Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vill ha en kompressor för sången, vilken hårdvarukompressor skulle ni tipsa om? den ska både användas vid inspelning och vid senare bearbetning också!!!

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Triple C

Lätt

Postat

ISA-serien är iofs ganska dyr, men focusrite har även lite billigare modeller än den på bilden(länken).

Jag gillar dem skarpt eftersom man kan komprimera ganska hårt utan att det låter fult!

Jobbat med dom ett par gånger och blev nästan lika överraskad varje gång. Så jäkla underbart bra maskiner. Grejjen är ju lite att ska man ha en hårdvarukompressor så får man lägga en hel hög med sedlar för att det ska vara värt det. Mjukvaru-prylarna låter ju jäklars så bra nuförtiden tycker jag...

Postat
Jobbat med dom ett par gånger och blev nästan lika överraskad varje gång. Så jäkla underbart bra maskiner. Grejjen är ju lite att ska man ha en hårdvarukompressor så får man lägga en hel hög med sedlar för att det ska vara värt det. Mjukvaru-prylarna låter ju jäklars så bra nuförtiden tycker jag...

Det är så sant.. Jag sitter precis och lägger en matta med två akustiska gitarrer och förvånas av hur jäkla rent och snyggt det låter med "bara" en mjukvarukompressor lite svagt ovanpå.

Det jag menar är att det är så skönt att inte längre "måste" komprimera med en "riktig hårdvarukompressorer" bara för att mjukvaruvarianterna suger. För det gör dem inte!

Ibland glömmer man hur jäkla bra man har det när det gäller inspelningsmöjligheter, jämfört med bara för ett par år sedan. 🙂

Postat

Det är så sant.. Jag sitter precis och lägger en matta med två akustiska gitarrer och förvånas av hur jäkla rent och snyggt det låter med "bara" en mjukvarukompressor lite svagt ovanpå.

Det jag menar är att det är så skönt att inte längre "måste" komprimera med en "riktig hårdvarukompressorer" bara för att mjukvaruvarianterna suger. För det gör dem inte!

Ibland glömmer man hur jäkla bra man har det när det gäller inspelningsmöjligheter, jämfört med bara för ett par år sedan. 😉

Det är inte litte gött, som man säger i Värmland. Satt och klippte ihopp ett gitarr solo från 10 olika tagningar som gitarrövningsgrej. Alldrig att man skulle gjort detta innan datorn kom in i musikvärlden. Desutom använde jag amplitube när jag spelade in. Slipper både mica stärkare och grannar som klagar bara när man bara vill öva lite.

mikee (oregistrerad)
Postat
Om man vill ha transparent kompression, så är RNC från FMR Audio svårslagen i sitt prisläge och en bit upp...

håller med till fullo, ett av det bättre budgetköpen!

Postat (redigerat)
transparent kompression

ett nytt begrepp för mig 😆

vad är det ??

Kompression som jobbar snyggt istället för att pumpa... 🙂

Ja eller som färgar ljudet som t.ex. en rörkompressor gör. Den jag precis sålde av var dock jäkligt bra på sång, en Digitech VCS-1 rörkompressor/limiter/de-esser/gate.

Redigerat av dbd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.