Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Fick blåsinstrument i julklapp. Kan man lära sig spela det? Oftast kommer det bara ljud ur dem när man tar i så man nästan skiter på sej. Är det meningen eller är det bara fel teknik?

jj cale//:musik

Annons
Postat

Vadå för blåsinstrument?

musik (oregistrerad)
Postat

Flöjter av diverse slag handlar det om. Kan inte spela alls eller knappt ens få ljud ur dem! Säckpipa har jag sedan tidigare - den får jag iofs ton ur, men svår att spela på. Munspel får jag ljud ur, men har svårt för att vinkla och rulla tungan som ett rör eller i s-form som man ska göra för att bilda de olika tonerna. Klarinett provade jag i min ungdom, men det var lika svårt med den. Man får ta i så man blir vit eller rödblå i ansiktet för att ens få en ton.

Tar jag i för hårt?

Blås är svårt. Lättare är det med sträng-, slag- och klaviaturinstrument.

spagetti//:musik

Postat

När det gäller blås så gäller även teknik. Har men fel teknik blir det oftast väldigt jobbigt. Ungefär som när du lärde dig vissla.... först bara väste det och sen lät det lite mer men efter ett tag så lossnar det 😠

Postat

Fan va bra! Jag fick faktiskt en oväntad present av mor och far, 10 lektioner tenorsax och tillgång till instrument ett halvår... Nu satan skall här skrämmas grannar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.