Jump to content
Annons

Fick två gamla mikrofoner

Exil

Recommended Posts

Jag har nu de senaste dagrna hjälp min pappa att flytta grejer från hans gamla lägenhet, och vi hittade två mikrofoner som han hade på 70-80 talet som jag fick. En av dem var en stereomikrofon, ECM-1034ST står det på den. Min pappa berättade att den hade fått mkt bra kritik när den kom. För den kostade bara runt 700 men var en väldigt bra steremikrofon för det priset. På den tiden iaf 🙂 Jag hittade den nu på ebay för 6 dollar, så den låter nog antagligen skit.

Sen fick jag en Shure 545SD. Ser ut som en SM57, och låter antagligen helt okej.

Skulle bara vara kul och se om någon här ens känner till dessa mikrofoner. De ska absolut testas när skolan drar igång igen, så då får vi se om de låter skit eller ej.

Här kan ni se en bild på båda mikrofonerna om ni känner för det.

http://www.speedyshare.com/635893599.html

Dela på andra sajter

Annons

ECM får mig att tänka på Sony. Fast jag hittar ingen sonylogga på bilden du länkade till. Kan ändå vara en Sonymick under annat märke.

Shure 545 går också under namnet Unidyne III. Personligen föredrar jag dem framför SM57. Kan vara lite tunnare i botten än SM57 (vilket från början fick mig att ant aatt dom var rundtagande). Fördelen med det är att proximtyeffekten inte blir lika påtaglig om man mickar extremt nära t ex ett högtalarmebran.

Dela på andra sajter

ECM får mig att tänka på Sony. Fast jag hittar ingen sonylogga på bilden du länkade till. Kan ändå vara en Sonymick under annat märke.

Shure 545 går också under namnet Unidyne III. Personligen föredrar jag dem framför SM57. Kan vara lite tunnare i botten än SM57 (vilket från början fick mig att ant aatt dom var rundtagande). Fördelen med det är att proximtyeffekten inte blir lika påtaglig om man mickar extremt nära t ex ett högtalarmebran.

Ja jag kan inte hitta någon logga på stereomicken. Inte hitta något märke heller tyvärr.

Okej jo jag såg att det Stod Unidyne III på den. Jag får ta och testa den nästa gång jag spelar in gitarr. Men vad är egentligem proximtyeffekt?

Dela på andra sajter

du harinte lust o sälja ngn av mickarnatill mig?? 😛

Inte som det ser ut just nu, ska testa de flitigt när skolan drar igång igen. Men om jag ändrar mig hör jag av mig 😛

Dela på andra sajter

• 6 månader senare...
  • 10 månader senare...

fick just hem en AOI ECM-1034ST stereomick som jag ska laga och sen använda. 🙂 150 pix på tradera. inge illa.. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.