musik (oregistrerad) Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Hej! Är det någon här som startat eller gjort ett samarbete gällande inspelningar av låt/ar över nationsgränserna med hjälp av Internet? Är på gång med det själv i ett soloprojekt som inte alls är särskilt allena, men vet inte riktigt hur det ska gå. Vad bör man tänka på? Vilka sequenserprogram är att föredra? Har det någon betydelse? Kan man skicka wave i stereo och importera den in i låten bara kanske (även om vb kanske har Pro Tools istället)? Vad gäller vid ersättningar? Betalar man de inblandade direkt helst, eller efter "per såld cd"? Hur gör man med ersättningar om låten läggs på dvd och spelas upp på Nätet eller av TV? Finns det standardiserade tariffer för ersättningar till medmusikanter? Och framförallt, när "måste" någons musikaliska prestation stå med som en medkompositör?? Om jag gjort en låt där någon konstruerar ett solo på ett instrument och spelar in det på en fil och skickar till mig, ska denne då stå som medkompositör, eller kan jag ändå skriva Text&Musik: Musik. Känns udda att aldrig träffas på riktigt. Men så kan det ju bli när käftarna bor på så udda platser som US, Australien, England och Danmark t.ex... 😕 :musik
tbruce Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Jag har gjort detta en gång men vet inte om jag har så mycket erfarenhet att dela med mej av... det var bara ett par sångfiler som skickades till mej. Låten har inte givits ut än så ersättning har inte bestämts än (rätt dumt egentligen jag vet... sånt ska man ta med en gång... 😕 )
tbruce Postat 3 januari 2007 Postat 3 januari 2007 Alltså nätsamarbeten öht har jag gjort många, men bara ett utanför sverige. Eller vänta. Minst två hyfsat oseriösa också. Men de räknas inte... 😳
c2k6 Postat 4 januari 2007 Postat 4 januari 2007 Jobbar med artister och producenter i USA och Västindien. Bakgrunder och smakprov går som mp3 i email. Riktiga tagningar går via min egen FTP-server / web-server. MailBigFile funkar också. Skickar alltså bara ljudspår så vi är alltid oberoende av vilken DAW som används i respektive ända. Kör Acid Pro själv och de på andra sida Atlanten kör nog Sonar och Digital Performer och sånt.
Lilleman Postat 4 januari 2007 Postat 4 januari 2007 Vi hittade en Steel-guitar kille i Nashville som gjorde några spår åt oss på en platta vi jobbade med… Funkade helt utmärkt… !
laregina (oregistrerad) Postat 6 januari 2007 Postat 6 januari 2007 Nån gång på slutet av 90-talet spelade jag in en låt här i Sverige, trummisen bodde i USA så vi skickade ljudfilerna via Internet så la hon på trummorna där. Inga problem. Har dock inte kvar låten. Det var mest en kul grej vi ville prova att göra - och det gick. Jo lite senare lade jag på piano och flöjt på en låt som en kompis i Tyskland hade skrivit. Skickade tillbaka resultatet via Internet. (Fast det är kanske inte samma sak men lite samma princip.)
Demomannen Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Och framförallt, när "måste" någons musikaliska prestation stå med som en medkompositör?? Det är något du och dina medmusikanter måste komma överens om, det finns inga enkla svar. Om ni är flera som bidragit till kompositionen bör väl alla få del av publishing, såvida inga specialavtal finns. Om jag gjort en låt där någon konstruerar ett solo på ett instrument och spelar in det på en fil och skickar till mig, ska denne då stå som medkompositör, eller kan jag ändå skriva Text&Musik: Musik. Om inte solot är en väsentlig del av låten (som i Fleetwood Macs Albatross eller så... om det nu är att betrakta som ett solo...) så har det inte med kompositionen att göra. Solot hör till arrangemanget.
pirateKING Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Vet att "Who the fuck is billie jo?" har gjort nånting med nån egyptier 😕
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 (Fast det är kanske inte samma sak men lite samma princip.) Klart det är samma sak.
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Om inte solot är en väsentlig del av låten (som i Fleetwood Macs Albatross eller så... om det nu är att betrakta som ett solo...) så har det inte med kompositionen att göra. Solot hör till arrangemanget. Hej! Ok, så det är därför som det på de flesta (!) skivor står att bara en enda musiker står för både text&musik, trots att det är ett helt band, där var och en spelar varsitt instrument. Och band som lånar in nån som spelar ett udda instrument i sammanhanget: fiol, en blåssektion, tablas eller nåt annat låter aldrig dessa inhyrda musiker stå med som medkompositörer. Lustigt. Det vore väl rätt ok om alla stod med som kompositörer om de på något sätt är med på låten och har spelat något, om de skrivit sin insats själva? Antag att en etablerad artist gör en soloplatta. På den medverkar tio andra musiker. Trots det står det på skivan sedan Text&Musik:Soloartisten. Men denne kanske i själva verket bara skrivit 20% av de noter som i slutändan hamnar i hörbar form på plattan. Lustigt... Gränsen mellan komposition och arrangemang måste vara hårfin och flytande. 🙂 :musik
Demomannen Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Om inte solot är en väsentlig del av låten (som i Fleetwood Macs Albatross eller så... om det nu är att betrakta som ett solo...) så har det inte med kompositionen att göra. Solot hör till arrangemanget. Hej! Ok, så det är därför som det på de flesta (!) skivor står att bara en enda musiker står för både text&musik, trots att det är ett helt band, där var och en spelar varsitt instrument. Och band som lånar in nån som spelar ett udda instrument i sammanhanget: fiol, en blåssektion, tablas eller nåt annat låter aldrig dessa inhyrda musiker stå med som medkompositörer. Lustigt. Det vore väl rätt ok om alla stod med som kompositörer om de på något sätt är med på låten och har spelat något, om de skrivit sin insats själva? Antag att en etablerad artist gör en soloplatta. På den medverkar tio andra musiker. Trots det står det på skivan sedan Text&Musik:Soloartisten. Men denne kanske i själva verket bara skrivit 20% av de noter som i slutändan hamnar i hörbar form på plattan. Lustigt... Gränsen mellan komposition och arrangemang måste vara hårfin och flytande. 🙂 :musik Att framföra en låt är inte samma sak som att skriva den. 🙂 På samma sätt som jag inte är medkompositör till Hey Jude alldeles oavsett hur mycket jag broderar ut arrangemanget eller solon, så är bara den i ditt band som hittat på melodin till låten kompositör.
tbruce Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 (redigerat) Det är jobbigt det där (ibland iaf), var man ska dra gränsen mellan komposition och arr... Om t ex gitarristen i ett band hittar på nån lite skön ackordföljd, som sedan sångaren skriver en hel låt kring (alltså melodi och text, men utifrån gitarristens riff/ackord/gruv) - är då gitarristen medkompositör? Inte va? Hur blir det i instrumental musik t ex electronica, som ju väldigt ofta inte är mycket annat än ett arr? Finns det ingen kompositör då (= inga stimpengar?? 🙂 )? Eller flyttar man gränsen? I mycket av den moderna popmusiken så ligger ju de viktigaste hookarna i helt andra saker än komposition och text, snarare i arret och produktionen... lite surt då att det är helt "fel" person som får deg för att låten spelas mycket. Var det inte i Deep Purple det blev bråk där t ex trummisen ville stå med som kompositör eftersom han hade "skrivit" trummorna? 🙂 EDIT: Sorry för OT förresten. 😛 Redigerat 8 januari 2007 av tbruce
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 (redigerat) Hej igen! Ett CASE. Antag följande scenario. SoloArt kommer på en låt i huvudet. Samtidigt som han nynnar på den försöker han klura ut en text. Den texten skriver under en veckoända. Han är hyfsad på kompgitarr, lite klaviatur och har bra rytmkänsla, men hans huvudinstrument är sång&gitarr. Han har bra öra för vad som passar ihop dock. Blåsinstrument är han kass på att spela. Bas tycker han är tråkigt. Han tar nu ut lämpliga kompackord hemmavid på gitarren och spelar in dem tillsammans med lite trummande på bongos på ett annat spår och avslutar med att lägga på sång. På refrängerna dubblerar han i princip sin egen sånginsats. På de partier där solon ska finnas (elgitarr och saxofon), så vevar bara kompgitarren på (ungefär som på versena, fast utan sång). Nu letar han upp nån som kan traktera piano - Jerma, en annan på trumset - Filipo, en tredje på elbas - Freddy, en fjärde på saxofon - Eva och en femte på elgitarr - Hans-Kristian (som ska göra två solon om vardera 30 sekunder). SoloArt träffar ett antal gånger en eller flera av de andra musikerna på en gång. Han låter dem få varsin cdr med grunderna som han själv spelat in (sång, kompgitarr, bongas (för taktens skull)). Efter ett par veckor har de övriga skrivit sina insatser och spelat in dem. De träffar SoloArt och spelar upp olika altenativ. SoloArt får t.ex. höra 7-8 varianter av elgitarrsolon från Hans-Kristian. Han plockar ut de solon av saxofon och elgitarr som han tycker passar bäst. Solot med saxofonen från Eva och solo nummer 2 med elgitarren föranleder dock att SoloArt måste skriva och spela in ett annat komp på rytmgitarren under just de partierna där det solas för att det ska passa ihop. Elgitarrsolo 1 funkar dock ihop med den ursprungliga kompgitarrens ackord. SoloArt tycker dock det verkar schysst - då låten nu fått en ny dimension i och med tonartsbytena, så han ändrar gärna. Pianokomp, trummor och elbas har Jerma, Filipo och Freddy spelat in tillsammans hemma hos SoloArt redan några dagar efter att de fått cd:n för att lyssna på låten. Just som allt verkar klart och de lyssnar på den färdiga låten hemma hos SoloArt, så kommer en något försenad Eva och har med sig Jen från Holland som har ett förslag på lite wailande och annan text i slutet av låten, där det inte finns någon text alls. Det slutar med att det läggs ett mycket annorlunda outro på slutet (Jens text), där SoloArt pratar in vissa stycken som Jen från Holland skrivit och Jen själv bräker på i bakgrunden. Cd:n pressas i 1000 ex och säljs dels på Nätet och dels i 3 olika fysiska skivaffärer i landet. Alla medverkande som SoloArt tagit med på skivan får varsin överenskommen ersättning för sin insats i förväg, alldeles oavsett hur många cd som säljs i framtiden. Så det enda huvudbryderi SoloArt nu har är hur han ska få ihop en lämplig sättning som ska klara ut låten live under de kommande 10 spelningarna under våren. De medverkande på låten har sina jobb att sköta och är inte beredda att satsa för en turné. Ska det stå: Text&Musik: SoloArt på cd:n sedan? (3 poängsfråga.) 🙂 :musik Redigerat 8 januari 2007 av musik
Demomannen Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Hej igen! Ett CASE. Antag följande scenario. SoloArt kommer på en låt i huvudet. --- Där skulle man kunna sluta - nu är låten skriven! 🙂 Oavsett hur många kluriga ackord som läggs under melodin skulle du kunna hävda att du skrivit låten. MEN, om det som du skriver är en fråga om att sångerskan ändrat text och någon annan ändrat melodi så får man nog lämna utrymme för förhandlingar. Grundregeln är trots allt att man kommer överens om vem som gjort vad och hur stor del av publishing denne skall ha. I detta fall skulle jag dock föreslå 100 % till dig, eftersom själva kompositionen i grunden tycks vara densamma. Det finns också exempel på när en ensam låtskrivare solidariskt delar publishing med alla i bandet (The Ark) trots att deras bidrag till komponerandet och textförfattandet varit 0. Eller varför inte utpressarvarianten, där en nybakad ensam låtskrivare delar med sig av publishing till en etablerad artist...
Who the fuck is billy Jo? Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 Vet att "Who the fuck is billie jo?" har gjort nånting med nån egyptier 🙂 haha Ja jag har spelat in några låtar med en kille från Egypten..funkade bra..dock va det inget seriöst..körde lite Covers och några egna låtar..
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2007 Postat 8 januari 2007 MEN, om det som du skriver är en fråga om att sångerskan ändrat text och någon annan ändrat melodi så får man nog lämna utrymme för förhandlingar. Hehe...ja jag ville bröta till det lite där... Livet är ju inte helt statiskt. Otal är de fall då gruppmedlemmar kommit efteråt och hävdat sin rätt till delar av kompositioner. Jag tänker på de andra medlemmarna i Credence Clearwater Revival som menar att John Fogerty inte alls gjort det han hävdar. Eller Guess Who som strider om vem/vilka i bandet som får använda bandnamnet. Ett tag var det t.o.m. tre olika band med samma namn, bestående av en eller två ursprungsmedlemmar per band. Eller B-T-O, där det på nån låt står [R.Bachman och B.Thornton] (som kompositörer). Robin Bachman (trummor) hävdar att R.Bachman är hans namn, medan Randy Bachman (gitarr) menar att det står för hans namn. Detta har gjort att de inte talat med varann på 10-15 år. Vilken soppa. 🙂 Och när det gäller internationellt, för att glida in på huvudfrågan igen, så finns det inga skrivna eller oskrivna regler, skillnader från det svenska förhållningssättet, om vilka som "ska" stå som kompositörer?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.