Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Nr1 Underwater Techno

ARTIST/GRUPP: Craze

GENRE: Electro / Techno

LÅTLÄNGD: 1.25 min

KOMPOSITÖR: Christian Andersson

PRODUCENT: Christian Andersson

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2007-01-01

FORMAT: mp3 (192 kbit)

STORLEK: ca 2 Mb

STATUS: Färdig

Låten är gjord i Cubase LE med Vanguard & GrooveAgent. Sedan körde jag en SoundBlaster-Disco-Effekt på den för att få den att låta lite fylligare.

Om någon orkar ge ett omdöme... Jag försöker få till ett dance-floor beat, men det slutar alltid med att jag "råkar" dra in ett instrument som påminner om C64-datorspel... så också i denna låt (ungefär halvvägs in i låten).

Hälsn

/Christian

Nr1_UnderWaterTechno_DiscoFilter.mp3

Annons
Vaestanvind (oregistrerad)
Postat

Riktigt skön låt du har fått till.

Lite konstruktiv kritik:

- Jobba lite mer med mixen. SoundBlasters filter håller inte riktigt hela vägen för proffsig musikproduktion. ;-)

- Låten är lite för kort. Dubbelt så lång ska den vara, helst.

- Leta lite längre efter instrument. Om du har Vanguard och några soundbanks till den (går att köpa online och ladda ner direkt) så kan du nog hitta några fetare ljud än det där C64-datorliknande ljudet. Men visst, det låter faktiskt lite läckert, även om jag tror det blir svårt att få till en "godkänd" disco-dänga med ett sådant ljud.

Lycka till i fortsättningen.

/Fredde

Postat

Flummigt o mjukt.

Känns snyggt o rent.

Lyssnar iofs via kass lyssning nu.

Kunde mixen kanske varit lite mer finslipad med den duger.

Postat (redigerat)

Låter bra, rent & snyggt. Men bubbeljuden som ligger i bakgrunden har långt för mycket reverb för att det ska låta snyggt tycker jag... Vill ha en fet bas som ligger i bakrunden, kanse en sub bas här å där? Eller kanse en fet Benassi bas?

// Nexustiwns 😆

Redigerat av Nexustwins
Postat

LÅter bra tills kicken kommer in. den är för torr och passar inte riktigt in i bilden. sen är hattarna som komemr in är bara kosntiga. låter inte bra. inte den tjocka padden du lägger in heller. Resten skulle faktiskt kunna bli en bra låt. snygga blipblop slingor å allt såntdär! riktigt feta.

Lite väl mkt reverb här och där. låten distar också.

Postat

Som sagt, för mycket reverb på bubblet. Sen tycker jag det saknas mellanregister på alltihop, låter som en extrem hängmatta på eqn. Slutligen för att det ska bli nåt som tilltalar åtminstone mig så måste det till ett tema eller melodi. Nu känns det bara som ett komp.

Postat

Hoppsan! Kul att några har lyssnat och gett lite feedback. 🙂

Tack så mycket, Lådan!

Ser ut som om jag har en hel del att lära när det gällning mixning.

LÅter bra tills kicken kommer in. den är för torr och passar inte riktigt in i bilden. sen är hattarna som komemr in är bara kosntiga. låter inte bra.

Japp, kan tro det, Pazo. Det är bara GrooveAgent rakt av, utan mixning.

Men bubbeljuden som ligger i bakgrunden har långt för mycket reverb för att det ska låta snyggt tycker jag... Vill ha en fet bas som ligger i bakrunden, kanse en sub bas här å där? Eller kanse en fet Benassi bas?

OK, då skulle jag kanske också remixa det ljudspåret. Också detta är ett Vanguard ljud rakt av utan separat mix. Basen, ja... det vore kanske inte så dumt. Slingan som ligger och pumpar från början har lite basljud inbyggt, så att säga, så jag var rädd att det skulle bli lite för "blurrigt" med en extra bas, men kanske ändå.

Sen tycker jag det saknas mellanregister på alltihop, låter som en extrem hängmatta på eqn. Slutligen för att det ska bli nåt som tilltalar åtminstone mig så måste det till ett tema eller melodi. Nu känns det bara som ett komp.

Hmm..., ja du Wernborg, vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag får läsa på när det gäller mixning i det här forumet. Det är tydligt. När det gäller melodier så är jag också svag för att lägga till en melodislinga, men jag snackade med en DJ snubbe som höll på med House/Trance musik och han tyckte att jag använder för mycket melodier i mina grejer och att man måste ha sång isåfall, så jag gjorde ett försök utan melodi denna gång. Men jag håller med om att det låter lite torrt utan melodi eller sång. Kanske därför jag inte själv lyssnar så mycket på techno/house/trance. 😆

Tack för att ni tog er tid att lyssna!

/Christian

Postat
jag snackade med en DJ snubbe som höll på med House/Trance musik och han tyckte att jag använder för mycket melodier i mina grejer och att man måste ha sång isåfall

Han har fel 😱 Om du vill ha melodier så ha det. Det blir nog bäst resultat i slutändan om du jobbar som du vill och inte som en DJ snubbe vill.

Hej hopp!

Postat

Tjohoo! Då får jag fortsätta göra melodi-rika grejer, precis som jag alltid har velat!

😱

Postat

Tyckte att det här lät riktigt bra. Men den är väl ändå inte klar? Lite väl kort eller? Just när man kommit in ilåten så är den slut. Snopet liksom.

AnnSofie (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan Christian!

Den var en fin liten slinga du har fått ihop.

Jag ser att du klankar ner mycket själv på din mixning, men kom ihåg att mixningen inte är allt. Det gäller att välja rätt instrument också, som du påpekar. Om en trumma inte låter bra i GrooveAgent, byt ut den, latmask. 😳

Det kan vara väl så effektivt som en remix (åtminstone för vissa instrument).

Jag håller med Wernborg också att melodi är viktigt. Det handlar i och för sig om tycke och smak, men det finns massvis med melodiös House/Techno/Trance, även om jag kan hålla med om att det inte direkt är utmärkande för dessa musikstilar.

Så stå på dig när det gäller melodislingor! 😱

Och fortsätt komponera. Ser fram emot mer musik av dig. Gärna lite längre låtar också, som Västanvind sa. [Edit:] ... och som Jejje sa precis. 🙂

Tjingeling,

AnnSo

Redigerat av AnnSofie
Postat

Rätt gulligt faktiskt. Måste säga att jag har samma problem som du. När jag försöker göra dansgolvets nästa hit slutar det alltid i nästa rosa helikopter eller megaman stage cheesman 😉

Postat

Kul att några till har lyssnat.

Jejje:

Tyckte att det här lät riktigt bra. Men den är väl ändå inte klar? Lite väl kort eller? Just när man kommit in ilåten så är den slut.

Japp, hehe. Men nu när jag vet att det finns några som gillar stuket, så känns det helt plötsligt värt att göra den längre. Så jag kommer att försöka förlänga den lite. Ska försöka återkomma inom en hyfsat snar framtid.

AnnSo:

Om en trumma inte låter bra i GrooveAgent, byt ut den, latmask. 

Det kan vara väl så effektivt som en remix (åtminstone för vissa instrument).

Attans... jo, OK, jag erkänner. Jag är en latmask. Ska försöka bättra mig! 🙂

pirateKING:

Rätt gulligt faktiskt. Måste säga att jag har samma problem som du. När jag försöker göra dansgolvets nästa hit slutar det alltid i nästa rosa helikopter eller megaman stage cheesman

Tack för omdömet. Jo... vi har nog spelat för många datorspel, du och jag. 😉

Hälsningar

/Christian

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.