Jump to content
Annons

Spela två olika ljud

Recommended Posts

StevenP (oregistrerad)
Postat

Installerade lite mjukvarusynthar härom dagen bla Native Instruments. Jag har ingen keyboard så jag kör med mus så länge. Jag är inte så het på Cubase, så jag undrar; Hur spelar jag in två olika synthljud via VST? När jag spelat ett ljud på ett spår, och vill lägga en melodi på det spåret med ett annat ljud, så ändras ljudet på det första spåret också. Måste jag öppna typ ett nytt Native Instruments för varje nytt spår och ljud jag vill lägga?

Jag har provat att "recordat" men det funkade inte heller. Vore tacksam för en spark i arslet!

Annons
Postat

Har du valt vad midispår 1 resp 2 ska spela "out"..

Ja använder inte vst synthar ofta så jag brukar som du säger

öppna 2 st 😱..

StevenP (oregistrerad)
Postat

Mjae..kanske inte jag inte gjort. Gör man det i själva VST plugin-programmet eller i Cubase itself?

Postat

Att ljudet ändras beror troligtvis på att VSTi'n inte är multitimbral och således måste du öppna en instans till av samma instrument för att kunna köra två helt olika ljud ( tryck F11 för att öppna instrumentracket i Cubase.)

StevenP (oregistrerad)
Postat

Mm, okej, jo det är så jag gjort, men jag det känns lite onödigt att kasta upp 5st olika fönster av programmet. Men jag ska kika det där med multitimbral.

Tack för hjälpen!

Postat

Lägg upp 2 st midispår i Cubase.

Styr det ena spåret till midikanal 1 och det andra till midikanal 2.

Öppna syntpluggen. Skapa 2 st ljud (om den är mutlitimbral). Ställ in så det ena ljudet tar emot midikanal 1 och det andra midikanal 2.

Postat

De flesta VSTi's är singel-ljudmoduler vilket innebär att du måste öppna flera instanser av dem i VST-racket om du ska kunna spela olika ljud - samtidigt... ska de inte spela samtidigt går det ju att använda automation och skriva in program changemeddelanden.. men som jag fattade det var det det första scenariot du menade..

Andra typer av "Workstation-VSTi's" är ex. Hypersonic, Stylus RMX m.f.l där du i själva gränssnittet har en jädra massa utgångar i modulen, där du bl.a kan routa ut ljudet till egna kanaler i VST-mixern, fritt ställa in midikanaler m.m m.m m.m...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.