Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) Vill prova en sak... Nu igen... Jag gillar inte att mina inlägg slås ihop så där. 😕 EDIT: detta är alltså tre inlägg som jag skrev, som slog ihop.... 😊 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Jag åt precis stuvade makaroner och köttbullar. 😄 De nya smileysarna är förresten ganska fula. Jag menar: 🙂🙂 😕
ThomasJ Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHo Seupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan!
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Jag åt precis stuvade makaroner och köttbullar. 😄 De nya smileysarna är förresten ganska fula. Jag menar: 🙂😉 😕 Dom är ju coola! Jag gillar denna: 🙂 😄
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 🙂 😕
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Färgningar av ackord, är det typ Cmaj7, Csus4 och såna ackord? Och vad är 9, 11 och 13-ackord? 😕
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 🙂 😕 Du "låter" som Idol-Markus! 😄 Han sa alltid "Tack som faaan!" 🙂
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Färgningar av ackord, är det typ Cmaj7, Csus4 och såna ackord? Och vad är 9, 11 och 13-ackord? 🙂 Det är oxå färgade ackord.. 😄 HoHoSeupp för dåårarna! Läget med gottfolk då? Var ett tag sedan! Tjenare fan! Lite trött men annars äre skitbra.. repar som satan med skitbandet jag spelar i nu. Fan! 😄 😕 Du "låter" som Idol-Markus! 😄 Han sa alltid "Tack som faaan!" 😉 🙂
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Färgningar av ackord, är det typ Cmaj7, Csus4 och såna ackord? Och vad är 9, 11 och 13-ackord? 😕 Det är oxå färgade ackord.. 🙂 Jomen vad är det och hur "räknar" man ut dem? När man räknar ut ett moll-ackord för t.ex A så tar man ju varannan; A B C D E F G. Hur gör man när man ska räkna ut ett 11-ackord? Och hur skriver man dem?
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) Precis samma sätt! Ta en C-durskala (eller A-moll): C D E F G A B Numret du ser i ackordet refererar till vilken ton det är. Vill du ha ett sju-ackord, måste du ha med sjunde tonen någonstans. Exempel: C D E F G A B C E G B ger oss alltså ett sjuackord, i detta fall tror jag (men är inte säker) att det är ett Cmaj7. Men exempelvis nio då? Jo, då går du till nionde tonen! C D E F G A B C D E F Vilket ger oss C E G B D F. Vad det ackordet kallas vet jag inte. 🙂 Susackord är dock en helt annan femma... Notera att jag nog kanske har fått ett och annat om bakfoten, jag skyller på att jag är självlärd. 🙂 Grahn borde egentligen veta mer om det här än jag, han är ju musiklärare. 😕 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Är förresten inte så vanligt på gitarr (eller omöjligt utan att pröva alternativa stämningar) att ta ett elvaackord och ha med ALLA tonerna. På piano kan man det dock. På gitarr lämnar man därför ut vissa toner, de toner som anses som "självklara", som ackordet klarar sig utan. Grundtonen, tersen och kvinten är väl de viktigaste, sedan själva "färgningen", om man har en sådan. (Sjuan, elvan, osv)
Neosus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Ja... precis. 😕 Räkna i skalan alltså. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, osv... Hajjarú 🙂
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) Ja... precis. 😕 Räkna i skalan alltså. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, osv... Hajjarú 🙂 Vad pedagostisk. 😄😉 EDIT: Ähum, hur fan stavar man det ordet? 🙂 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Overkill Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 C D E F G A B C E G B D F A är alltså ett 11-ackord? Men hur blir ett 13-ackord då? 😕 För då blir det ju 7 "bokstäver" fast två likadana. Alltså tar man väl samma som ett 11-ackord?
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 (redigerat) C D E F G A B C E G B D F A är alltså ett 11-ackord? Men hur blir ett 13-ackord då? 🙂 För då blir det ju 7 "bokstäver" fast två likadana. Alltså tar man väl samma som ett 11-ackord? Där har jag ingen aning faktiskt... 🙂 EDIT: för det kan inte vara samma, då är det ju ingen skillnad alls mellan dom... 😕 Redigerat 24 maj 2007 av Lynxo
Recommended Posts