Jump to content
Annons

Sonar 6 Producer edition

spaceman

Recommended Posts

Nu har jag beställt Sonar 6 producer edition.

Varför ? Jo, dels för det missnöje och strul jag upplevt med Cubase 4

sedan jag uppgraderade från SL3. Dels för att Steinberg känns

för dominant och nästan så typiskt svenskt på den skandinaviska marknaden. Cakewalk verkar inte vara så vanligt. Sånt känns alltid spännande.

Kör inte Mac och kan därför inte köra Logic eller Digital Preformer. Så vad gör man ? Pro Tools ok, men den går att köra för få audio spår.

Efter en del frågor på Cakewalk forumet fått reda på att man

kan installera Sonar 6 på två maskiner (om man inte använder

dom samtidigt). Har två studio burkar och vill kunna likt som

med Cubase bara flytta dongeln till den maskin man för tillfället

jobbar i. Dom har ett väldigt bra forum föresten.

Det andra är en del pluggar som jag är sugen efter. Lexicon reverbet

är inte helt fel. Analyst spectrum analyzern även om jag redan har

Melodyne mm mm. Man får helt enkelt mer out of the box. 64 bitars

stödet också är värdefullt.

Har också kollat med Cakewalk om stödet med VST-bryggan för Hypersonic 2,

Groovie Agent 2, Halion 3 och Virtual guitarist 2. Och det går alldeles

utmärkt, liksom Rewire med Reason 3. Och det funkar fin fint.

Så from när jag får paketet så ska det bli riktigt spännande.

Dongeln måste jag dock ha kvar för alla Steinberg pluggar.

Cubase 4 har jag också kvar på dongeln. Men den blir inte lika viktig framöver.

Så nu kommer jag att bli en Sonar 6-Nisse här på forumet.

Vallhagen, nu blir du inte så ensam på forumet att prata fördelen med Sonar...

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/default.asp

Redigerat av spaceman
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Sonar ligger grymt bra till hos mig.

Och jag tycker inte senaste version (6) var så ful.

Pro Tools har en ointaglig ledning på den estetiska bottenplatsen.

Men Pro Tools är väldigt användarvänligt.

Frågan är om Sonar 6 är så moget? Det är också en ganska ny produkt.

Dela på andra sajter

Jag tycker inte eller att Sonar 6 är ful. Gämnfört med Cubase 4 som känns som en Silent Shout stämmning med The Knife. Du kan alltid modda om utseendet både i Sonar och Cubase.

Ska bli kul och testa Superior Sound VC-64 Vintage Channel.

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/VC64.asp

och det här blir skönt att ha...

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/Mixing.asp

Dom har skickat iväg paketet idag så i nästa vecka blir det en repris på julafton.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om du blir missnöjd med Sonar så skall jag fan äta upp mitt skägg... Om jag hade något dvs. Men jag lovar att odla skägg, raka av det och sedan äta upp det.

mvh

/Metz

Det här blir spännande!

Tråden kommer att bumpas så vi får reda på om det böir skägg mellan tänderna eller ej 😆

Dela på andra sajter

Själv tyckte jag det var hopplöst att förstå sig på. Jag satt hos en polare en hel dag och fick inget att funka som jag ville. Medan det flöt på på en gång med Cubase. Jag håller med om att vissa godis grejjor verkar vääääääääääldigt schysst i Sonar men jag vill ju också kunna få fram mina trummor och sånt :'(

Dela på andra sajter

Sonar, Cubase, Logic etc. känns mest som tomaytos tomaatos för mig. Varför är det så få utvecklare som vågar tänka framåt och annorlunda? Mackie Tracktion och Ableton Live är den enda friska fläkt i denna värld känns det som.

Men funkar Sonar för dig så är det ju bra 😄

Redigerat av rainydays
Dela på andra sajter

Nu har jag fått Sonar 6 PE och precis installerat programet. Enda problemet jag haft är att jag fått den tryckta bruksanvisningen på tyska istället för engelska. Men men så går det när man köper prylar från Thomann. Tack och lov så är programet på engelska...med manualer i pdf.

Är man gammal Cubase nisse så är det en hel del att sätta in sig i. Men det ska

bli kul.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Har suttit och läst på manualer så ögonen blöder med typ nästan 1000 sidor. Det som helt öppnat upp en hel ny värld är "Audio snap". Så coolers. Varför har inte Steinberg tänkt på detta ? Här kan du gå in och köra quantizise och streage av enstaka partier var du vill i en audiofil och mecka runt. Lappa ihop det med en annan loop och quantiziserea det tills du får till det. Freeze options är bättre då man kan gå in och editera och fixa och trixa i det frysta spåret hur man vill efter man fryst spåret.

Gillar också mycket Vintage Chanel VC64 från Kjaerhus Audio och Perfect Space pluggen. REX2 spelaren RXP och Session drummer är också bra. Kommer att lägga upp en låt framöver med Sonar 6 PE.

Dela på andra sajter

Vad kul Spaceman att du verkar så helnöjd!

Man får nästan säga grattis!

Audiosnap-grejjerna har jag faktiskt inte testat än. Det kan ju bero på hur man jobbar med musik. Jag jobbar egentligen ingenting alls med audioloopar. Har liksom inte kommit dit. Men visst verkar det kraftfullt. 😎

Och visst är VC64 en toppenplugg! Lattja lite med de "gamla" medföljande fx-pluggarna oxå. Reverbet är bra (det som heter fx-verb eller fx-reverb ehh tror jag...)! Sonituspluggarna är oxå helt ok.

tjing

Bengan

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Sonar 6 producer e rigktigt trevligt. Som vanligt är smaken som baken, själv kommer jag inte riktigt överens med cubase.

Har kört det ett par dagar och allt finns (nästan) där man kan förvänta sig.

Ett tips är att kolla ebay innan köp. (Lägg på svensk moms på priset innan ni jublar bara...) Lättförtjänta 2000 spänn som man kan köpa annat för 😉

Dela på andra sajter

Jag köpte mitt på Thomann för 5327.08 SEK. Riktpriset enl tidningen Studio:s senaste nummer var 6250 SEK. Vet inte om det är Roland i Sverige som satt det riktpriset. Jag är som Discobrallan, det är riktigt trevligt med Sonar 6.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.