellan dessa hål. så hur långt i tiden resan bli beror på när nästa hål byggs.

Själv anser jag att det finns oändligt många universum där olika saker sker och finns osv...

Och jag fattar inte vad ödet har med allt detta att göra? 😱

Okej, men då är vi inne på typ samma linje. Oändligt många universum dvs.

Jo såhär menar jag... Om tiden är statiskt linjär så innebär det att det som hände igår hände igår och kommer alltid att ha hänt igår och på exakt samma vis som det hände igår. Den som lever i gårdagen på denna tidslinje har således ett bestämt öde framför sig, nämligen det som vi lever idag.

Vad jag menar är: Om ödet inte existerar så har vi ju det här oändliga spektrat av parallella universum. Och hur kan du då veta att vi inte har rest i tiden i ett annat universum? Jag tror att vi är inne på samma spår typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...