Jump to content
Annons

Omvandla mono till stereo


Lindahl

Recommended Posts

Jag har införskaffat en hörlursförstärkare och till den skickas nu en monosignal. Hörlurarna ska gå till trummisen och för att få ljud i båda öronen så behöver vi någon form av adapter som omvandlar mono till stereo. Hur går vi till väga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har införskaffat en hörlursförstärkare och till den skickas nu en monosignal. Hörlurarna ska gå till trummisen och för att få ljud i båda öronen så behöver vi någon form av adapter som omvandlar mono till stereo. Hur går vi till väga?

Kan du inte klippa kabeln som går till hörlurförstärkeren och splitta upp den till två. Så det blir en y-kabel då får du ju två kablar in i hörlurförstärkaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Går väl annars att löda en liten kabel som tappar information från en kabel och sänder ut i två. Kanske blir något lägre volym, men det borde väl inte spela någon roll?

Tvärtom kan man ju inte göra däremot 🙂

/Daniel

Edit: Som DrHans skrev förövrigt..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Går väl annars att löda en liten kabel som tappar information från en kabel och sänder ut i två. Kanske blir något lägre volym, men det borde väl inte spela någon roll?

Tvärtom kan man ju inte göra däremot 🙂

/Daniel

Det var ju det jag sa ju 🙂

Sorry 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra en egen adapter? Det kan ju inte vara svårt att bara ta en Y-kabel, löda fast en telehona i ena änden (mono) och en TRS eller mini-TRS (stereo) i andra änden. Enklare än att krångla med en liten extra mixer! Kostnad: 20-40 spänn plus arbetskostnad 🙂

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså ett par stereolurar och det låter bara i ena luren när du kopplar in den till förstärkaren?

3_5mm_Stereo_Plug.jpg

Är det en sån här plugg du har på lurarna?

Om du har möjlighet till lödkolv kan man lägga en klick lödtenn på isoleringen du ser längst till höger på bilden. Sedan slipa ned så att du får in pluggen i honan. Stereo blir det inte men du kommer att höra samma sak i båda lurarna.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så underligt.

Kanal 1 är ju pannad (säg) 100% vänster, och kanal 2 är pannad 100% höger. När du sedan tappar från main out kommer ju 100% av det du stoppar i kanal 1 ligga vänster, och 100% av det du stoppar i kanal 2 ligger höger.

Sedan stoppar du vänstra från stereo out till en stero in. Du kommer ha ljud i vänstra hörluren med det som var pannat 100% vänster redan från början. Du behöver stoppa in ljud i stereo (eller rättare sagt, ljud i två kanaler) för att få ljud i båda hörlurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så underligt.

Kanal 1 är ju pannad (säg) 100% vänster, och kanal 2 är pannad 100% höger. När du sedan tappar från main out kommer ju 100% av det du stoppar i kanal 1 ligga vänster, och 100% av det du stoppar i kanal 2 ligger höger.

Sedan stoppar du vänstra från stereo out till en stero in. Du kommer ha ljud i vänstra hörluren med det som var pannat 100% vänster redan från början. Du behöver stoppa in ljud i stereo (eller rättare sagt, ljud i två kanaler) för att få ljud i båda hörlurarna.

Men vänstra signalen består utav klick. Det lär väl komma med i PA´t om man inte panorerar det 100% vänster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så underligt.

Kanal 1 är ju pannad (säg) 100% vänster, och kanal 2 är pannad 100% höger. När du sedan tappar från main out kommer ju 100% av det du stoppar i kanal 1 ligga vänster, och 100% av det du stoppar i kanal 2 ligger höger.

Sedan stoppar du vänstra från stereo out till en stero in. Du kommer ha ljud i vänstra hörluren med det som var pannat 100% vänster redan från början. Du behöver stoppa in ljud i stereo (eller rättare sagt, ljud i två kanaler) för att få ljud i båda hörlurarna.

Men vänstra signalen består utav klick. Det lär väl komma med i PA´t om man inte panorerar det 100% vänster?

Ja, självklart, så mycket hade jag inte förstått!

I vilket fall som helst. Löd en liten adapter som splittar din signal så att du får ljud i båda lurarna. Innan steroin på ART-stärkaren alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så underligt.

Kanal 1 är ju pannad (säg) 100% vänster, och kanal 2 är pannad 100% höger. När du sedan tappar från main out kommer ju 100% av det du stoppar i kanal 1 ligga vänster, och 100% av det du stoppar i kanal 2 ligger höger.

Sedan stoppar du vänstra från stereo out till en stero in. Du kommer ha ljud i vänstra hörluren med det som var pannat 100% vänster redan från början. Du behöver stoppa in ljud i stereo (eller rättare sagt, ljud i två kanaler) för att få ljud i båda hörlurarna.

Men vänstra signalen består utav klick. Det lär väl komma med i PA´t om man inte panorerar det 100% vänster?

Ja, självklart, så mycket hade jag inte förstått!

I vilket fall som helst. Löd en liten adapter som splittar din signal så att du får ljud i båda lurarna. Innan steroin på ART-stärkaren alltså.

Tänkte nästan att jag skulle få löda själv. Har aldrig gjort det förr, men det ska man också kunna lära sig... Tack så mkt för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem jag å. -Bytte ut "omvandlarknoppen" (vet inte vad det heter, men den knopp/plugg man sätter på änden av sladden så den ska passa i ett stort uttag) beror visst på hur många svarta ränder det är på den. Funkade för mig iaf.

plugg kanske det heter...... 😳

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem jag å. -Bytte ut "omvandlarknoppen" (vet inte vad det heter, men den knopp/plugg man sätter på änden av sladden så den ska passa i ett stort uttag) beror visst på hur många svarta ränder det är på den. Funkade för mig iaf.

plugg kanske det heter...... 😆

Mellan de svarta sträcken finns metall som ska ta in signalen, om där bara finns svå ytor kan inte kontakten ta emot mer än en mono signal. Om man så försöker skicka en stereo signa omvandlas denna till mono eftersom kontakterna är konstuerade på detta sätta för att undvika kortslutning mm.

Ps. självklart räcker det inte med en stereo kontakt, du måste ha en stereo sladd &så 😳 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...