Jump to content
Annons

Mina egna låtar


samuelo (oregistrerad)

Recommended Posts

samuelo (oregistrerad)

Efter min lilla miss genom att inte läsa på reglerna innan jag posta mitt första inlägg 🙂 så gör jag om detta 😄

LÅTNAMN:Blickar möts

ARTIST/GRUPP:Samuel Östman

GENRE:Vispop?

LÅTLÄNGD:2:40

KOMPOSITÖR:Samuel

PRODUCENT:Samuel

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.5mb

STATUS: tidig demo, kommer förlängas

LÅTLÄNK:)

Ja vad ska man skriva om låten då. Att man alltid ska våga säga vad man tycker om en person innan det är försent. Skrev den när allt va riktigt pissigt faktiskt och det finns säkert nån mer därute som känner igen sig.

blickarmots.mp3

Redigerat av samuelo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hehe känns bra att ens första inlägg på detta forum är att försöka få ut sina egna låtar 🙂 ber om ursäkt för det och får skriva i andra trådar sen.

men i vilket fall som helt så vill jag iaf dela med mig av min winnerbäcksinspirerade musik till er 😄

http://www.samuelostman.se och klicka er in på min musik. där kan ni antingen ladda hem mina låtar eller kolla in mina videos när jag sitter i soffan och spelar och sjunger 😄

Here we go again..Kolla reglerna för demopostningar..hur man lägger upp låtar..

Sedan så lyssnar vi/jag gärna..Eftersom du är nykomling så är du förlåten..Men fixa till det,det finns anvisningar längst upp här på demosidan..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårens första strålar var ju rätt bra, i övrigt var det gott om ostämda gitarrer och winnerbäckliga melodier. Inget nytt under solen kanske, men skulle vara kul om du gjorde en liten hemstudio och spelade in det lite mer seriöst, alltid kul att följa från början.

Lycka till på din resa, och välkommen hit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

samuelo (oregistrerad)

tack för välkomnandet och dina åsikter, jag har bestämmt att lägga ner verksamheten hemma och ta det till en studio 😄 känner själv att kvaliten är på tok för risig när jag spelar in hemma själv 🙂 och har tyvärr inte tid o sätta mig själv o lära mig att få till det bra hemma.

så i januari blir det studiotid och då kommer det förhoppningsvis låta bättre 😄

Redigerat av samuelo
Link to comment
Dela på andra sajter

Drog en ultrasnabb parallell till Bob Dylan genom det lite opolerade soundet, och framförallt munspelet.. sen var det väl inte så mycket mer som greppade tag i hjärncellerna.

Jag har ingen direkt nerv för den här typen av musik, men det fanns något som liknade trovärdighet i ditt uttryck..så det finns allt hopp i världen.. bara du är envis som tio åsnor i en folkabuss 🙁

Jag tror att du skulle få mer ut av ditt musicerande om du lade pengarna på egen utrustning istället för dyr studiotid, sedan återkommande lägga upp dina demo's här..

Som Fidden skrev så finns det många öron här som kan ge dig en mer nyanserad bild av hur du faktiskt låter... killarna i Studion vill bara ha in sina pengar och kommer nog inte lägga ner så mycket tid på att hjälpa dig bli bättre.

Känner du någon som har studio och ger dig tiden gratis är det ju en annan femma..men samtidigt är det mycket svårslaget att ha tillgång till prylarna när idéerna sprutar.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej samuelo.

Bra att du fixade trådhuvudet.

Jag passar på att välkomna dig till ett fantastiskt och lärorikt forum.

Förstår att du har enkla inspelnings möjligheter.Att bygga sig en liten inspelnings studio kostar ju en del,men fördelen med det är ju att man kan utvecklas som mixare och låskrivare med "rätt" grejer.Jag tycker du har en fin låt på G..Det blir mycket intressant att följa utvecklingen av den.Man kan säga mycket om din inspelning - men jag avstår från det.Tycker istället att du ordnar de saker som du behöver för att göra låten rättvisa..en studio/inspelnings program..

Tillägger att du har en bra röst,som behöver ett bättre underlag att luta sig mot.

Hur har du spelat in denna, Porta? Du kan pm:a mig om du vill ha lite mer råd kring inspelning,val av program/utrustning etc..Studiotid kostar pengar.Studiomusiker kostar..Kanske bränner du lika mycket som en liten hemma studio skulle kosta på en låt..It ain`t worth it..tro mig.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

samuelo (oregistrerad)

Tack för kommentaren 🙂 envis är jag som bara den, är så många som slår ner än att man aldrig kommer bli nåt och blabla här i världen och dom har redan fått äta upp att man varit ute och spelat och folk har uppskattat det man gör :rolleyes: så dom ska allt få äta upp sina ord den dagen jag står i ett fullsatt globen 😉

ang studiotid så gör jag det mest för en rolig grej, märks ganska snabbt om dom är villiga o lägga ner nån möda på en eller om dom bara vill tjäna pengar, och det är ju klart dom vill det iof men, du kanske förstår vad jag menar. Jag vet hur jag vill ha mina låtar men har tyvärr inte så mycket mer tid än att bara spela in sång och gitarr hemma, kan dessutom inte spela trummor och bas (bas lite men det är inget jag kommer slänga med på nån låt)

Det är inspelat genom cubase, kopplat allt till mitt lilla mixerbord men jag suger på allt vad inställningar heter och så. och cubase ska vi inte tala om, har lärt mig hur man spelar in men kan lixom inget om hur man får det att låta bra 🙁

är det ok att slänga upp en till låt i samma tråd?

tack för komplimangen för rösten 🙂

Redigerat av samuelo
Link to comment
Dela på andra sajter

mellis (oregistrerad)

vad gör jag för fel? alla låtar som är uppladdade via forumets tjänst kan jag inte lyssna på.

klickar jag på länken så kommer det upp ett fönster med massa text.

högerklicka och spara som funkar inte heller.. då sparas det som index.html

jag vill jätte gärna lyssna på alla nya demos som postas här dagligen.. men som det ser ut nu så går det inte..

någon som vet varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad gör jag för fel? alla låtar som är uppladdade via forumets tjänst kan jag inte lyssna på.

klickar jag på länken så kommer det upp ett fönster med massa text.

högerklicka och spara som funkar inte heller.. då sparas det som index.html

jag vill jätte gärna lyssna på alla nya demos som postas här dagligen.. men som det ser ut nu så går det inte..

någon som vet varför?

ett ökänt fenomen..Måste höger klicka o spara som...vadsomhelst.mp3....

Skall fixas när dom gör om sidan sägs det.

ha det gott ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

samuelo (oregistrerad)

slänger upp en låt till när jag ändå håller på :rolleyes:

LÅTNAMN:Vårens första strålar

ARTIST/GRUPP:Samuel Östman

GENRE:pop?

LÅTLÄNGD:2:54

KOMPOSITÖR:Samuel

PRODUCENT:Samuel

EV. MEDVERKANDE:Johan

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.4mb

STATUS: nästan klar låt

LÅTLÄNK:)

ja efter att jag hade skrivit en massa sorgsna låtar så kändes allt rätt bra helt plötsligt så då kom denna till, några missar i trummorna och lite annat slarv men den skulle med på en hyllningsskiva av fans till winnerbäck så tyvärr hann den inte bli bättre. men är väl den låt som är bäst inspelad av mina låtar, ska ändra sången till färdiga resultatet, kommer inte hålla ut orden så mycket som jag gör i denna version, gör jag iaf inte när jag spelar den live.

Samuel__stman___V_rens_F_rsta_Str_lar.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentaren 🙂 envis är jag som bara den, är så många som slår ner än att man aldrig kommer bli nåt och blabla här i världen och dom har redan fått äta upp att man varit ute och spelat och folk har uppskattat det man gör :rolleyes: så dom ska allt få äta upp sina ord den dagen jag står i ett fullsatt globen 😉

ang studiotid så gör jag det mest för en rolig grej, märks ganska snabbt om dom är villiga o lägga ner nån möda på en eller om dom bara vill tjäna pengar, och det är ju klart dom vill det iof men, du kanske förstår vad jag menar. Jag vet hur jag vill ha mina låtar men har tyvärr inte så mycket mer tid än att bara spela in sång och gitarr hemma, kan dessutom inte spela trummor och bas (bas lite men det är inget jag kommer slänga med på nån låt)

Det är inspelat genom cubase, kopplat allt till mitt lilla mixerbord men jag suger på allt vad inställningar heter och så. och cubase ska vi inte tala om, har lärt mig hur man spelar in men kan lixom inget om hur man får det att låta bra 🙁

är det ok att slänga upp en till låt i samma tråd?

tack för komplimangen för rösten 🙂

Okej,du har ett cubase,NOW we are talking..

Då föreslår jag följande:Ett puffskydd till sången.2 mickar för att spela in ackeguran,typ sm58 - dom funkar också bra till sången.Använd metronomen i programmet när du spelar in(ge dig inte förrän allt är tight!)..Spela in en sak i taget,förslagsvis guran först..Det finns en del medföljande effekter i programmet som du kan använda för att få till ljudet.Läs i manualen hur man använder de olika grejerna.Det tar lite tid att lära sig,men väldigt kul när man får lite koll på hur det funkar.Med ett litet keyboard så är det lätt att lägga bas och trummor - givetvis efter att man köpt de pluggar(vst instrument) som man behöver.

Brinner du för detta(musiken alltså),gå inte till en professionell studio - utan köp det du behöver.Studiotiden kommer att kosta dig mer än det jag föreslagit,och slutresultatet blir en låt med bra inspelning/ljud - contra en egen studio med alla dess utvecklings möjligheter inför ditt framtida musicerande.

Vidare så kan jag rekommendera tidningen STUDIO,som ligger till grund för denna sait..Där finns det mycket andvändbart för oss "hemma pulare".

Visst får du lägga upp flera låtar i samma tråd,men gör hellre en egen tråd för varje låt.Posta inte alla på samma dag..Det kan vålla en viss irritation..Det blir lite lättare att hålla isär begreppen för oss som lyssnar på din musik då.

Jag kan tillägga att vi alla har varit noviser på våra teknik prylar,men intresset gör att man utvecklas. Ge inte upp för att det verkar krångligt,cubase är ingen lek - men har du lärt dig hur man spelar in så har du kommit en bit på vägen.

Din musikalitet finns där ju redan,du behöver bara mer kunskap för att göra den rättvisa.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

samuelo (oregistrerad)

jag har nog det mesta till heminspelning redan, midisynth och puffskydd och så, mickar av olika slag men har inte vetat förns nu när jag satt mig och läst här hur man ska sätta micken för att få det bästa gitarrljudet vi inspelning och så, är ju väldigt lugnt på jobbet nu så man kan ju sitta och läsa på den här sidan hela dagen 😄 har stora problem med att jag inte får till nåt rent ljud när jag spelat in i cubase, låter skumt och när man börjar fippla med ljudet så blir det ju oftast bara sämre 😱 men ska sätta mig och gå igenom era tips.

jag ska in i studion iaf en dag för att se hur det fungerar 😆 gör det som en rolig grej.

Redigerat av samuelo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...