Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först och främst vill jag säga hej, jag registrerade mig alldeles nyss. 😆

Jag lyssnar mycket på psy och goatrance och jag har börjat bli nyfiken på hur man skapar denna musik. Jag skulle gärna vilja försöka göra någonting själv. Skulle uppskatta snälla råd och inget gnäll för vi föds inte med kunskap. 😉

Tack för hjälp! 🙂

Annons
Postat

Först ska du skaffa dig en sequencer eller på svenska 'ett inspelningsprogram' och det kan ju heta såsom Fruity Loops, Cubase, Logic, Reason m.m. Och det tar ju såklart en tid att lära sig grunderna i dessa program, men när man väl kan grunderna så får man lyssna extremt mycket på musiken man vill skapa och låta sig inspireras från andra och skapa utefter inspirationen. hoppas detta var till någon nytta.

Lycka till!

Postat

Ja som cludis säger så är det lyssna som gäller..

Sedan sitta o rattar på dina vst äna tills du blöder ur både öron och alla andra håligheter som du har..

Postat (redigerat)

Genom ett sånt program så kan jag alltså skapa basgången (dunkdunkdunk)?

Hur gör dom allt ljud själv (psytranceDJ's), jag gissar på att dom inte använder något överhuvudtaget färdigt ljud i t.ex. Fruity Loops och kör med det?

Förlåt om jag uppför som en extrem nybörjare men det är jag och jag vill så gärna lära mig. 😉

Vad kan ni rekommendera för program dÅ? 😕

Redigerat av exotonic
Postat
Genom ett sånt program så kan jag alltså skapa basgången (dunkdunkdunk)?

Hur gör dom allt ljud själv (psytranceDJ's), jag gissar på att dom inte använder något överhuvudtaget färdigt ljud i t.ex. Fruity Loops och kör med det?

Förlåt om jag uppför som en extrem nybörjare men det är jag och jag vill så gärna lära mig. 🙂

Vad kan ni rekommendera för program dÅ? 😄

Dom har ju införskaffat sig s.k VST-Instrument eller tom hårdvaru instrument. Därigenom skapar de knorrar, svep och spaceblipps.

Postat

Det är inte så lätt i början:P

Det där med dunk dunk är ju inte basgången utan du tänker på kaggen/kicken. det är inte speciellt svårt att göra.

Det svåra är att skapa en basgång som lixom rullar o mullrar snyggt inbakad i kaggen/kicken. Lixom attt det ligger runt den som ett snöre, om du fattar va jag menar!

Nu håller jag inte på med psytrans men harförmig att basen brukar rattas med en snedstämdsågtand, men jag kanske är ute o snurrar på djupt vatten nu?!

Som Cludis säger så är det alltså VST(i) som gäller när du skall jobba.

Alltså virtuella instrument/synthar.

Sen fins det ju förvisso ett antal såkallade samplingsskivor med färdiga loopar du kan köpa, men det är ju inte direkt att fördera att bygga en hel låt med, men visst går det, omän något tråkigt o mindre kreativt.

jag tycker du skall kika på tx: Ableton Live (http://www.ableton.com) eller reason (http://www.propellerheads.se)

Även Fl funkar fint har jag hört.

Tx så har cludis gjort ett rätt tungt psyspår som ligger på min server, fråga han om länken så får du höra.

Om du värkligen bestämt dig att du vill pyssla med musik och att det är just dena musik du vill göra så kan du räkna med att du kommer få lägga några år med blod, svett och tårar för att komma dit du vill.

Nyckelordet här är träning, och vilja. Med dessa två saker kommer du låångt..

Keep the godd spirit up!

// Thomas

Postat

Inte för att jag håller på med sån här musik men jag har fått uppfattningen om att FL-studio är jävligt smidigt och lättarbetat så det är nog ett bra program att börja med. Du kan ju gå in på deras hemsida och tanka en demo som du kan testa. :rolleyes: Gott nytt år & välkommen.

Postat (redigerat)

Du får inte glömma de obligatoriska drogrelaterade eller Sci-fi relaterade samplingarna från diverse filmer, TV-shower, radioprogram eller intervjuer. Kolla in Psychedelic Mind Expander och klicka under Samples för inspiration.

Men allvarligt talat så blir det lättare att hjälpa till mer om du kunde nämna vilka artister eller låtar du gillar eftersom det finns så jäkla många olika subgenrer till psytrance nuförtiden och alla har sina egna speciella sound.

Här kanske du hittar något som hjälper dej även om det inte enbart är inriktat till psytrance utan elektronisk dansmusik generellt. Kolla under "Tutorials": http://muz.logler.com/

puss & kram,

~ spytrams

edit: glömde ju forumet på Istratrance.com som har jäkligt mycket bra trådar, kolla b la "the mother of all..."-trådarna som är klistrade!

Redigerat av force_fEd
  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.