ChromaWoods Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Chroma, du kanske inte såg vad jag skrev på förra sidan. Mitt skämt var långsökt och jag mindes inte först... Men du hade dock rätt, det var blasfemi när jag väl mindes. 😕 🤪
musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 OVE CENTLI säger i en annan tråd: Vilket instrument tycker ni låter fulast?... Vilket instrument som helst kan låta fult... Förklara istället skillnaden då för mig. Han verkar tycka att detta är SAMMA mening....?!?!?!?! Hur förklarar man detta bäst för honom? Han förstår inte att den första meningen är en fråga och den andra ett påstående. Dessutom är ju "fult" inte samma sak som "fulast". Han hävdar att han fått en massa PM om detta som står på hans sida. Jag tycker han ska sluta skicka PM till sig själv... 😕 Eller va?
musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Tar ni vatten på tandborsten innan tandkrämen, efter tandkrämen eller inte alls? Inte alls. Men jag sköljer ju munnen efteråt med vatten. Sedan tar jag rätt mycket tandkräm också och i flera omgångar vid varje tandborstning. Jag skruvar alltid på tuben på korken och inte tvärtom. Tandbortsen gör jag rent med vatten efteråt. Tandtråd använder jag också, liksom munsköljvatten. Borstar tänderna efter varje måltid och ibland däremellan också. 😕 :musik
musik (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Ja, Sverige möter några, vilka det nu var...??? Vilka håller ni på ? 😕
Dingbats Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Som jag helt omotiverat påpekade tidigare i tråden för några sidor sen, jag skiter fullständigt i hockey. Och det värsta är att hockey med sin jävla Karjala cup och andra skitturneringar alltid ska gå före alla andra program i tv-tablån. 😱
Overkill Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Jag visste väl att det var något skumt med honom. Kommer ni ihåg när jag sa att han var mystisk? Tänkte inte så långt. Det här är ju som när Gandalf återuppstår från avgrunden vettja. T.o.m. användarnamnet skvallrar om hans ursprung. Neo betyder väl ny och sus betyder: In composition with adjectives Sub often means slightly Med andra ord, namnet Neosus betyder på ett ungefär "Knappast ny" Fyndigt, min vän..... fyndigt. 😎 Jag har sagt till Pazo att Neosus är mystisk! 😱 Posta massa strunt i längsta liksom 😆
Overkill Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Kanske bara är min tvångsempati som smyger sig in. Nu igen? 😱
Overkill Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 På måndag klockan 18.00 ska jag på jobbintervjun! 😱
ChromaWoods Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Fan nu plockar jag upp tråden igen här..... Ville bara fyra av det när vi ändå är i farten, med anledning av vad vi diskuterade lite tidigare idag: Vi har ju alla saker som vi "triggas" av och som stöter oss. Jag stör mig på hur folk associerar CP med något som är dåligt. "Faan allt e CP!" eller "Min dator e CP" t.ex. Jag ska berätta en sak. Jag har dejtat en tjej med Dystonisk Cerebral Pares. Ett CP! Vet ni vad? Jag hade ingen aning om det förrän hon berättade det. Hade inte kunnat gissa det i min vildaste fantasi. Hon är en fullständigt normal människa, både mognare och intelligentare än mig (okej okej, det är kanske ingen merit att vara mognare än mig, men ni fattar). Hennes enda men idag som vuxen är att hennes ena fot är lite större än den andra, that's it. Likväl; Cerebral Pares. Verkar som folk tror att man måste sitta i rullstol och ha fel på hjärnan om man har CP, vilket är fel. OCH även om det var så, så skulle det inte vara ok att använda ordet som något som är fel eller dåligt. Tycker jag. Tycker inte alla. Jag själv tar illa vid mig när någon använder orden "tattare" eller "zigenare" på ett nedvärderande sätt, eftersom jag själv har sådana rötter en bit bak i historien. Jag menar absolut inget speciellt med detta inlägg än vad som står och ingen ska ta åt sig. Ville bara få ur mig det nu när vi ändå är så ärliga med varann, och vad som får vår empatiska nerv att göra sig hörd. Och..... ville väl även påvisa att jag på intet vis är oempatisk. Och om någonting jag har skrivit har förnärmat någon så är det inte min mening. Ok. Back to business! 😱
Overkill Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Vi har ju alla saker som vi "triggas" av och som stöter oss. Jag stör mig på hur folk associerar CP med något som är dåligt. "Faan allt e CP!" eller "Min dator e CP" t.ex. Jag ska berätta en sak. Jag har dejtat en tjej med Dystonisk Cerebral Pares. Ett CP! Vet ni vad? Jag hade ingen aning om det förrän hon berättade det. Hade inte kunnat gissa det i min vildaste fantasi. Hon är en fullständigt normal människa, både mognare och intelligentare än mig (okej okej, det är kanske ingen merit att vara mognare än mig, men ni fattar). Hennes enda men idag som vuxen är att hennes ena fot är lite större än den andra, that's it. Likväl; Cerebral Pares. Verkar som folk tror att man måste sitta i rullstol och ha fel på hjärnan om man har CP, vilket är fel. OCH även om det var så, så skulle det inte vara ok att använda ordet som något som är fel eller dåligt. Tycker jag. Tycker inte alla. Jag håller med. Men tyvärr nöts det ordet in redan när man är liten - utan att man har koll på vad det är egentligen - och det är svårt att liksom få bort det ur ens vokabulär (eller ändra dess innebörd). På svenskan hade vi en uppgift en gång då vi skulle skriva upp synonymer/liknande ord till till exempel konstig. Gissa vad en grupp drog upp för ord. Tilläggas bör är att vi har en i klassen som har ett lätt (fysiskt) handikapp. Hon blev väldigt ledsen. Sen den lektionen skär det sig i öronen (ungefär lika mycket som när ABW sjöng) såfort man hör ordet CP. En kille i min klass använder det rätt ofta tyvärr, och man tänker: "HÅLL KÄFTEN!", liksom. Jag får erkänna att det händer att jag säger det ibland med, men ganska sällan - och ännu mer sällan sen svenskalektionen.
Overkill Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Förresten så hör jag sällan "zigenare", "tattare" och (till och med?) "neger". Men tattare, har det någon folklig/etnisk anknytning?
ChromaWoods Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Förresten så hör jag sällan "zigenare", "tattare" och (till och med?) "neger". Men tattare, har det någon folklig/etnisk anknytning? Nej du har rätt, det är nog inte ett lika vanligt skällsord idag längre. Nja. Tattare och Zigenare är väl inte direkt synonymt... Faktum är att många som anser sig vara pålästa i ämnet och som även har sådana rötter, tvistar om tattarnas ursprung. Ett snällare ord för tattare är ju "resandefolk". Många Zigenare drog väl omkring och reste runt en del, och man tyckte att då är de ju tattare, antar jag.. Fast som sagt, de lärde tvistar om detta. Önskar jag visste mer utförligt för jag är väldigt intresserad av att veta. Att min farfars mor var zigenerska fick jag reda på ganska nyligen nämligen. Tror att de var resandefolk, de zigenerna som jag är besläktad med. Alla männen på farsans sida är mörkhåriga, och man kan liksom se i deras ansikten att de har rötter söderut. Det väcker frågor om var man har sitt ursprung. Var kom de ifrån? Från vilket land? Från första början? Who am I? ...tryggt att veta att morsan kommer från Gotland iaf! 😱
Pico Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 (redigerat) Kan vara jobbigt att hålla sig uppdaterad om vad som är politiskt korrekt hela tiden. Sen är det skillnad på huruvida avsändarnas olika uttryck har en värdering eller ej. För mig är "indian" och "native american" samma sak. Jag hänvisar till ett folkslag utan någon värdering. Men befann jag mig i amerikat kanske någon skulle ta illa vid sig. Vet inte varför egentligen, pga den där vilde-bilden som Hollywood gett oss? Edit: På samma sätt kan någon ha tolkat mina poster tidigare som att jag direkt kallar dem för mobbare. Så var det ju inte direkt tänkt. Redigerat 6 februari 2007 av Pico
Micke H Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 En i min förra klass kallade allting för bög-nånting, jävla bögdator som inte fungerar, osv...Och var det inte det, så var det hora, horbuss som inte kommer i tid, osv...Hans vokabulär var inte så mycket att hurra över, med andra ord... 😱
Neosus Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 ...jag behöver nog inte berätta om hur mitt släktträd ser ut iallafall. 😛😎😆😱
Micke H Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Uppdatera mig, vad har det här med Gud, Jesus och Grahn/Neosus att göra? 😱
Dark Of Light Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Förresten så hör jag sällan "zigenare", "tuttare" och (till och med?) "neger". Men tuttare, har det någon folklig/etnisk anknytning? Ja.
Micke H Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Förresten så hör jag sällan "zigenare", "tuttare" och (till och med?) "neger". Men tuttare, har det någon folklig/etnisk anknytning? Ja. Jag ska anmäla dig! 😱
Pico Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Förresten så hör jag sällan "zigenare", "tuttare" och (till och med?) "neger". Men tuttare, har det någon folklig/etnisk anknytning? Ja. Nu leker du med elden... 😱
ChromaWoods Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Resandefolket (resande; förr tattare, ordet nu nedsättande) härstammar från olika grupper som i äldre tid stod utanför det etablerade svenska samhället. I många länder finns personer som kallar sig resande (på engelska travellers) och dessa har skiftande bakgrund. I Sverige hade resandefolket en livssituation liknande romernas, som de resande därför känner en stark samhörighet med. Svenska staten inbegriper även resandefolket i gruppen romer Så... frågar du staten så är tattare = zigenare. Vem vet... inte jag. Intressant att om man söker på "zigenare" på wikipedia så får man "resandefolket" under se-mera-länkarna. Så begreppen har helt klart med varandra att göra. Sen vet nog egentligen ingen hur det var egentligen. Gissar jag....
ChromaWoods Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Uppdatera mig, vad har det här med Gud, Jesus och Grahn/Neosus att göra? 🙂 Ingenting, släpp det. 😄
Neosus Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Fast Jesus och Neosus är rätt så likt egentligen.. 🙂
ChromaWoods Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Fast Jesus och Neosus är rätt så likt egentligen.. 🙂 Du har väl återuppstått för att frälsa oss helt enkelt! 😄 Kom inte och säg att du reggade dig på en söndag också?? 😮
Pico Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Fast Jesus och Neosus är rätt så likt egentligen.. 🙂 Du har väl återuppstått för att frälsa oss helt enkelt! 😄 Kom inte och säg att du reggade dig på en söndag också?? 😮 24 dec! 😮
Recommended Posts