Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Between the Lines

ARTIST/GRUPP: Uncle Sun

GENRE: Pop/Rock

LÅTLÄNGD: 4.13

KOMPOSITÖR: R.Andermyr/Uncle Sun

PRODUCENT: R. Andermyr

EV. MEDVERKANDE: Richard Andermyr - Sång, Melker Eriksson - Gitarr, Mathias Oskarsson - Klav, Jan Johansson - Trummor, Andreas Zandrén - Bas

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.79 MB

STATUS: Mastrad Mix

Hej!

Har spelat in bandet i replokalen igen - den här gången var vi noggrannare med att dämpa upp trummorna och sedan är det en session inspelning inte en livetagning alltså, vilket unterlättade avsevärt vid mixen då jag slapp jobba med alla blödningar.

Detta är första låten av 4 - Vore kanon kul att få några kommentarer och tips på förbättringar!

Gott nytt år!

/Rian

Between_the_Lines_2___J_Master_mp3.mp3

Redigerat av Rian
Annons
Postat

Upp med sången lite.. första intrycket var att det stod en skitliten kille vid micken och försökte hävda sig.. typ försökte sjunga sig till mer hår på bröstet 😉

Tycker dessutom att sången känns lite för ensam på nåt vis, men det kan hänga samman med att den ligger bakåt i mixen och att 250hz'en från gitarr/bas/trummor dominerar..

Jag gillar egentligen när sång blir av med lite värme i botten och har ett passande lite diskret delay på sig rent soundmässigt, men i just den här låten där övrig instrumentering blir så fyllig känns det som om ni skulle kunna peta in något tyst körpaket /stämmor bakom sången så balansen jämnades ut.. inte konstant alltså utan mer på "kritiska" ställen.

Men låten är jädra schysst.. och ett stort + för torra trummor.. tummarna upp!

Postat
Upp med sången lite.. första intrycket var att det stod en skitliten kille vid micken och försökte hävda sig.. typ försökte sjunga sig till mer hår på bröstet 😲

Tycker dessutom att sången känns lite för ensam på nåt vis, men det kan hänga samman med att den ligger bakåt i mixen och att 250hz'en från gitarr/bas/trummor dominerar..

Jag gillar egentligen när sång blir av med lite värme i botten och har ett passande lite diskret delay på sig rent soundmässigt, men i just den här låten där övrig instrumentering blir så fyllig känns det som om ni skulle kunna peta in något tyst körpaket /stämmor bakom sången så balansen jämnades ut.. inte konstant alltså utan mer på "kritiska" ställen.

Men låten är jädra schysst.. och ett stort + för torra trummor.. tummarna upp!

Tack för kommentarerna du har rätt - Jag har faktiskt inte tänkt på att anpassa frekvensområdet på kompet efter sången - allt ska låta fett har varit tanken, vilket kanske inte är det bästa - Hm trummisen har gjort en 2:a mastring på de här nu så jag ska in och pilla lite till vi får se vad det blir

tackar!

/R

Postat

I sån här klichemusik kråvs det extraordinära insatser på sången för att det ska sticka ut. Tyvärr. Detta funkar med nöd och näppe på en pizzeria.

Inte dåligt. Bara som biligaste osten.....'

Ledsen!

Postat

Hoppsan! sicken tight basist!

Bra låt men mixen är inget vidare...sången för alldeles för låg och resten allmänt bluddrigt/burkigt..eq:ua lite för att separera instrumenten kanske?

Tjohopp!

Postat

Pizzeria mixen är nu upphottad (dvs. filen är utbytt) från en Margerita till en Quatro Stragione, (om man frågar mig.) Kanske inte riktigt en Mama Rosa men det börjar likna nåt.

Tack för tipsen:

Sången är boostad

Eq ändrad på klav och gitarr

Ny Mastring med andra öron.

Tack Baktakt, framför din komplimang till basisten!

/R

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jävligt bra sound, otroligt fin närhet i trummorna, transparent kompression och luftighet. Bassisten kan sitt han med. Mixmässigt veckans vinnare, definitivt.

För att klaga på nånting, var hihatten snäppet vass, på typ 1:40 och framåt. Men det kan vara mina lurar också.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Note: Den är bra ännu vid sjätte lyssningen.

Postat

Låtenkänns väll inte helt nyskapande men vem fan är det 😮

gitarrsolot känns lite oengagerat.

Resten sitter välfint.

Har dålig lyssning så jag kommenterar inte den biten.

MR Y

Postat

Nu fick jag ordning på nerladdningen, tack ynot...

Tycker trummorna låter en aning instängda... kan vara en EQ-fråga, eller mina monitorer. Det är speciellt tydligt på ride-slagen. Tycker nog att du ska skära lite mer bas på den OH-n. Annars är det bra, vid en snabb genomlyssning.

cameljointen (oregistrerad)
Postat

Schysst låt, bra basist, inga synpunkter på ljudet, bra jobbat

Postat

Det här var snyggt. Jäkligt skön livekänsla i lurar, även om det nu var sessiontagningar. Själva låten aningen anonym men väldigt kompetent llirat och sjunget.

Postat

Jess.. skillnad i mixen! tycker nog att själva introt i låten sticker ut mer nu när man inte hakar upp sig på att sången är låg eller gitarrerna är för stora..

Nu känns introt dessutom väldigt studio-musiker-strikt och lite GM.. tur att sången sitter så bra och tar ner låten till helt angenäm lyssningsupplevelse i sin helhet.

Vill man peta på något nu tror jag att arret och soundet skulle kunna bli ännu ruffigare för att matcha attityden i din röst..

..men dina bandmedlemmar kanske inte röker o dricker så mycket att du kan få till det den "normala" vägen 😉

Lycka till

• 2 veckor senare...
Postat

Tackar för kritiken,

Mycket kul att höra allas åsikter. Slänger upp låt nummer 2 om en stund så får ni såga eller rosa komposition och mix på den!

Det är Lördag!

/R 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.