Jump to content
Annons

Nybörjare på inspelning, vad behöver jag köpa.


Feffe___85

Recommended Posts

Hej !!!

Jag ska ta och börja spela in lite hemma nu och jag har skaffat programet cubase sx. men så mycket mer har jag inte, jo en dator med ett realtek ljudkort som är intergrerat med moderkortet. jag vill kunna spela in med midiklaviatur samt med mikrofoner, gitarr och multieffektpedal. det känns som om jag måste köpa en hel del, det som jag har tänkt på är ett nytt ljudkort troligen m-audio usb audiophile, ett klaviatur, en liten mixer, ett midi interface ehh, ja det är det som jag har tänkt på. Men jag skulle jätte gärna vilja att någon komenterade vad jag verkligen behöver för mitt ändamål som är att spela in och att det ska låta ganska bra(och nu struntar jag i min egen "skicklighet", utan grejerna ska låta bra).

tack på förhand

Mvh // Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju även betänka att skippa mixern och skaffa ett mer täckande audio-interface istället. Då kan du ju få micpreamps, linein till guran samt integrerat MIDI in/ut, allt i ett. Det jag spelar in verkar vara ungefär i samma omfattning som det du har tänkt spela in, d.v.s mic, gura och midiklaviatur.

Såhär ser det ut hemma hos mig 🙂

Jag kör alltså allt genom 0404:an, har ingen mixer och behöver heller inte en i dagsläget.

Fast jag vet inte... du kanske vill spela in en massa grejer samtidigt? Eller kör du solo?

Link to comment
Dela på andra sajter

vaför inte titta på m-audios o andra tillverkares integreade klaviatur ljudkort.ett förslag

eller M-Audio Axiom 49

Då sparar du in midi interface mixer (om du tar ett med mic ingång) o ljudkort.

Ha det gott ynot

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

JO det blir mest solo spel hemma, men det låter som en ganska bra ide att skaffa ett lite fetare audio interface, kan du tipsa om något?

Hmm.. först var jag inne på M-Audio FW 410, men efter att ha hört mycket illa om det från flera olika håll så tänkte jag om. Det blev som sagt en E-MU 0404 för mig. Den kopplas via USB2.0, vilket inte medför några latency-skavanker (inte för mig iaf). Så kolla isåfall vad du har för portar på din dator! Har du t.ex USB1.1 så kommer du inte kunna spela in/upp i mer än 16bit!

Som ynot sa så är många MIDI-klaviatur på samma gång MIDI-interface och kan kopplas via USB. Jag använder för närvarande inte mina MIDI-portar varken på kortet eller klaviaturet. Men det kan ändå vara trevligt att ha den möjligheten i framtida projekt.

Sen är ett annat tips att du inte ska förlita dig på allt jag säger. 🙁 Det finns folk som helt förkastar allt vad USB-kort heter. Så lyssna kritiskt och försök bilda dig en egen uppfattning utifrån flera olika håll. Kolla runt på olika sajter, plöj igenom produktkataloger osv. Du finner nog vad du söker till sist. Det är lätt att ha för bråttom. 😄

Och så till sist: Det verkar som du ska inhandla flertalet prylar? Då rekommenderar jag att lägga alla prylar på en beställning, t.ex från Thomann. De är allmänt erkända som seriösa och erbjuder väldigt bra service. Jag beställde prylar därifrån nyligen som gick på drygt 6 tusen inkl frakt, men som hade kostat ett par tusen mer om jag hade inhandlat grejerna i Sverige.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

vaför inte titta på m-audios o andra tillverkares integreade klaviatur ljudkort.ett förslag

eller  M-Audio Axiom 49

Oohh.... måste bara inflika att jag ääälskar min Axiom 49! 😄

Faktum är att jag ibland, innan jag går till jobbet på morgonen, känner mig tvungen att gå fram till den.... bara för att... röra lite. Dra i reglarna, vrida på rattarna, trumma på padsen, och ta ett stilla farväl av den tills jag kommer hem från jobbet igen.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...