Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Ja.. Ett helt vanligt ackord typ...ja...typ c då va... tonerna C, E, G...va.... åsså lägger till en fjärde ton...va... till exempel 6:an va som är tonen A va.. är ett färgat ackord... men sedan om du väljer att ta det där C6:an... va... så här va: E, G, A, C...va så blir det ändå lixom ett C6 efter som man har valt att...ja... ni fattar va... men om man tar samma toner men väljer att byta bastonen mot ett A...va... så blir det ett Amoll7 va... de e bara att räkna i skalan va... lixom.. Va? 😕
ThomasJ Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 😆 😊 Wiee. Skojjigt. Spelar ni in nått ? Kul är det ett nytt band du lirar i nu eller? Btw, snackar du med Jenny nått? Inte hört ifrån henne på evigheter:s
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Är förresten inte så vanligt på gitarr (eller omöjligt utan att pröva alternativa stämningar) att ta ett elvaackord och ha med ALLA tonerna. På piano kan man det dock. På gitarr lämnar man därför ut vissa toner, de toner som anses som "självklara", som ackordet klarar sig utan. Grundtonen, tersen och kvinten är väl de viktigaste, sedan själva "färgningen", om man har en sådan. (Sjuan, elvan, osv) Aha! Så ett Cmaj9 är C E G B D och ett Cadd9 är C E G D - man har lämnat ute en "självklar" ton. Rätt? Och samma princip fungerar med 11 och 13-ackord också då va? Men Cmaj9 är ju ett dur-ackord, hur skriver man moll-ackord? Cmadd9 borde väl vara moll-varianten av Cadd9?
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 C D E F G A B C E G B D F A är alltså ett 11-ackord? Men hur blir ett 13-ackord då? 😳 För då blir det ju 7 "bokstäver" fast två likadana. Alltså tar man väl samma som ett 11-ackord? Där har jag ingen aning faktiskt... 😱 EDIT: för det kan inte vara samma, då är det ju ingen skillnad alls mellan dom... 😊 Ja fast vänta lite nu va... Om du tänker dig C6 va.. och C13 va... så är det ju samma ton va... MEN skillnaden är att i ett 13 ackord tillkommer 7:an Du behöver alltså inte ta ALLA toner... lixom. Det viktigaste är att du har...eh...typ.. grundtonen...åsså nått mer...kommer inte ihåg.... 😆 Men ungefär så va.. om jag nu minns rätt 😱
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Alltså alla siffror över 8 så lägger man till 7:an OM det INTE står add före siffran. Ungefär så va... 😊
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Är förresten inte så vanligt på gitarr (eller omöjligt utan att pröva alternativa stämningar) att ta ett elvaackord och ha med ALLA tonerna. På piano kan man det dock. På gitarr lämnar man därför ut vissa toner, de toner som anses som "självklara", som ackordet klarar sig utan. Grundtonen, tersen och kvinten är väl de viktigaste, sedan själva "färgningen", om man har en sådan. (Sjuan, elvan, osv) Aha! Så ett Cmaj9 är C E G B D och ett Cadd9 är C E G D - man har lämnat ute en "självklar" ton. Rätt? Och samma princip fungerar med 11 och 13-ackord också då va? Men Cmaj9 är ju ett dur-ackord, hur skriver man moll-ackord? Cmadd9 borde väl vara moll-varianten av Cadd9? Uj va klurigt... 😊 Vänta nu ska vi se.. (Skitbra musiklärare jag är va 😆 )
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 😆 😊 Wiee. Skojjigt. Spelar ni in nått ? Kul är det ett nytt band du lirar i nu eller? Btw, snackar du med Jenny nått? Inte hört ifrån henne på evigheter:s Jodå lite ibland så där
Emulator Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Morrn 😊 här har ni nåt boys 😆 http://musikakuten.se/klaviatur/ackord-C/index.html
Emulator Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) usch. det går verkligen JÄTTEDÅLIGT detta. 😊 blir bara skräp av den här SALLADEN som skulle bli så bra 😆 Redigerat 24 maj 2007 av Emulator
Fidden Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Men hallå puckon, nu får ni skärpa er! Denna forumdelen är OFF TOPIC! Inget jävla musikersnack om jag får be! 😊
Pico Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Usch vad jag är trött. Hmm, så kring en minut mellan posterna för att den senare skall bli "en egen"?
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Äh, jag orkar inte tänka! 😱 Äh... skitenkelt jue alla siffror över 8 va så lägger man sjuan... Står det add före nån siffra va så struntar man i sjuan va å bara kör på lixom tar man 6 så är det bara att köra på 6...lixom va... efter som 6 kommer före 8... 😱 Ja inget snuskit nu va... 😕
Emulator Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Men hallå puckon, nu får ni skärpa er! Denna forumdelen är OFF TOPIC! Inget jävla musikersnack om jag får be! 😱 musikersnack? 😕 jag diskuterade ju matlagning, och hur salladen jag komponeared tedde sig. 😱 Inga sådana påhopp om jag får be 🙂
Fidden Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Da great NINJA comes and kicks your ASSES --> 😕 (jag har ätit lite ärtor och det gör mig aggressiv)
Fidden Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Det är tur att man har på sig sina turbobyxor, så man hinner läsa alla inlägg.
Recommended Posts