Jump to content
Annons

Cubase 5.0 VS Cubase SX


salomonsson

Recommended Posts

Hej hej!

Jag håller på att spela in två band (på annan ort) genom en föråldrad version av cubase 5.0 (vst score) vilket gör mig gigantiskt frustrerad men ändå påmind om att steinberg gjort ett bra arbete sedan dess.

Jag använder i vanliga fall Cubase sx2 hemma och undrar om nån har koll på om jag kan ta arrangemangen från 5,0 och fortsätta mixa det hemma i sx2??hur ska jag spara arrr:en isåfall, så att jag får upp dem som helhet?

Om det inte funkar med arr bilden så borde man väl kunna kopiera wav-filerna och klippa och klistra?

Jag är säker på att nån sitter inne med denna hemligheten...

mvh

Salomonsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok...hur får man tag i steinberg supporten?Jag e ju inte hemma nu så jag vet inte om sx använder samma format (.all)...de borde ju inte ha bytt format...Och i så fall borde det ju funka att importera.

Hur sparar man i 5,0 för att jag ska få upp hela arr:et i sx sedan?

Tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...hur får man tag i steinberg supporten?Jag e ju inte hemma nu så jag vet inte om sx använder samma format (.all)...de borde ju inte ha bytt format...Och i så fall borde det ju funka att importera.

Hur sparar man i 5,0 för att jag ska få upp hela arr:et i sx sedan?

Tack för hjälpen

Det blir nog svårt att få tag i supoorten idag och imorgon känns det som.

Idag använder SX .cpr

Fast det betyder ju inte att SX inte kan öppna 5.0 filer

Men om du bara ser till att bounca wav filerna med samma start position ( att du inte har en massa lösa klossar ), så går det ju snabbt och smidigt att importera dem i ett sx projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Så till och med Sx är Cubase bakåtkompatibelt!?Det e ingen fröjd att jobba i 5.0 med 512 i ram...Tackar för hjälpen, gott folk!

Klippt från SX 3.0 manualen:

Importing Cubase VST files

As described on page 732, the regular Open function can open

projects made in Cubase SX/SL or Nuendo. It is also possible to import

files created in older versions of Cubase. There are three options

for this on the File – Import submenu:

Import Cubase Song

This will open a Song file (Windows file extension “.all”) created in Cubase

5.0 or later and convert it to a Cubase SX/SL project. When importing

a Song, you will be asked to specify a folder for the new project,

as usual.

• Cubase Songs can contain more than one Arrangement (containing independent

part and event data). If this is the case, you will be asked

which one of these Arrangements to import.

To import all Arrangements in a Cubase Song, simply repeat this for all Arrangements,

and save each as a separate project.

Med andra ord du kan läsa ".all" i SX.

Men att skicka tillbaka till VST 5an blir värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att ta med mig .all-filerna till cubase SX men det funkade ju inte så bra, jag fattade ju efter ett tag att det bara var låtens uppbyggnad/form som kom med, själva ljudet saknades. Efter att testat (FILE - IMPORTERA - CUBASE SONG) kommer RESOLVE MISSING FILE rutan upp och listar alla filer som jag spelat in, som saknade wav-filer. Hur ska jag få med de saknande wav-filerna till sx? Undrar om jag skall göra samtligt spår till varsin wave-fil eller hur funkar det och framför allt...hur funkar det att göra varsin wav-fil av spår som ligger i samma låt?Hoppas ni förstår vad jag menar?

Jag håller ju alltså på att spela in med det förlegade cubase 5.0 och vill tillslut mixa det hela i en annan dator med cubase sx istället...

/

obrigado

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...