Jump to content
Annons

MIDI-Kabel

midiman (oregistrerad)

Recommended Posts

midiman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag känner mig lite förvirrad över detta med midikablar, saker och ting kanske skulle vara lite klarare om det inte var för den midi-kabeln jag fick av en vän för någon dag sedan. Jag ska just skaffa mig en synth (vilket det finns midi out/in/thru på) men är lite osäker på om min midi-kabel kommer att fungera.

Såhär ser den ut (fear my paint-skillz!!11)

midikabel.GIF

Jag ska köpa mig ett midi-interface med 2in och 2out på, men kan någon vara vänlig och förklara hur jag ska koppla detta? Vad jag vet så finns det ej några uttag för de större kontakterna (de 2 längst till höger på bilden) varken på synthen eller midi-interfacet, eller har jag fel?

MVH

Midiman 🙁

Edit: Kom igen nu, jag vet att ni kan 🙂 Huvudfrågan är om denna kabel GÅR att använda mellan synth och midi-interface, eller om kabeln helt enkelt är någon mysko slang från medeltiden som man använde för att smiska varandra på stjärten med.

Redigerat av midiman
Annons
Postat

Din fina bild ser ut som något man stoppar in i som gamla soundblasterkortens joystick/midi-portar. En av d-subbarna (dom som INTE är runda) kopplar du in i datorn, dom två andra (midi in och ut) kopplar du till synthen (midi in --> midi ut och midi ut --> midi in).

Ska du skaffa nytt midi-interface så kan du kasta kabeln du har i soptunnan och köpa dig vanliga midi-kablar som ser likadana ut i båda ändarna.

Postat (redigerat)

Det är nog en sådan där piska för s/m-lekar...

Nåja inte riktigt - men inte långt ifrån ändå, eftersom den troligen är avsedd att kopplas in i joystickporten på ett ljudkort - och midiinterfacen i sådana ljudkort brukar fungera lite sisådär när det gäller timingen... 🙂

Hmmm... VacUm hann visst före med sitt svar när jag fick telefon medan jag satt och skrev - men rätt har han i alla fall... 🙂

Redigerat av Claes
midiman (oregistrerad)
Postat

Ah, tack för svaret!

Påtal om gamla soundblaster-kort så har jag faktiskt ett liggandes i garderoben. Går det att köra synthen via det kortet, men att min latency blir lika låg som mitt andra ljudkort tillåter (har ett Maya44)?

Postat
Ah, tack för svaret!

Påtal om gamla soundblaster-kort så har jag faktiskt ett liggandes i garderoben. Går det att köra synthen via det kortet, men att min latency blir lika låg som mitt andra ljudkort tillåter (har ett Maya44)?

Använder du soundblastret för enbart midi får du ingen latency. Men lusa inte ner datorn med det kortet, vänta lite o skaffa dedär midiinterfacet och köp nya kablar. Soundblaster = skit!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.