Martin_W Postat 26 december 2006 Postat 26 december 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Låt med snodda vocals ARTIST/GRUPP: Martin Wolkesson GENRE: House (typ) LÅTLÄNGD: 2:19 KOMPOSITÖR: Martin Wolkesson PRODUCENT: Martin Wolkesson INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 2.12 mb STATUS: Skiss En liten låt skiss som jag gjort där jag använder vocals från Fallen Angels - City Life. Jag vill gärna ha lite kommentarer angående mixning och andra tips på hur jag skulle kunna förbättra min lilla låt idé! Ha de gött! Redigerat 27 december 2006 av Lundin
Nexustwins Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 Ahhh, Smakprovet som jag fick för ett tag sedan börjar få lite form! =). Har precis fått nya lurar så min kritik kan vara lite sådär, gillar låten men introt känns lite tunnt. Feta synth basar/leads, (som vanligt 😕 ). Bra mix! Skulle vara kul om det hände en aning mer, i låten- Lek med filter & gör mer variatoner i trummorna. Det här är bra! 😆
Lundin Postat 27 december 2006 Postat 27 december 2006 Ajabaja.. 🙂 7. Demolåtar ska vara dina egna. När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt. Tog bort länken pg.a detta
Martin_W Postat 27 december 2006 Trådstartare Postat 27 december 2006 Ajabaja.. 😱 7. Demolåtar ska vara dina egna. När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt. Tog bort länken pg.a detta Det är ingen remix/cover eller nått annat. Skulle egentligen kunna hänvisa till det sistnämnda eftersom jag har ändrat betydelsen i låten med min version på låten. Men det är bra att du konsulterade mig innan du gjorde nått! Tack!
Lundin Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 Efter lite undersökning på nätet ser det ut som låten City Life med gruppen Falling angels är licensierad till BOSS records? Med en snabb lyssning på acappellan står det ju inga tvivel om vad det handlar om.. Så jag lägger upp forumregel nummer 7 igen och förtydligar en del av texten. 7. Demolåtar ska vara dina egna. När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt. Kommer hela sången från en clearad samplingsskiva kan du väl lägga upp den informationen, sen är det givetvis fritt fram att lägga upp låten igen.. ..annars.. regler är regler, tyvärr.
DivineCo Postat 28 december 2006 Postat 28 december 2006 (redigerat) Antar att någon har tagit bort länken för jag hittar den inte. Tycker att det känns nattståndet om man inte kan stjäla längre. All musikalisk utveckling bygger på stöld eller imitation i någon grad. I dessa dagar av sampling och hiphop vem bryr sig. Tycker själv att det är djävligt fräckt om man väver in gittarspelet i stairway to heaven i en annan låt men gör någonting eget av det. Kan för övrigt ge exempel på just det. En låt är alltid en låt ett arangemang är någonting helt annat. En låt har alltid ett oändligt antal arangemangsmöjligheter och vill man lägga ett a-dur istället för ett dmaj så kommer det att fungera lika bra i en annan harmonisk kotext. Melodin är dock den samma. Jag tycker bara att det är löjligt att påstå att man har knyckt en låt bara för att man någonstans har citerat en annan låt. Dom vi i dag kallar för klassiska kompositörer citerade varandra hejvilt när dom nu inte knyckte en hel folksång och använde som tema. Edit. Dessutom tycker jag att Snoddas hade en av dom finaste röster man kan ha i svensk populärmusik. Redigerat 28 december 2006 av DivineCo
Martin_W Postat 29 december 2006 Trådstartare Postat 29 december 2006 Efter lite undersökning på nätet ser det ut som låten City Life med gruppen Falling angels är licensierad till BOSS records? Med en snabb lyssning på acappellan står det ju inga tvivel om vad det handlar om.. Så jag lägger upp forumregel nummer 7 igen och förtydligar en del av texten. 7. Demolåtar ska vara dina egna. När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt. Kommer hela sången från en clearad samplingsskiva kan du väl lägga upp den informationen, sen är det givetvis fritt fram att lägga upp låten igen.. ..annars.. regler är regler, tyvärr. Hade jag döpt låten till något annat hade ni/du inte reagerat alls.... Jag kan hjälpa dig lite: https://www.studio.se/index.php?showtopic=6977 https://www.studio.se/index.php?showtopic=34896 https://www.studio.se/index.php?showtopic=2077 https://www.studio.se/index.php?showtopic=33643 https://www.studio.se/index.php?showtopic=34703 Så...fick du lite å jobba med.... Se till att du inte bryter mot den sista meningen i paragraf 7.
Lundin Postat 29 december 2006 Postat 29 december 2006 (redigerat) Upplys mig om den sista meningen i ditt svar, jag förstår inte vad du syftade på där? Låt ett är väl en rätt tydlig parodi? Låt två har länken borttagen. Låt tre återigen en ganska tydlig parodi? Låt fyra har jag missat , men länk är nu borttagen. Låt fem har jag också missat, men då det enligt Fredrikas text,kanske något luddig ur en direkt synvinkel, handlar om "frisläppt remix-material" via SVT's hemsida som egentligen inte innefattas av ordet remix i den meningen, men som helt klart får tas till diskussion, gör jag inget mer kring denna just nu. Jag har nu lagt fram problemet till de övriga ansvariga så får vi se hur hårt svångremmen kring ordet remix ska dras i fortsättningen och om reglerna måste skrivas om. Skriver du i klartext att du snott vocals trots att det står i reglerna att det inte är tillåtet... hmmm..jag jämför det med en passning mot öppet mål.. Bättre formuleringar så inga missförstånd uppstår gynnar alla på forumet. Värdelöst vetande kanske, men jag har inga egna intressen av att såga folk vid fotknölarna, minsta av allt dig, men forumet består av väldigt många individer med lika mycket egna vinklingar av reglerna att det i princip är omöjligt att på fritidsbasis hinna med att censurera allt som läggs upp innan det är 'försent'. Men tack för upplysningen om det jag missat. Hoppas ändå att vi kan gräva ned yxan och gå vidare? Mvh Lundin Redigerat 29 december 2006 av Lundin
Martin_W Postat 30 december 2006 Trådstartare Postat 30 december 2006 Upplys mig om den sista meningen i ditt svar, jag förstår inte vad du syftade på där? Låt ett är väl en rätt tydlig parodi? Låt två har länken borttagen. Låt tre återigen en ganska tydlig parodi? Låt fyra har jag missat , men länk är nu borttagen. Låt fem har jag också missat, men då det enligt Fredrikas text,kanske något luddig ur en direkt synvinkel, handlar om "frisläppt remix-material" via SVT's hemsida som egentligen inte innefattas av ordet remix i den meningen, men som helt klart får tas till diskussion, gör jag inget mer kring denna just nu. Jag har nu lagt fram problemet till de övriga ansvariga så får vi se hur hårt svångremmen kring ordet remix ska dras i fortsättningen och om reglerna måste skrivas om. Skriver du i klartext att du snott vocals trots att det står i reglerna att det inte är tillåtet... hmmm..jag jämför det med en passning mot öppet mål.. Bättre formuleringar så inga missförstånd uppstår gynnar alla på forumet. Värdelöst vetande kanske, men jag har inga egna intressen av att såga folk vid fotknölarna, minsta av allt dig, men forumet består av väldigt många individer med lika mycket egna vinklingar av reglerna att det i princip är omöjligt att på fritidsbasis hinna med att censurera allt som läggs upp innan det är 'försent'. Men tack för upplysningen om det jag missat. Hoppas ändå att vi kan gräva ned yxan och gå vidare? Mvh Lundin Det jag menade var att den sista meningen i den paragrafen var ganska luddig.....gör hela paragrafen motsägelsefull! Finns det nån lag som säger att så länge man gör en parodi på en låt så är det helt lagligt att sno....var går gränsen...? Samtdigt om man släppen en accapella så har man väll ett syfte!? Anlednigen att jag valde den titel som jag valde var just att jag ville påpeka att jag inte gjort vocalsen själv! Jag har ingen yxa framme...vill bara att allt ska gå rätt till...för allas bästa!
Lundin Postat 30 december 2006 Postat 30 december 2006 Det jag menade var att den sista meningen i den paragrafen var ganska luddig.....gör hela paragrafen motsägelsefull! Finns det nån lag som säger att så länge man gör en parodi på en låt så är det helt lagligt att sno....var går gränsen...? Ja, som jag skrev så finns det alltid vinklingar av reglerna vilket gör att många kommer känna sig trampade på tårna. "varför får dom och inte jag?" Hur långt ska gränsen dras? Och hur kommer gränsdragningen se ut i nästa steg? Jag tror inte att forumet gynnas av omformulering av reglerna och att alla "luddigheter" rensas bort, men det är en annan sak. Nu lämnar jag den här diskussionen tills nåt nytt händer. Lycka till med all ny musik du gör, för den är av det bättre snittet.. Mvh Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.