Jump to content
Annons

Läsa på Distans.


Eternal

Recommended Posts

Hallå!

Sitter här och ska snart ta bussen upp till Vuxenutbildningen. Det är upprop som vankas. Matte B och C ska jag läsa på 50% distans. Alltså 20 timmar räknat ungefär på en arbetsvecka.

Jag har redan räknat ut att det kommer bli tufft eftersom jag redan jobbar heltid (40 timmar i veckan). Men ibland måste man satsa.

Anledningen till detta stohej är en Civilekonomsutbildning som står på dörren. Hmm konstigt uttryck där men ni förstår.

1. Har ni några erfarenheter av distansstudier på gymnasial nivå?

2. Hur gick det med tidsplanerandet?

3. Var var roligt/jobbigt/svårt?

4. Finns det någon här som kan Matte B och/eller Matte C? Som jag alltså kan ta hjälp av om det är bråttom. 😕

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag läste upp mina G i Matte B, C och D på distans via komvux samtidigt som jag jobbade heltid. Läste först B och C på en termin och därefter D på en termin. Jag tyckte inte det var särskilt svårt alls, men jag hade väl fördelen av att ha pluggat det tidigare. Jag pluggade typ 10 timmar i veckan, uppdelat på 3 dagar (2 kvällar och 1 helgdag) vilket jag tyckte var precis lagom.

Jag skulle försöka plugga först B och sedan C istället för att läsa dem parallellt eftersom C förutsätter att du har kunskaperna som du får i B.

Angående fråga 4 så tror jag du kommer få möjlighet att ha kontakt med din handledare/lärare via något program på internet utöver de lektioner ni kommer ha (vi använde oss av FirstClass) så tror inte du kommer behöva särskilt mycket hjälp av oss.. jag tyckte allt gick riktigt smärtfritt själv.

Dessutom låg motivation på topp till skillnad mot gymnasietiden vilket underlättade lärandet.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde veta en hel del om den matten.

lägg märke till BORDE. kommer inte precis ihåg vad som ingick i den men jag läser många gånger mer avancerad matte nu och kunskaperna från matte b/c har jag ju använt sen jag gick kurserna.

Så haru problem så kan du jag väl försöka å hjälpa 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste upp mina G i Matte B, C och D på distans via komvux samtidigt som jag jobbade heltid. Läste först B och C på en termin och därefter D på en termin. Jag tyckte inte det var särskilt svårt alls, men jag hade väl fördelen av att ha pluggat det tidigare. Jag pluggade typ 10 timmar i veckan, uppdelat på 3 dagar (2 kvällar och 1 helgdag) vilket jag tyckte var precis lagom.

Jag skulle försöka plugga först B och sedan C istället för att läsa dem parallellt eftersom C förutsätter att du har kunskaperna som du får i B.

Angående fråga 4 så tror jag du kommer få möjlighet att ha kontakt med din handledare/lärare via något program på internet utöver de lektioner ni kommer ha (vi använde oss av FirstClass) så tror inte du kommer behöva särskilt mycket hjälp av oss.. jag tyckte allt gick riktigt smärtfritt själv.

Dessutom låg motivation på topp till skillnad mot gymnasietiden vilket underlättade lärandet.

Lycka till

Tack för tipsen!

Men jag läser först Matte B i fem veckor för att sedan dyka in i Matte C (tio veckor).

All kontakt sker genom mail vad jag förstår. Iofs en del lätta test är upplagda på internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde veta en hel del om den matten.

lägg märke till BORDE. kommer inte precis ihåg vad som ingick i den men jag läser många gånger mer avancerad matte nu och kunskaperna från matte b/c har jag ju använt sen jag gick kurserna.

Så haru problem så kan du jag väl försöka å hjälpa :rolleyes:

Det blir lite pinsamt för dig om du inte klarar uppgifterna med andra ord. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde veta en hel del om den matten.

lägg märke till BORDE. kommer inte precis ihåg vad som ingick i den men jag läser många gånger mer avancerad matte nu och kunskaperna från matte b/c har jag ju använt sen jag gick kurserna.

Så haru problem så kan du jag väl försöka å hjälpa 🙂

Det blir lite pinsamt för dig om du inte klarar uppgifterna med andra ord. 😎

Kanske det :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag har läst Beslutsfattande med ekonomisk applicering på D-nivå (internationell kurs, med ryssar, kineser etc på engelska) på distans vid Teknisk Högskola. Mycket märklig kurs, som när jag lämnat in svaren på tentan inte visste om jag hade 0 eller 100 poäng eller något däremellan. Men det gick skitbra minst sagt, utan att skryta hrrmm... Ett alternativ till studier som passade mig väl, även det.

Jag gick kursen för att komplettera så att jag fick dubbla masterexamen. Egentligen fattades en kurs på A/B-nivå i företagsekonomi, men det gick bra att räkna nämnda kurs på D-nivå för kompetensen till Magister nummer 2, denna gång i Företagsekonomi.

Slutsats: Distansstudier kan vara bra.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Inte med det jag skulle vilja om hälsan varit bättre.

Men det kommer ju ett 2007 - vi får se!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...