Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla, jag har skickat in några enstaka inlägg.

Men nu ser jag att det finns en egen avdelning för presentationer så

jag borde kanske göra en presentation också.

Jag har spelat gitarr i 15 år, men har aldrig hållit på med inspelningar.

Jag tog till slut födelsdagspengarna och köpte ett ljudkort så jag kan börja.

Jag har ett band tillsammans med min dotter och några kompisar, vi brukar

spela in spelningarna på minidisk så jag har mängder med live-inspelat material.

Men jag börjar förstå att man kanske kan ha hjälp av en bra studioinspelning också.

Någon gång genom åren har jag sett band få en extra skjuts när de har haft en bra inspelning, så varför skulle inte vi kunna göra likadant?

Jag har köpt ett Edirol Fa-66 firewire-ljudkort. Det har fungerat utmärkt hittills.

Nästan för bra för jag trodde först att man skulle använda bästa möjliga

frekvens och spelade in på 192 kHz. Det visade sig att datorn orkade inte med

när det blev 7-8 spår, så jag har fortsatt med 96 och 48 kHz efter det. Då jobbar

datorn klart mindre. Jag hör ingen skillnad på ljudet.

Eftersom jag är ren nybörjare på mixning, kommer jag att behöva alla tips jag kan få.

Så jag kommer antagligen att lägga ut demo på de första mixningarna så

att man kan få tips.

Vi spelar helt akustisk musik, så jag använder ingen midi eller syntar eller något sådant.

Jag har några billiga stormembranmickar som jag spelar in med, de använder vi också på spelningar. Det blir bra ljud i mina öron, fast de är inte så

vana vid att lyssna.

Tills nu har jag använt gratisprogramvaran Kristal. Hittills fungerar den bra. Den

har några buggar som jag har lärt mig att hantera. Skulle det inte räcka till så

tänker jag gå över till Sonar LE som följde med ljudkortet.

Om det funkar med signaturen så är där länkar till hemsida och myspace. Där

finns länkar till liveinspelat material så där kan man höra hur vi låter live. Vi spelar

Bluegrass, kanske inte så vanligt på det här forumet.

Annons
Postat

Tja, välkommen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.