Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er gott folk - från en nykomling till forumet!

I somras tog jag studenten, jag gick en ljud/ljusteknik utbildning på gymnasienivå här i göteborg där jag bor, men fastnade(såklart!) mest för ljud och ljudteknikens härliga men ack så oändligt stora djungel.

Under mina år har mitt intresse blivit större, större, och ännu större och idag skulle det kännas väldigt konstigt om det inte skulle bli något av mitt brinnande intresse i ämnet!

Jag går i studio funderingar, men har väldigt många frågetecken att besvara innan jag viger mitt liv åt ljudets värld med allt vad det innebär!

Hur ser efterfrågan på en studio ut idag, kan man få mycket jobb, med rätt kort spelade?

Sedan pratas det ganska mycket om utbildning, på lite högre nivå. Piteå, Växjö och lite fler ställen har utbildningar, bör man gå någon av dessa, eller har man bra möjligheter att komma nånvart utan dessa?

Jag vet även att det är mycket billigare med en bra studio idag än vad det var för 20 år sedan, hur hårt bör man satsa om man vill att verksamheten ska gå runt? Just nu jobbar jag, mycket. Så tids nog har jag en del pengar att lägga ner, och skulle mycket väl kunna spendera stora delar av dessa i en studio om det ger någonting tillbaka i slutändan!

Till sist måste jag tacka för ett utomordentligt bra forum! Man drunknar ju nästan... :rolleyes:

God jul i efterskott på er!

Ossian

Annons
Postat

Jag tror att det är mycket svårt idag att starta en studio om man inte redan har en massa kunder redan och ganska exklusiv utrustning.

Allt fler band gör sina demos själva idag.

Går man in i en studio behövs det där lilla extra.

Ljudtekniker behövs dock lite varstans men inte alltid i en egen studio och konkuransen är stenhård.

En annan väg är att kombinera studio med att göra jinglar eller att man är väldigt bra på någonting tex. göra trum- eller sångpålägg.

Är varken studioägare eller ljudtekniker själv men min uppfattning är att det är inte en lätt branch men om du känner att du bara måste och inte kan tänka dig någonting annat antar jag att det är det du måste göra och att det förr eller senare kommer att ordna sig.

Postat
om det ger någonting tillbaka i slutändan!

Det är nog svårt att få det att gå runt ekonomiskt men tillbaka får du vad gäller glädje och nya vänner 😏

Postat

Mitt tips är att ha det som sidoinkomst till att börja med. bygg upp studion lite i taget och skapa dina egna jobb. hitta en egen nisch i studiodjungeln. Vi håller på med vår och det trillar in lite i taget. men det är ju på östkusten så vi konkurrerar väl inte till att börja med, haha .. 😏

God jul!

/Robert

Postat

du behöver vara affärsman, pastor, kurator, doktor

och en jäkla massa annat som inte har med musik att göra, men med mäniskor. 😏

Postat (redigerat)

Jag går just nu sista året på gymnasiet med inriktning musikproduktion så jag är lite i sama sits som dig. Jag börjar fundera på vad fan man ska göra efter skolan. Ljudtekniker vill jag helt klart bli, och egen studio vore underbart men det som en av våra lärare har tipsat om är att försöka få jobb i en studio först. Antagligen helt gratis, men du går dit visar vad du har gjort tidigare säger att du gärna testar på grejerna och när de tycker att du gör ett bra jobb så kommer de antagligen ge dig lite jobb. Det är nog det bästa, för då får man använda bra grejer och lära dig spela in i en sån miljö, du får kontakter. Om du gör bra ifrån dig kommer de antagligen anlita dig till några jobb. Så man får lirka sig in lite, för att sedan starta eget tillslut. Min lärare lyckades ta sig in på polarstudion och fick göra just det där. Han gick dit, kände visserligen någon där, och han satt i studion från morgon till natt och lärde sig studion. Till slut fick han jobb där, och nu sedan 7 år tillbaka har han egen studio med SSL bord och alla outboards du kan tänka dig. Han spelar idag in med, bl.a Robert Wells, Kajsa Stina ÅKerström m.f, och får ständigt jobb. Alla har ju inte kontakter, men det var ju lika dant med Simon Nordberg som det stod om i tidningen. Han gick till en studion och sa att han skulle jobba där. Och då fick han pröva på och de gillade vad han gjorde. Det är nästan så man får göra, och verkligen ta vara på de kontakter man har. Att bara bygga en studio sådär hipp som happ kan vara mycket roligt och givande. Men jag skulle nog vänta med det och försöka komma in i någon redan befintlig studio och utveckla sina kunskaper där för att sedan kunna bygga sin egna studio. För att då har man ett ryckte, och kan på så sätt skaffa fler jobb om man vill att studion ska gå runt. Man får också komma ihåg att en studio nästan aldrig går runt. Jag känner flera som jobbar på proffesionell nivå och de säger att det inte alls är något lyxliv. De gör av med mer pengar än de får in, och så är det nog tyvärr. Om man vill ha pengar får man satsa på att få royalty på låtar man är med och spelar in. Eller skriva egna låtar.

Själv har jag tänkt att gå uppe i piteå när man nu kommer in, eftersom man där får enormt mycket kontakter och även får jobba med grymma grejer Och det är väldigt många som har gått i piteå som jobbar på t.ex. svt. Och det är ju iaf en bra början för att sedan jobba vidare dit man vill.

Lite tankar från mig bara, men det är bara att kämpa på!

Redigerat av Exil
Postat

du måste ju framförallt ha ett jävligt bra sound

Kvittar om du gått Harvard's ljudtekniker utbildning, kan du inte ratta en snyggt och fett ljud så äre ingen som kommer anlita dig ändå.

Så tipset mitt är att köpa dig nån hemmastudio och börja pula. Många av dom feta plattor vi hör där ute är inspelde i sovrum, men sen mixade utomordentligt bra.

Postat

Studiovärden är nog tyvärr som reklambranchen som jag själv jobbar i man är tvungen att jobba gratis tills man visar sig att vara oumbärlig. Och innan du vet det sitter du kanske på några feta kontrakt.

Vet dock för lite om studiovärlden och jag uppmanar ingen att jobba gratis. Det går alltid bort. Men om du verkligen måste, försök att bli assistent till någon av dom stora även om det innebär att åka till London eller WTFK.

Ingen lön men en möjlighet att lära och kontakter, kontakter.

Orkar du med det antar jag att du förr eller senare seglar förbi alla andra på detta forum.

Allt Gott!

Postat
Till slut fick han jobb där, och nu sedan 7 år tillbaka har han egen studio med SSL bord och alla outboards du kan tänka dig. Han spelar idag in med, bl.a Robert Wells, Kajsa Stina ÅKerström m.f, och får ständigt jobb.

Hälsa Roger från mig 😆

Han mixade en artist ( David Franzen ) jag producerade förra vintern.

Postat (redigerat)
Till slut fick han jobb där, och nu sedan 7 år tillbaka har han egen studio med SSL bord och alla outboards du kan tänka dig. Han spelar idag in med, bl.a Robert Wells, Kajsa Stina ÅKerström m.f, och får ständigt jobb.

Hälsa Roger från mig 😆

Han mixade en artist ( David Franzen ) jag producerade förra vintern.

Jaha så du känner honom?

Min pappa var musiklärare åt honom i högstadiet, och de blev kompisar och har hålt kvar kontakten, och nu jag honom som lärare. Han vet verkligen vad han syslar med, och lyssnar verkligen när man ställer frågor. Mycket bra lärare.

Jag ska hälsa absolut hälsa!

Edit: Har du varit i hans studio föresten? Mycket mycket trevlig, och faschinerande att han även använder sitt inspelningsrum som kök och "vardagsrum". Det visar verkligen att man kan spela in vart som helst, bara man vet vad man gör 😄

Redigerat av Exil
Postat (redigerat)
jag är glad att ni fann varandra men det hjälper knappast tråden.

Jo man tackar 😕 Fast fann varann gjorde vi för länge sen . 😕

Och för att återgå till ämmnet så

Om man idagens läge vill starta en kommersiell studio bör man inte enbart

rikta in sig på att producera Artister/Skivor för att få studio att gå runt.

Det finns en massa andra marknader som behöver musik eller ljud till sina produkter och har behov av en proffesionell studio att genomföra det i.

Dock både när det gäller Skivor eller Reklam är det mer Producenten/Låtskrivaren som efterfrågas än utrustning runt omkring honom.Så att smacka in 500 000 in en studio för att sedan finna sig arbetslös verkar ju inte som en bra ide.

Börja smått och jobba upp ditt rykte och kontaktnät för att succesivt expandera studion.

Att få jobb som assistent i dagens studio-sverige tror jag är relativt svårt ( inte omöjligt ) men

relativt svårt då dom knappt har råd med deras egna löner.

Däremot kan det vara en bra ide att försöka jobba som assistent åt någon för att

1. Lära sig

2. Få tillgång till dennes kontaktnät som man kan använda sig av när man blir solo.

3. Eventuellt ta över driften av studion ifall man har gjort sig oumbärlig ( vilket man givetvis gjort ).

Det är en tuff marknad , Men ack så kul

och skulle mycket väl kunna spendera stora delar av dessa i en studio om det ger någonting tillbaka i slutändan!

Med rätt intällning och hårt arbete är detta absolut en möjlighet MEN i dom flesta fall är det tyvärr inte så.I alla fall inte att du får ekonomiskt tillbaka någonting.

Däremot kan det ju ge dig massa annat än pengar.

Redigerat av Piccazzo
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Branschen kommer nog att befinna sig i konstant förändring som musikbranschen är i stort nu för tiden. Hårt jobb och lyhördhet/känsla för vad som står för dörren (typ tänka lite i producentbanor oxå) och framför allt talang och social kompetens och en ganska bred käft 😉 ger nog resultat i slutänden med lite tur. Spörs på bara om det kommer att behövas regelrätta studios i framtiden på det sättet som vi definierar begreppet. Jag tror att framtiden säger samarbetspartners och att betrakta hela världen som din marknad. Och med några kunder eller polare i varje land ja då kan man nog slippa gå till fabriken eller för den delen kontoret om man råkar in på ett spår som ger lite flyt. Men som sagt enträgen får man nog vara och jobba hårt och fokuserat. Lycka till

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.