Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med att datorn inte hinner med att köra alla effekt-pluginer när jag mixar och mastrar i Ardour/Jamin. Däremot känner jag mig ganska färdig med effektinställningarna för ett flertal spår.

Finns det något smidigt sätt att förköra ett visst spårs effekt-pluginer, så att datorn slipper köra detta spårs pluginer samtidigt som allt annat skall göras? Jag kunde tänka mig någon sorts cache-funktion eller liknande som håller spårets färdigberäknade ljuddata till man gör någon ändring i plug-inställningarna. (Jag inser att ett sätt förstås är att routa spårets OUT till ett nytt spårs IN och göra en inspelning för varje spår, men det känns väl osmidigt. )

Är det möjligen detta som kallas att bounca ett spår? Jag har förgäves försökt reda ut detta i Ardours manual, men den känns minst sagt sparsam på detta område. Den önskvärda effekten verkar dock inte uppstå bara för att jag väljer Bounce vid högerklick på ett spår, men kanske måste det till flera steg?

Annons
Postat

Jag tror att Freeze är vad du letar efter. Det finns också genom att högerklicka på spåret. Om du sedan vill ändra effekter så kan du högerklicka igen och välja Unfreeze, ändra effekter och välja Freeze igen.

Allt enligt Sampo Savolainen på linux-audio-user-listan. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.