Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det några grundregler för hur man ställer in kompressorn för olika instrument? Jag rattar och håller på men får inga bra inställningar.

Annons
Postat (redigerat)

Nej, det finna inga. När du lärt dig ratta kompressor så får du till ditt "eget" sound.

Utgå från en preset om du hittar någon, och ratta på den. Så gör jag, försöker lära mig.

Den som är mest "standard" är väl 2:1 på mixen när du är klar. Och sen ställa attacken så du får med punchen i trummorna precis, och sen ställa releasen så det inte pumpar.

Redigerat av chilone
Postat
Nej, det finna inga. När du lärt dig ratta kompressor så får du till ditt "eget" sound.

Utgå från en preset om du hittar någon, och ratta på den. Så gör jag, försöker lära mig.

Den som är mest "standard" är väl 2:1 på mixen när du är klar. Och sen ställa attacken så du får med punchen i trummorna precis, och sen ställa releasen så det inte pumpar.

2:! är väl det lättaste om det är fast ratio, men 4:1 på SSL är inte direkt ovanligt det heller. Jag gillar att slänga på busskompressorn tidigt och det brukar medföra att jag komprimerar varje enskilt spår mindre vilket jag tycker ger ett bättre resultat. Då kan man även jobba med ration högre än 2:1.

Googla på nätet så finns det hur mycket presets som helst. Men som sagt, ett preset är ingen lösning utan en utgångspunkt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.