Jump to content
Annons

vilket ljudkort ska jag köpa...

real1ty

Recommended Posts

tjenare....

jag kör med m-audio delta audiophile 2496 och har nyss köpt ett tc powercore dsp pci kort...allt funkade perfekt tills jag märkte att det började brusa och krasa när jag använde audiospår från min jp8000 i mina projekt...läste då på tc electronics hemsida att brus uppstår om man kör tc powercore kortet ihop med m-audio kort produkter...jaha tänkte jag då och drog till musikbörsen för att köpa ett nytt ljudkort...

visst jag var väldigt ivrig på ett nytt så jag pröjsade för ett emu 0404 dsp ljudkort, jag kom hem satte i det och installerade drivrutinerna osv....ja! bruset försvann men nej ett nytt problem uppstod...när jag spelar min låt cå hackar det och tappar ljud osv...fan tänkte jag då och provade alla möjliga inställningarn men inget funkade även om jag körde emu asio drivrutinerna i cubase sx 2....

så nu skickar jag tillbaka kortet och byter till ett annat kort...kortet jag funderar på att byta till är esi juli@...så jag undrar nu om nån här har det och kan säga om det är ett bra kort!

Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Skicka ett PM till "Nattvaktaren".

Han är den som är bäst på ljudkort på forumet.

Dessutom har han ett löfte att hålla...

eller sök på forumet efter trådar i detta ämne.

Dela på andra sajter

Ja, just det ja....löftet 😆

Nämen allvarligt talat så har denna topic varit uppe fler gånger än vad nattvaktaren har uttryckt sig plumpt så gör en sökning så hittar du säkert en del godsaker.

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Nämen allvarligt talat så har denna topic varit uppe fler gånger än vad nattvaktaren har uttryckt sig plumpt

& det vill inte säga lite...

Dela på andra sajter

Som sagt, Nattvaktaren har råkoll pådehär med ljudkort. Bara att PM'a. .

Kommer inte ihåg vad det hette, men han brukar säga att det är bäst med adigy, eller nåt.

Dela på andra sajter

Soundblaster Live eller Audigy funkar finfint beroende på vad man vill göra. Inspelning är kanske inte att rekommendera med SB Live men med Audigy får man till godtagbara resultat. Om man inte spelar in utan komponerar allting med VSTi'er eller dylikt så spelar ljudkortet inte någon större roll. Det som kan vara tråkigt med SB Live och Audigy är att de är låsta till 48kHz i ASIO och lätt börjar hacka vid hög processorbelastning. Detta gäller dock inte DX drivrutiner. D.v.s. om man som jag komponerar genom att klicka noter med musen och inte genom att spela på ett klaviatur ställer det inte till med några problem. Trackerfolk föredrar förresten SB korten då de har bra stöd för DOS 😆 - Jag känner en hel skara folk som gjort vansinnigt bra produktioner på SB Live kort. En brittisk kompis lyckades t.o.m. länka ihop ett par SB Live kort för flerspårsinspelning om jag minns rätt 😕

/Majken

Dela på andra sajter

Shit..jag lider med dig..visst är det jäkla kass att det ska bli så mycket strul mellan olika enheter trots att dom ska fungera " problemfritt".. Jag har själv haft en 6 - 7 ljudkort och alltid haft något problem.... är det inte operativet, så är det drivrutiner som inte funkar med operativet, eller så är det att IRQ'erna delas av andra kort, som inte kan flyttas...bla..bla..bla...

i.o.f.s brukar respektive tillverkare ha forum som detta där många såna här frågor tas upp.. har du kollat TC's hemsida om det står något?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.