Jump to content
Annons

Blues bakgrund


Adde

Recommended Posts

Undrar om nån har nån gammal bakgrund av typ enkel bluestolva med kanske trummer bas o gura ligger o skräpar på disken som man vill dela med sig av.

Håller på och försöker lära mig lira lite munspel och det skulle kunna vara kul att ha nåt o "improvisera" till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Undrar om nån har nån gammal bakgrund av typ enkel bluestolva med kanske trummer bas o gura ligger o skräpar på disken som man vill dela med sig av.

Håller på och försöker lära mig lira lite munspel och det skulle kunna vara kul att ha nåt o "improvisera" till.

Tyvärr inte, men jag kan tipsa om programmet Band-in-a-box som är ypperligt som övningshjälpmedel.

http://www.band-in-a-box.com/se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om nån har nån gammal bakgrund av typ enkel bluestolva med kanske trummer bas o gura ligger o skräpar på disken som man vill dela med sig av.

Håller på och försöker lära mig lira lite munspel och det skulle kunna vara kul att ha nåt o "improvisera" till.

Jag är munspels lirare.Jag kan berätta hur jag gjorde för att lära mig lira.

När jag var 15 år så köpte jag mitt första munspel.Hade inte en aning om hur det funkade,men jag hade hört munspels giganterna från 1960-talet lira..Det var det jag ville,lira som dom - men det gick inte,det stämde liksom aldrig...Istället så lärde jag mig hur spelet funkade.Tog ut alla upptänkliga melodier,allt från Evert Taube till ja må han leva,gamla amerikanska country melodier,osv..På detta sätt så lärde jag mig munspelets värld.Grejen med munspel är att du måste veta i förväg,innan du blåser drar i en ton - hur det kommer att låta..Om du har ambitionen att bli riktigt bra.Det finns liksom ingen genväg.Jag har sett tabulaturer för munspel,men lär dig att lira på gehör,lär känna ditt instrument..Du blir en bättre munspelare då.

Aha upplevelsen kom nästan 15 år senare..När man lirar blues så drar man inåt(för det mesta)kallas för crossharp,eller second position.Till G-dur,på exempelvis gura - så använder man ett c-spel. Bara att räkna ut det tog lite tid.

Totalt finns det fyra positioner som är använd bara(det finns fler,men det är onödigt vetande)nu vet jag inte om du har hajat det..

Första position: Använder man till visor förslagsvis(det var det jag lärde mig först).Samma tonart på spelet som kompet.

Andra position: Crossharp Blues rock osv..G-dur = C-spel

Tredje position: Moll,ex..Låten i A-moll = G-spel

Fjärde position:Inte så vanligt,ganska svår spelat därför att man inte har så många toner att lira på.Här är det ytterst viktigt att man vet hur det låter innan man blåser/drar. A-moll = C-spel

Vidare så är det bara att köpa blues plattor och försöka ta ut det som dom gör..Men som sagt,lär känna dina spel först.

Hoppas att du har användning av mina tips,Har du några andra frågor kring detta så är det bara att pm:a mig.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

allvarligt Wernborg....Det är väl ändå inget ??

själv spelade jag altsax en gång i tiden i kommunala musikskolan å deras tillhörande storband..

Inga problem så långt, men när jag skulle spela med ett band första gången...

Saxen var ju stämd i Ess.... vissa problem i de flesta tonarter... 🙂

Köpte en orgel i stället 😆 Det jävla med den är ju dock att den inte går att transponera.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

allvarligt Wernborg....Det är väl ändå inget ??

själv spelade jag altsax en gång i tiden i kommunala musikskolan å deras tillhörande storband..

Inga problem så långt, men när jag skulle spela med ett band första gången...

Saxen var ju stämd i Ess.... vissa problem i de flesta tonarter... 🙁

Köpte en orgel i stället 🙂 Det jävla med den är ju dock att den inte går att transponera.. 😆

Menade bara att om man lever i tron att man ska ha ett c-munspel till c-blues så har man att göra liksom..... 😄

(Kanske var det du menade också, men ironi och sånt är lite klurigt i skrift ibland 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha upplevelsen kom nästan 15 år senare..När man lirar blues så drar man inåt(för det mesta)kallas för crossharp,eller second position.

Shit. Fick du komma på det själv. Då måste jag verkligen beundra ditt tålamod. 🙂

Jo ,så enkelt men ändå så svårt att räkna ut.Jag har inga musik skolor i ryggen.

Köpte några chromatiska spel,då fick jag de toner jag behövde - men de lämpar sig inte för blues/rock,alldeles för svåra att töja toner med..

Allt är på gehör.Därav det röriga pianot på NY-CP,kan knappt skilja på ett dur/moll ackord 😆 ..

Cyklade igenom musik undervisningen i skolan 😄,borde nog ha lyssnat på läraren - det hade nog varit en genväg..

Men men,jag lärde mig munspelets värld - alltid nåt.Det blev ju min inträdes biljett till musiken!

edit:Min Far var en väldigt duktig violinist,lirade i vår lokala orkester förening.Han hade sina musik polare samt min musik lärare(det var nog därför jag fick en 4:a i musik) på besök ofta.Det blev mycket ungerska chardas,samt klassiskt..Någon tid till att visa mig eller mina bröder musikens värld,fanns inte :ph34r:han hade nog med sitt.

Min Storebror tog saken i egna händer och började lira klassisk gura.Han blev grym. Han visade mig hur man lirade le Yenda,så det var det första stycket jag lirade på gura.

En dag när jag var 19 år så lirade jag ett av chardas solona på chromatiskt inne på mitt rum.Då blev det tyst i köket,och Fadern kom in och frågade om jag ville vara med och lira?Tyvärr så var jag alldeles för blyg för att haka på då..

Jag anade lite ironi i inlägget efter ditt Steffo,så jag gav lite mer info kring mitt inträde till musiken.Med ett chromatiskt munspel,så har man lika stora uttrycks möjligheter som med ett piano,eller en gura.Men det gör sig inte till blues.

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar....kommer till nästa fråga....hur stor skillnad är det i kvalitet på dom olika spelen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar....kommer till nästa fråga....hur stor skillnad är det i kvalitet på dom olika spelen??

Det finns en del olika munspel på marknaden.

Munspel slits av saliv och töjningar av tonerna.Saliven gör att det blir en beläggning på metall läpparna.Efter ett tag så tappar vissa toner höjd och då blir det ostämt.Ser man till kvaliteten så är Tombos Lee Oskar överlägsna i hållbarhet.

Alla munspel måste spelas in försiktigt,det har hänt att jag sabbat ett munspel efter en låt när jag töjt/dragit för hårt på nån ton.Om man lirar i ett band så är det ytterst viktigt att man hör sig själv bra,för att undvika ett alldeles för hårt lirande - annars blir det dyrt.Hohner har ett system där man kan byta ut delar av plattorna med metall flärparna på,inte så dumt tänkt.Numera finns detta till Lee oskar också.

När mina blir ostämda så tar jag isär dom och rengör samt filar av metall läppen lite tills tonen återgår till rätt höjd.Men det är svårt,inget jag rekommenderar.Spara däremot alla slitna,det går ju att skifta plattorna mellan de olika spelen,givetvis under förutsättning att de är i samma tonart..Samt köpa nya plattor,det blir lite billigare än att ersätta hela spelet. Börja med ett C,har du råd så köp D,G och A..då kommer du rätt långt,och kan lira med till de flesta gamla blues plattorna.

Hoppas du blev lite klokare av mina råd.Pm:a om du vill veta nåt mer kring detta..Och lycka till med ditt spelande.Polarna dina blir förmodligen lyriska när du drar fram ett munspel till sommaren vid läger elden..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...