Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill höra om nån kan komma med lite tips och tekniker, jag bemästrar redan en teknik hyffsat, den ganska långsamma sorten från magen som bliv när man skiftar dynamik, men jag vill kunna fler tekniker, t.e.x den lite snabbare som jag antar dom flesta använder, det känns som om det ska bildas i halsområdet, men jag kan inte få det att flyta om man inte förställer rösten typ som elvis, och det stör mej som fan 🙂

matt bellamy i muse känns som en bra förebild, nån som har en aning om hur man ska öva fram det?

Annons
Postat

det finns ju många låtsasmetoder, men det är ju skittråkigt att behöva gå den vägen.

Postat
det finns ju många låtsasmetoder, men det är ju skittråkigt att behöva gå den vägen.

Javisst, Antares Autotune har ju ett sinusvibrato 🙂

Postat

Hmmm detta är det enda jag är duglig på när det kommer till sång:

Kan tre olika typer:

1. Det från magen... Mer operaaktigt och lite fetare. Vet inte om det är långsammare direkt. Går att variera hastigheten.

2. Det från stämmbanden.

3. Det från "hakan".

Däremot kan jag inte ge dig råd för hur du ska åstadkomma detta.

För mig har det kommit automatiskt efter många timmar (totalt) med sång.

Postat

Kan knappast låta bra?

Sedan finns ju fingret mot adamsäpplet. Alltså att man hamrar fingret mot strupen.

Postat

Kan knappast låta bra?

Sedan finns ju fingret mot adamsäpplet. Alltså att man hamrar fingret mot strupen.

Hehe, påminner mig om Galenskaparna/Aftershave. 😉 De hade en sketch där det var en snubbe som stod brevid sångaren och gjorde vibrato åt honom genom att lägga ett finger mot adamsäpplet och vibrera med det 🙂

Ang. autotune så var jag inte seriös, trodde det framgick 😆

/Daniel

Postat

Det med hakan kan jag inte ens fatta hur det kan bli ett vibrato.. Låter ju bara .. öh .. inget alls i princip om man vibrerar med hakan.. kanske lite oaoaoa möjligtvis.

Själv kan jag nog bara vibrera med magen tror jag, är något som är kvar sen jag spelade brassinstrument i musikskolan, där kunde man ju bara vibrera med magen i princip.

/Daniel

Postat

D Vibe:

Man vet aldrig när du är allvarlig eller inte. Det gäller för hela forumet. 🙁

JAg tycker nog att "hakans" vibrato hörs tillräckligt.

Ofta brukar jag blanda olika typer. I alla fall två av de tre möjliga. Detta är inget jag tänker på. Inte alltid i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.