Jump to content
Annons

Vocoder-fråga

gillis

Recommended Posts

Jag har skaffat en MicroKorg, mest pga att jag behöver en vocoder, men nu när jag sitter med den så begriper jag ingenting. Synten är helt obegriplig. Ytterst få knappar och det verkar funka enligt någon sorts matrissystem.

Tidigare har jag ägt en Korg MS2000 men sålde den för två år sen pga att jag var pank... men den vocodern var kanon. Begriplig och hanterbar.

Nu till mitt problem. Jag har läst manualen men lyckas på INGET sätt begripa hur man ska göra för att förstärka ens egen röst när man använder vocodern. Min röst hörs inte alls, utan det är bara "vocoderljudet" som hörs. Jag vill kunna variera det så att min röst hörs olika starkt i förhållande till vocoderljudet. Det var inget problem att göra det med MS2000-synten.

Nån som vet?? Och nån som har provat både ms2000 och microkorgen och som har någon åsikt om dem vad gäller vocodern?

Jag är tacksam för alla svar, men jag är oteknisk så uttryck er gärna tydligt! :-)

Dela på andra sajter

Annons

På Korg MS-2000-synten var det enkelt att modifiera precis hur mycket vocoderljud man ville ha. Två knappar fanns det att skruva på. Man kunde få antingen fullständigt vocoderljud, men också skruva på andra hållet så att bara ens egen röst gick rakt igenom. Som att använda en mixer ungefär, där man kan bestämma precis hur mycket av ett filter som ska läggas på.

Det verkar ju konstigt om det ska vara så svårt tycker jag... Nä jag ska nog sälja den här leksaks-synten snart...

Dela på andra sajter

Den inställningen finns, men visst är det inte helt uppenbart var man hittar den. Som vocoder tycker jag varken ms2000 eller microkorgen har mycket att komma med. Skaffa en nord modular av valfri storlek.

Dela på andra sajter

en polare till mig har en microkorg och jag provade vocodern på den och tyckte inte den var knepig, men jag ska försöka hjälpa dig så gott det går!!!

(ska bara hämta hem en stor bild på den, så ska vi se!!!)

först ska du se till att du får in ljud genom micken, så att inte den e paj. har du köpt den beggad, så tycker jag du ska kontrollera ifall micken funkar, typ in i datorn..

om den e ny så behöver du inte bry dig.. 😆

sedan ställer du den stora silverfärgade knappen på vocoder..

längre bort till höger finns banker att välja på, där ska du välja synth/vocoder.. när du tar en ton på klavet o pratar i micken bör de funka galant..

jag tycker absolut inte att du ska försöka skaffa en annan synth, för microkorgen är ett riktigt kompetent och bra instrument!!!!

Dela på andra sajter

hallå tjena.

förstår vad du är ute efter, men tyvärr finns det bara en on off på audio thru på microkorgen, ingen volymreglering.

under reatten för 'edit select' ställer du på GLOBAL och sen kan du sätta på audio thru med edit-ratten längst till höger...

detta gäller ju inte bara vocodern å resultatet blir ju inte direkt som du vill ha det, ljudet från micken skickas ju bara direkt ut; men kan ibland vara ok för att få upp tydligheten på vocodade prylar.

tjing.

/mattias

Dela på andra sajter

hallå tjena.

förstår vad du är ute efter, men tyvärr finns det bara en on off på audio thru på microkorgen, ingen volymreglering.

under reatten för 'edit select' ställer du på GLOBAL och sen kan du sätta på audio thru med edit-ratten längst till höger...

detta gäller ju inte bara vocodern å resultatet blir ju inte direkt som du vill ha det, ljudet från micken skickas ju bara direkt ut; men kan ibland vara ok för att få upp tydligheten på vocodade prylar.

tjing.

/mattias

annars kan man ju tappa ut signalen från ett mixerbord via en bättre mick, om man vill ha mer tydlighet!! 😆

edit: tänkte bara säga det, inget med saken egentligen å göra.. 🥰

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Måste det ske live? Annas är det bara att blanda in lite av din röst i ditt studio program.

Edit: Eller du kanske inte kan spela in en fil & sen vocoda? Hmm, testa att dela signalen via ett mixer bord då ? 😎

Redigerat av Nexustwins
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.