Jump to content
Annons

ER-hörselskydd


Lindahl

Recommended Posts

Ska snart iväg och formgjuta hörselskydd och folk har sagt åt mig att 15 dB räcker gott och väl. Jag lirar elgitarr i ett indierockband och volymerna har en tendens att bli rätt höga. Så är det verkligen 15dB som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp! Har 25db också för dom tillfällen då jag måste stå rakt framför högtalarna under pågående konsert. Har 15db vid alla andra tillfällen. En del sångare trivs bättre med 9db om de inte kör in-ear.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Har 25db också för dom tillfällen då jag måste stå rakt framför högtalarna under pågående konsert. Har 15db vid alla andra tillfällen. En del sångare trivs bättre med 9db om de inte kör in-ear.

Ok! Jag sjunger även stämmor kan meddelas. Kan man köpa till olika filter tros?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte 15dB först, men tyckte det var för lite i en replokal med ett poprockband, så jag skaffade 25dB istället. Tycker inte det var ett dåligt beslut. De dämpar fortfarande rakt och känns bra att sjunga i, men jag sjunger förstås inte lead. Hade jag gjort det hade jag nog haft 15dB också. Jag hade i och för sig tänkt skaffa 15dB också, för lite andra applikationer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är stämsångare både när jag sitter bakom trummorna och när jag lirar gitarr och klaviatur (olika band). När jag trummar har jag alltid in-ear, men annars får jag ofta nöja mig med en golvmonitor och då använder jag 15db. Funkar kanon fint!

Men du kommer att få lite problem med tonen precis i början. Anledningen är att huvudljudet (stoppa in fingrarna i öronen och sjung så förstår du huvudljud...) överröstar det som kommer ur monitorerna (samma gäller oftast för in-ear monitorer, annars har man skruvat upp för högt...). Men med lite övning lär man sig att "höra-igenom" huvudklangen och hitta sin rösts frekvenser i monitorn. Men börja för guds skull inte att skruva upp monitorerna för att kompensera att du hör "mindre". Det är liksom det som är meningen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köpa till olika filter tros?

Japp, det kan man!

Låt oss säga att man köper till ett 25dB-filter. Vad kostar det cirkus?

Om jag inte minns fel kostar det omkring 500:-. Det enklaste är nog att kolla med någon återförsäljare, men därikring ligger det.

Lycka till med propparna! Mycket bra investering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är stämsångare både när jag sitter bakom trummorna och när jag lirar gitarr och klaviatur (olika band). När jag trummar har jag alltid in-ear, men annars får jag ofta nöja mig med en golvmonitor och då använder jag 15db. Funkar kanon fint!

Men du kommer att få lite problem med tonen precis i början. Anledningen är att huvudljudet (stoppa in fingrarna i öronen och sjung så förstår du huvudljud...) överröstar det som kommer ur monitorerna (samma gäller oftast för in-ear monitorer, annars har man skruvat upp för högt...). Men med lite övning lär man sig att "höra-igenom" huvudklangen och hitta sin rösts frekvenser i monitorn. Men börja för guds skull inte att skruva upp monitorerna för att kompensera att du hör "mindre". Det är liksom det som är meningen! 🙂

Är det inte betydligt lättare att sjunga stämmor med ER-15 i öronen än vanliga "granar"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är stämsångare både när jag sitter bakom trummorna och när jag lirar gitarr och klaviatur (olika band). När jag trummar har jag alltid in-ear, men annars får jag ofta nöja mig med en golvmonitor och då använder jag 15db. Funkar kanon fint!

Men du kommer att få lite problem med tonen precis i början. Anledningen är att huvudljudet (stoppa in fingrarna i öronen och sjung så förstår du huvudljud...) överröstar det som kommer ur monitorerna (samma gäller oftast för in-ear monitorer, annars har man skruvat upp för högt...). Men  med lite övning lär man sig att "höra-igenom" huvudklangen och hitta sin rösts frekvenser i monitorn. Men börja för guds skull inte att skruva upp monitorerna för att kompensera att du hör "mindre". Det är liksom det som är meningen! 🙁

Är det inte betydligt lättare att sjunga stämmor med ER-15 i öronen än vanliga "granar"?

Inihelvete! Har du sjungit med granar hittills kommer du bli glatt överraskad! 🙂 Har du inte använt hörselskydd kommer du, och framförallt dina medmusikanter, få en liten prövning framöver.. 😕

Och kan Torwald hitta nya filter för 500spänn så köper jag ett par 9db's också. Hehe... man får aldrig nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ringt runt till lite olika återförsäljare här i Sthlm. De flesta tar runt 250-350 kronor för ett filter.

Jag har tinnitus och ska köpa såna här skydd vilken dag som helst. Dock vill jag ha något som skyddar så mycket som möjligt, så det finns tydligen något som heter täta "moduler".

Någon som vet hur mycket dom dämpar? Är det typ som julgranar/skumproppar? Det visste dom inte ens på Bellman..

vore jäkligt tacksam för svar, så jag vet innan jag springer iväg och köper=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ringt runt till lite olika återförsäljare här i Sthlm. De flesta tar runt 250-350 kronor för ett filter.

Jag har tinnitus och ska köpa såna här skydd vilken dag som helst. Dock vill jag ha något som skyddar så mycket som möjligt, så det finns tydligen något som heter täta "moduler".

Någon som vet hur mycket dom dämpar? Är det typ som julgranar/skumproppar? Det visste dom inte ens på Bellman..

vore jäkligt tacksam för svar, så jag vet innan jag springer iväg och köper=)

Visste de inte det på Bellman? Det låter ju hemskt konstigt, men det kanske är sant. Faktum är att det enda jag hittade på deras hemsida var det här:

img_160.jpg

Ska vi gissa att de dämpar mer än 25dB i alla fall? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jo, den där känner jag igen. Jag har ringt dit flera gånger och frågat men det är ingen som vet. Det är ju pinsamt vad lite folk vet om sina produkter när man ringer runt. När jag ringde runt till återförsäljare och kollade priser så var det jag som fick informera dom om vad de sålde för produkter.. 🙂

Fast jag sket i bellman, fixade något annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Ska snart iväg och formgjuta hörselskydd och folk har sagt åt mig att 15 dB räcker gott och väl. Jag lirar elgitarr i ett indierockband och volymerna har en tendens att bli rätt höga. Så är det verkligen 15dB som gäller?

Självklart ska du köpa till 25 db också. Det är värt varenda krona. Det är dina öron vi pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...