Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag har funderingar på att spela in lite gitarr, sång, och bas.

Har aldrig spelat in innan på egen hand och har ingen som kan hjälpa mig.

Vilka grejjer behöver jag?

Har funderat på att skaffa mig ett Line 6 ux1 ljudkort. Den ska tydligen ha 1 mic igång och en tele ingång för gitarr/bas.

Till detta behöver jag också en billig men bra mic.

Sedan har jag Cubase sx3 och ezdrummer.

Klarar jag mig på dom här sakerna?

Och är cubase för svårt att lära sig om man inte har spelat in innan?

//Zipzap

Annons
Postat

läs en bok.

nä men påriktigt, det finns bra böcker om såna här grejer.. (fast man nog klarar sig bra med att bara fråga andra här på forumet och så..) men det är ändå bra om man har ett grundkoncept om vad alla grejer man behöver är och hur de fungerar 😄 håller själv på att läsa "getting started in computer music" av mark nelson och fast jag tyckte mig kunna massor om allt möjiligt från förut så har jag ändå lärt mig massor med nya saker.

Du kan ju också gå till en musikaffär och säga det vad du har tänkt göra, och sedan (borde) de kunna säga vad du behöver 😄

Postat (redigerat)
  Zipzap sa:

Har funderat på att skaffa mig ett Line 6 ux1 ljudkort. Den ska tydligen ha 1 mic igång och en tele ingång för gitarr/bas.

//Zipzap

Tycker du skall sälja ditt sx3 och köpa ett enklare program eftersom du aldrig spelat in förut. Har du köpt det nytt i butik kan dom säkert gå med på att du byter in det där mot ett enklare och ett ljudkort.

Toneport är en bra grej fast du bör satsa på UX2:an då ettan saknar fantommatning som behövs för att använda kondensatormickar samt att du får möjlighet att göra stereoinspelningar. Du kommer klara dig längre om du väljer 2:an

Mick som är billig och bra är Studio Projects B1 men den kräver fantommatning

Redigerat av DrHans
Postat
  DrHans sa:
Tycker du skall sälja ditt sx3 och köpa ett enklare program eftersom du aldrig spelat in förut. Har du köpt det nytt i butik kan dom säkert gå med på att du byter in det där mot ett enklare och ett ljudkort.

Får man läsa mellan raderna 😕😛

Postat
  DrHans sa:
  Zipzap sa:

//Zipzap

Toneport är en bra grej fast du bör satsa på UX2:an då ettan saknar fantommatning som behövs för att använda kondensatormickar samt att du får möjlighet att göra stereoinspelningar. Du kommer klara dig längre om du väljer 2:an

Mick som är billig och bra är Studio Projects B1 men den kräver fantommatning

Är inte så inne i detta ännu men vad menar du med fantommating? och kondensatormickar :S och vilket program ska vara enklare än cubase?

Tack för svar 😉

Postat

Kondensatormick är en typ av mick... 😉 Läs här... http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon

De vanligaste micktyperna är väl kondensator och dynamisk... de har lite olika karaktär och fångar ljudet på olika sätt, lite förenklat kan man säga att kondensatormickar är bättre på att fånga upp detaljer vilket är på både gott och ont... oftast så blir det en mindre förvanskad återgivning av ljudet (dynamiska mikrofoner får det ofta att låta lite mer tillplattat eller vad man ska säga... nån annan med bättre koll än mej kan säkert förklara detta utförligare), men det ställer åandrasidan vissa krav på hur och var man spelar in... brus från datorn hörs t ex mkt tydligare, och är rummet dåligt dämpat med ful efterklang så kommer det låta rätt trist. Men för det mesta är kondensatormickar att föredra för t ex sånginspelning. Kruxet är att de kräver fantommatning (= strömförsörjning) för att fungera (till skillnad från dynamiska mikrofoner), och det betyder att ljudkortet måste kunna förse micken med det helt enkelt. 🙁 M a o, köper du ett ljudkort utan fantommatning kommer du vara helt hänvisad till att använda dynamiska mikrofoner, vilket kan bli rätt begränsande.

Passar på att lägga in en liten disclaimer här om att jag själv är hyfsat grön på detta med mickar osv så det är inte helt omöjligt att jag har fått något bakofram här ovan...

Enklare än cubase... vet inte riktigt. Garageband kanske men det finns bara till Mac, och jag misstänker att du sitter med Windows. Finns det inte olika avancerade versioner av cubase? Tror att det ofta följer med nån gratis "lightversion" när man köper ljudkort. Kanske är ett bra ställe att börja på!

Postat
  Joelstromgren sa:
vem köper ett program för 7000 som aldrig spelat in förut? 😄🙂

Har man kontakter kan man låna 🙂

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  Zipzap sa:
  Joelstromgren sa:
vem köper ett program för 7000 som aldrig spelat in förut?  😄  😄

Har man kontakter kan man låna 🙂

Hur menar du? 🙂

Annars hittar du ett eminent gratisprogram här: www.reaper.fm

Postat
  Zipzap sa:
  Joelstromgren sa:
vem köper ett program för 7000 som aldrig spelat in förut?  😕  😕

Har man kontakter kan man låna 😕

Visst, kan man det. Men det är så jobbigt att turas om med den där jävla nyckeln. Jag och farsan gjorde det innan...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.