Jump to content
Annons

2 operativsystem i samma dator?


ANB

Recommended Posts

Jag har hört att det är bra att separera musikprogrammen från den övriga programvaran. Jag har två hårddiskar och tänkte köra ett operativsystem på vardera hårddisk. Någon som har erfarenhet av det? Det ska finnas programvara på nätet som är bra när man väljer vilket operativ man vill starta ifrån, någon som vet något om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Muncken87 (oregistrerad)

installera windows på den ena hårdisken vilne du nu vill och sen installera den andra windows versionen på den andra så kan du välja sen när du startar windows vilken version du vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa.. Dual boot ja. Fast se upp så inte timeouten i boot.ini är satt till noll! På min burk var den det som default så jag fick gå in och redigera det.

boot.ini ligger direkt under C:\ och i den kan du välja hur länge valmenyn skall visas innan den går vidare. Du kan också välja vilket av valen som ska ligga som default (och således väljas per automatik när timern når noll). Du kan även "byta etikett" så att säga, på menyvalen, för att lättare se vilken som är vilken. Bootfilen kan man redigera i notepad och kan t.ex se ut såhär:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 pro" /fastdetect

I exemplet ovan ligger alltså XP på en disk och W2K på en annan. XP är satt som default och timeouten 3 sek.

Läs mer om boot.ini och dual boot HÄR

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora fördelen med dual boot är ju att man kan skippa antivirus och diverse program som slukar i sig lite kräm av datorn, har inte ens drivrutinerna till nätverkskortet installerade på min musik-partition, kika på exempelvis musicxp för hur man kan trimma lite... Arbeta gärna mot båda hårddiskarna, ex windows+program på en och audiofiler på den andra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...