lind Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 (redigerat) * LÅTNAMN: Watch Julie * ARTIST/GRUPP: * GENRE: Emorock * LÅTLÄNGD: 3:37 * KOMPOSITÖR: Kristoffer Lindgren * PRODUCENT: Kristoffer Lindgren * EV. MEDVERKANDE: Kristoffer Lindgren * INSPELNINGSÅR: 06 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 4.15mb * STATUS: Färdig demo * LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Känner mig lite osäker på om det blir för mycket med synth + bakgrundsstämmor i reffen. Samt om reffen håller eller inte då jag inte går upp i tonhöjd.. Produktionsmässigt är det guitarrig, ezdrummer och hardcore bass, FM7 synth, samt en oktava mc12 (till sång) som använts. All feedback är välkommen! Redigerat 27 december 2006 av lind
Fredrika Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 Otroligt bra 🙂 ! Det är ett förskräckligt liv här hemma hos mig just nu så jag kan inte säga definitivt men om drar på ordentligt på monitorerna tycker jag att det här definitivt inte låter för mycket synt, iallafall inte från nån som nämner syntrock. Det är ju betydligt mindre syntar än i normal syntrock om man säger så, tex Saga, t o m mindre än hos Keane och Coldplay som inte kan kallas syntrock. Och körerna är jättefina . De som känner mig vet att jag skulle lagt på tre syntar till så jag är väl ingen referens för dem som vill begränsa syntanvändning. Men jag tycker att det här är jättebra. Ska lyssna igen när det är tyst här hemma. Uppt'äcker jag något annat återkommer jag.
lind Postat 27 december 2006 Trådstartare Postat 27 december 2006 Tack så mycket! Jag börjar personligen känna att refrengen inte riktigt känns på samma sätt som versen. Jag har ett begränsat register och kommer inte upp så högt jag skulle vilja. Känns det som refrengen faller på att den inte stiger i tonhöjd?
Fidden Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 (redigerat) Jag gillar versen, den är grymt bra. Egentligen gillar jag refrängen också, men det lyfter liksom aldrig. Känns som det bara upprepas hela tiden, och eftersom det är i stort sett samma toner och ackord som i versen, så känns hela låten ganska repetetiv. Mer variation efterlyses alltså, men bra jobbat. Redigerat 27 december 2006 av Fidden
lind Postat 27 december 2006 Trådstartare Postat 27 december 2006 Jag gillar versen, den är grymt bra. Egentligen gillar jag refrängen också, men det lyfter liksom aldrig. Känns som det bara upprepas hela tiden, och eftersom det är i stort sett samma toner och ackord som i versen, så känns hela låten ganska repetetiv. Mer variation efterlyses alltså, men bra jobbat. Förstår precis vad du pratar om Fidden. Jag känner samma sak. Borde egentligen låta någon som faktiskt kan sjunga sjunga 🙂 Men variation, syftar du bara till sångmelodin eller till hela arret? Får isf gärna komma med förslag på alternativa uppbyggnader?
mellis (oregistrerad) Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 (redigerat) jajamänsan! precis vad jag behövde i vinter(?) mörkret! riktigt snyggt! jag fastnade för gitarrslingorna, läckert 🙂 med riktiga trummor på det hela hade saken varit biff! det hela påminner mig om ett mer ångestladdat fireside mellan elite & get shot och jag tycker inte alls att du ska låta någon annan sjunga. tack! Redigerat 27 december 2006 av mellis
Fidden Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 Jag gillar versen, den är grymt bra. Egentligen gillar jag refrängen också, men det lyfter liksom aldrig. Känns som det bara upprepas hela tiden, och eftersom det är i stort sett samma toner och ackord som i versen, så känns hela låten ganska repetetiv. Mer variation efterlyses alltså, men bra jobbat. Förstår precis vad du pratar om Fidden. Jag känner samma sak. Borde egentligen låta någon som faktiskt kan sjunga sjunga 🙂 Men variation, syftar du bara till sångmelodin eller till hela arret? Får isf gärna komma med förslag på alternativa uppbyggnader? Det skulle nog göra mycket att bara variera sångmelodin, och kanske trycka på lite mer och dra ut på tonerna, som att markera att "Här är det minsann refräng!". Du behöver inte gå upp mycket längre i sångmelodin. Tycker du gör ett bra jobb på sångfronten. Ett litet break i refrängen fram mot slutet skulle nog vara bra också, fast då finns risken att det blir "beautiful day" med U2.
lind Postat 27 december 2006 Trådstartare Postat 27 december 2006 jajamänsan!precis vad jag behövde i vinter(?) mörkret! riktigt snyggt! jag fastnade för gitarrslingorna, läckert🙂 med riktiga trummor på det hela hade saken varit biff! det hela påminner mig om ett mer ångestladdat fireside mellan elite & get shot och jag tycker inte alls att du ska låta någon annan sjunga. tack! Tack så mycket! 🙂 Det skulle nog göra mycket att bara variera sångmelodin, och kanske trycka på lite mer och dra ut på tonerna, som att markera att "Här är det minsann refräng!". Du behöver inte gå upp mycket längre i sångmelodin. Tycker du gör ett bra jobb på sångfronten. Jag håller absolut med, men det är så jäkla svårt att slå sig ur den melodin och texten jag har nu. Ska se om jag kan sova på saken och vakna med nåt genialiskt imorgon 🙂 Tack!
spaceman Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 Tjena Lind, Det första som jag kommer att tänka på är att refrängen skulle passa bättre som en bridge till den riktiga refrängen om man säger så. Som refrängen låter nu passar den inte in som en "start me up" i början på låten (för det känns som en bridge). Börja hellre då spartanskt med en vers istället. Bygg upp låten mer och mer tills bridgen och refrängen. Försök plocka ut i den nuvarande refrängen och arra om den lite så det lyfter mer. Lägg på tamburin på sina ställen typ refrängen. Och så brukar jag alltid tjata på att få med orgel det skulle passa den här låten. Dra ihop (centrera) gurorna mer i paningen. Din sång har jag inget direkt att anmärka på, men du skulle försöka ta i mer. Inte hela tiden, men på sina ställen. Testa med två pålägg av lead:en gärna i refrängen. Ändra mixen på sången mellan vers/ref så den kommer fram mer. Ett lick saknar jag, behöver inte vara med sång, gärna att gurorna kommer i trans typ som bandet Television var mästare på.
lind Postat 27 december 2006 Trådstartare Postat 27 december 2006 Det första som jag kommer att tänka på är att refrängenskulle passa bättre som en bridge till den riktiga refrängen om man säger så. Som refrängen låter nu passar den inte in som en "start me up" i början på låten (för det känns som en bridge). Börja hellre då spartanskt med en vers istället. Bygg upp låten mer och mer tills bridgen och refrängen. Försök plocka ut i den nuvarande refrängen och arra om den lite så det lyfter mer. Lägg på tamburin på sina ställen typ refrängen. Och så brukar jag alltid tjata på att få med orgel det skulle passa den här låten. Dra ihop (centrera) gurorna mer i paningen. Din sång har jag inget direkt att anmärka på, men du skulle försöka ta i mer. Inte hela tiden, men på sina ställen. Testa med två pålägg av lead:en gärna i refrängen. Ändra mixen på sången mellan vers/ref så den kommer fram mer. Ett lick saknar jag, behöver inte vara med sång, gärna att gurorna kommer i trans typ som bandet Television var mästare på. Tack för feedbacken. Har provat att starta lugnt med vers, men som jag ser det så ligger styrkan i versen i att man sätter den i kontrast till något, dvs refrengen. Arra om refreng/bridge tror jag inte jag vill göra, jag är nöjd med arret i sig. Dock håller jag med om att refrengen skulle lyfta om sångmelodin var bättre, men jag har dock inte röstkapaciteten för det. Panna in gurorna skulle bara resultera i en gröt då dom egentligen spelar samma sak fast den ena plockar, pannen behövs för att separera dem. Sång och sångmix har jag också hittat den känslan jag vill åt, dock är min röst inte mycket att hurra för och mitt register är väldigt begränsat (därav den trista sångmelodin) Jag kan inte hjälpa att få känslan av att du kanske inte riktigt är inne på den här typen av musik då orgel är väldigt långt från det jag försöker göra? 🙂 Men tack för kommentaren!
Angelflame Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 Bra låt men precis som de andra säger så skulle den bli otroligt bra om du förstärkte refrängerna mer och gjorde refrängerna lite mer "storslgna" om du förstår vad jag menar (lite svårt att förklara det men lite mer arena-rock känsla skulle göra susen) F.ö bör du inte ta in en ny sångare, sången är bra som den är.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.