Musiker Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 Hej! Jag har införskaffat ett par studiomonitorer (ett par Yamaha HS-50M). Är kanonnöjd med dem. Men, jag tänker ha dem på skrivbordet, och vill då vinkla upp dem från bordsytan. Ska man åka till brädgårn och kapa till nån trekantig fet regel och lägga under, eller finns det speciella produkter att köpa. Har hört nått om spikes... Dessutom står de i fönsterkarmen bakom bordet. Fönsterkarmen är ca. 7 cm högre upp än bordet, så det behövs läggas under något som är ca. 13-15 cm högt. Bakdelen på högtalarna står alltså i fönstret, och framkanten på skrivbordet, eller rättare sagt på det som ska palla upp dem från bordsytan. Nån som har nått tips? /johan
NONHALO Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 (redigerat) jag vet att det finns speciella skumgummikuddar som man har under monitorerna, fast dessa brukar vara vinklade så att monitorerna lutar uppåt, fast det är ju bara att vända på steken 🙂. tror säkert att herr holmerup har nåt bra förslag i den här frågan. 😮 Redigerat 28 december 2006 av NONHALO
Claes Holmerup Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 (redigerat) Självklart! 😮 Det finns akustikskum som man placerar under monitorerna, som kan vinkla i ett par steg. Auralex MoPads (369:- ) och GA Acoustics IsoMon (450:- ) är de jag säljer mest av. Du får en extra fördel med dem också - nämligen att de frikopplar monitorerna från underlaget och därför bidrar till en fastare bas. 🙂 Spikes kan du glömma. De kopplar ihop monitorerna med underlaget och skickar ner alla vibrationer minst lika effektivt som om monitorerna stod direkt på underlaget. Samma energi fördelas på några få punkter i stället för på en stor yta - alltså ingen skillnad i energimängd. Om man använder akustikskum, så omvandlas denna rörelseenergi till värme i materialet - och vips, så får man en dramatisk förbättring. 🙂 Fast den där höjdskillnaden får ordnas till med någon träkonstruktion - som helst ska fyllas med absorberande material för att det inte ska uppstå resonanser i den. Dämpkuddarna är nämligen inte mer än ca 5cm tjocka... Redigerat 28 december 2006 av Claes
Musiker Postat 28 december 2006 Trådstartare Postat 28 december 2006 Ok, tackar för tipsen. För kanske bli nån blandning där, med både "träkloss" och Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon. Jag kikade lite de dessa på din hemsida Claes, och det verkar som om de är till för att vinkla ner högtalarna, alltså om de står för högt upp. I mitt fall är det ju tvärt om, de ska vinklas upp från bordet som är för lågt. Kan man bara vända på den och få motsatt effekt? Borde väll funka...
Claes Holmerup Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 Ok, tackar för tipsen. För kanske bli nån blandning där, med både "träkloss" och Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon.Jag kikade lite de dessa på din hemsida Claes, och det verkar som om de är till för att vinkla ner högtalarna, alltså om de står för högt upp. I mitt fall är det ju tvärt om, de ska vinklas upp från bordet som är för lågt. Kan man bara vända på den och få motsatt effekt? Borde väll funka... Visst fungerar de på andra hållet också. Nackdelen är att man inte kommer att se den tjusiga Auralex-loggan om man vänder dem på "fel" håll, men funktionen blir ju likadan... 🙁 Tänk på att om du vinklar monitorerna uppåt eller neråt, så krymper din sweetspot. Det bästa är alltid att låta monitorerna vara riktade horisontellt - så om du ändå behöver bygga ihop något, så kanske du skulle överväga att göra något som samtidigt lyfter upp monitorerna i rätt nivå, så att diskanten är ungefär i öronhöjd.
Mr.Barbeque Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 Måste du _vinkla_ monitorerna uppåt? För annars är deet rätt vanligt att man lägger stenar för att få upp dem på rätt höjd, och stenarna minskar vibrationer också, iom dess tyngd... Men Claes kuddar är säkert minst lika bra
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.