Jump to content
Annons

Ljudkort och mikfråga...

Recommended Posts

Pihl (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu tänkte även jag införskaffa ett ljudkort och mik för inspelning...

Tänkte spela in elgura/förstärkare, ackegura och sång in i datorn. Därför behöver jag nu en mik och ett ljudkort, Miken ska väll hellst ligga runt tusenlappen, kortet kanske jag kan ge max 2000 för. Ska alltså mika upp sakerna då jag tror det blir lättast och sedan bara koppla miken in i ljudkortet....

Har funderat lite på emu 0404 och audiophile 2496, sedan slog det mig att det även finns usb-ljudkort, kan dessa vara något? Såg att vissa hade inbyggd mikpreamp, är det något som de ovan nämnda korten har?

Kollade runt lite... Vad tror ni om Audiotrak Maya 44 Mk II, har ju inbyggd mikpreamp....

För audiophile 2496 och emu 0404 antar jag att man behöver en mikpreamp?

Tack på förhand, mvh Fredrik

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Here we go again.

Ring Nattvaktaren.

Postat

Soundblaster är ju alltid bra... Gött nu snodde jag den.

Jag tror du blir nöjd med Maya kortet annars.

Postat
Hej!

Nu tänkte även jag införskaffa ett ljudkort och mik för inspelning...

Tänkte spela in elgura/förstärkare, ackegura och sång in i datorn. Därför behöver jag nu en mik och ett ljudkort, Miken ska väll hellst ligga runt tusenlappen, kortet kanske jag kan ge max 2000 för. Ska alltså mika upp sakerna då jag tror det blir lättast och sedan bara koppla miken in i ljudkortet....

Har funderat lite på emu 0404 och audiophile 2496, sedan slog det mig att det även finns usb-ljudkort, kan dessa vara något? Såg att vissa hade inbyggd mikpreamp, är det något som de ovan nämnda korten har?

Kollade runt lite... Vad tror ni om Audiotrak Maya 44 Mk II, har ju inbyggd mikpreamp....

För audiophile 2496 och emu 0404 antar jag att man behöver en mikpreamp?

Tack på förhand, mvh Fredrik

Hojhoj!

Jag har ingen koll alls på de där korten, men om jag inte minns fel så har det snackats en hel del om dem på detta forum, vad gäller mickar skulle jag nog kolla upp claes site eller göra en sökning även där eftersom frågan tagits upp många gånger här på forumet...

Pihl (oregistrerad)
Postat
När det gäller micar, så titta gärna in på min testsite (adress i min signatur...) och lyssna på exempel.

Studio Projects B1 är min favorit i den prisklassen.

Ok, om du skulle jämföra den med Röde Nt3? Vilken är att föredra?

Postat
När det gäller micar, så titta gärna in på min testsite (adress i min signatur...) och lyssna på exempel.

Studio Projects B1 är min favorit i den prisklassen.

Ok, om du skulle jämföra den med Röde Nt3? Vilken är att föredra?

Eftersom jag inte har testat NT3, så vet jag inte säkert - men Röde är gärna lite toppiga och därför skulle jag nog välja Studio Projects B1 i stället - men det är ju en smaksak, som så mycket annat när det gäller ljud...

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Pluspoäng till Claes som aldrig tröttnar på att besvara samma frågor.

(Ja jag vet att han säljer grejer. Spelar ingen roll.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.