Jump to content
Annons

Line 6 POD V2

Bean

Recommended Posts

Hejsan har precis köpt en pod 2 och tycker den är väldigt skön nu är de så att jag vill ha lite information hur man kopplar in den till datorn och så vidare,

Lägg gärna till lite mer informations tillbehör om du kan lite mer 😕

MVH Bean!

Dela på andra sajter

Annons

Koppla vad till dator?

Du kan inte koppla den till dator med ljudet digitalt in som det går med pod xt.

Men det sägs att du ska kunna styra den med midi från datorn med hjälp av programvara från line 6, går kanske i line 6 edit.

Ljudet av vad du spelar kan även ledas in med hjälp av ett schysst ljudkort. Vet inte om det är balancerad utgångar på den, ett ljudkort som är till för studiobruk rekomenderas. Finns för under 1000kr.

Dela på andra sajter

Hejsan har precis köpt en pod 2 och tycker den är väldigt skön nu är de så att jag vill ha lite information hur man kopplar in den till datorn och så vidare,

Lägg gärna till lite mer informations tillbehör om du kan lite mer 😳

MVH Bean!

Grattis till POD:en!

För att koppla den till datorn behöver du midi in- och utgångar på datorn. Om du inte har det får du köpa en midi-till-USB-adapter i närmaste musikaffär.

Sen kopplar du 2 st midi-sladdar:

1. midi in på datorn till midi ut i POD:en

2. tvärtom

Hämta hem "Line 6 Edit" på Line 6's hemsida.

I programmet ställer du in så den kommunicerar med dina midi-portar.

Sen kan du göra alla möjliga saker.

Styra POD:en från datorn (du kommer åt saker som saknar egna knappar).

Hämta hem färdiga patchar från nätet.

Dela med dig av dina patchar till andra.

Styra kontrollerna i POD:en med midiCC-kommandon från t ex Cubase så sljudet förändras medans du lirar.

... etc ...

Have fun!

/ Assar

Edit: Som sagt var, ska du koppla in själva ljudet till datorn så går du naturligtvis genom line-in på ett ljudkort.

Redigerat av Assar
Dela på andra sajter

Assar: tack så mycket får svar, kan du också skillnaden på Podxt och pod2, för jag funderar om jag skulle lämna tillbaks POD2an och köpa Podxt istället.

Tackar för svar!

MVH Bean!

Dela på andra sajter

POD xt har bättre ljud, uppdateringsbar (kan ladda hem nya förstärkarmodeller, visa gratis andra kostar), kan exempelvis ladda hem uppdateringar i mjukvaran i maskinen, kan användas som ljudkort genom att spela in via USB.

Styrs enklare med usb istället för midi.

Kan även ladda hem basförstäkar modeller mot betalning så det blir lite av en bas pod.

Dela på andra sajter

POD xt har bättre ljud, uppdateringsbar (kan ladda hem nya förstärkarmodeller, visa gratis andra kostar), kan exempelvis ladda hem uppdateringar i mjukvaran i maskinen, kan användas som ljudkort genom att spela in via USB.

Kan även ladda hem basförstäkar modeller mot betalning så det blir lite av en bas pod.

Wow härligt. ska sticka in imorn o byta 😆 tack får svar!

Rock on! 😳

Dela på andra sajter

Wow härligt. ska sticka in imorn o byta 😳 tack får svar!

Rock on! 😏

Men chilla lite först.

Vänta på andra svar, jag kanske har fel, kolla begagnat marknaden och sen fundera om du har behov av dessa andra funktioner jämfört med 2.0.

Edit: Var alltid källkritisk.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Joo men jag läste lite nu i nån timme på Line6 hemsida och XTn har många fler tillbehör. så de blir nog den ialf. tack ialf 😏

Antar att du menar funktioner när du säger tillbehör. Eller menar du tillbehör, själv har jag inte ett enda tillbehör till min.

Lycka till 😳

Dela på andra sajter

Det är nog en bättre ide att köpa xt än pod2..bästa är att inte köpa pod alls, enligt mig.. Har en pod 2 och har aldrig blivit nöjd med den. Först trodde jag det handlade om att lära sig ställa in bra ljud men jag har haft den i tre fyra år nu och det går inte. Den stryper ljudet och det blir helt syntetiskt och dött.

Bättre att köpa en vanlig förstärkare alt. Amplitube för inspelning.

Dela på andra sajter

Det är nog en bättre ide att köpa xt än pod2..bästa är att inte köpa pod alls, enligt mig.. Har en pod 2 och har aldrig blivit nöjd med den. Först trodde jag det handlade om att lära sig ställa in bra ljud men jag har haft den i tre fyra år nu och det går inte. Den stryper ljudet och det blir helt syntetiskt och dött.

Bättre att köpa en vanlig förstärkare alt. Amplitube för inspelning.

Inte för att munhuggas med dig men en motåsikt: jag tycker att PodXT piskar skjortan av de VST-baserade konkurrenterna. Jag vet att man kan få dessa (Amplitude, Green Machine osv) att låta bra, riktigt bra, men är det mycket jobb med att få en Pod att låta bra, ja multiplicera med tre för dessa då. Och då skall jag väl tillägga att jag är inte någon förkämpe för Pod eller liknande produkter - jag använder det som jag har mest användning av för tillfället och tar då hänsyn till både ekonomiska och praktiska faktorer.

Det fanns någon här på forumet som visade i en tråd hur han fick till ett avundsvärt distljud med amplitude (tror jag att det var) men det involverade 6-8 steg med andra pluggar o inget som jag skulle orka med 😄 Hittar tyvärr inte tråden om detta men den fanns i alla fall för ett tag sedan.

Dela på andra sajter

Jag kör det mesta i Amplitube2 när jag spelar in. Har en POD (dock V1) som jag lagt helt på hyllan för jag håller med flintan, den låter inget bra i jämförelse. Däremot är ju POD XT i en helt annan liga, knappt samma sport tror jag 😳 Om jag jämför min riktiga Fenderstärkare med Amplitubes simulering skulle jag nog inte höra så mkt skillnad på en inspelning om jag ska vara helt ärlig och jag tror nog att POD XT funkar lika bra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.