Jump to content
Annons

min första låt i pro tools!

Recommended Posts

mellis (oregistrerad)
Postat

* LÅTNAMN: to be fine

* ARTIST/GRUPP: jag, solo!

* GENRE: fjantpop

* LÅTLÄNGD: 04:21

* KOMPOSITÖR: jag

* TEXT: jag

* PRODUCENT: jag

* MIX: jag?

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.64 MB

* STATUS: demo

* LÅTLÄNK:

ja, som sagt min första låt jag spelat in HELT i pro tools! jag är grymt imponerad över hur smidigt och bra det är! har suttit i cubase innan men pro tools har helt fångat min uppmärksamhet!

trummor är inspelat väldigt lo-fi med 2 kond mickar ganska högt över.

basen rakt in, gitarren minns jag inte helt.. kanske två kondar där också?

ett ägg, såklart. 🙂

jag funderar på om det ska läggas till något mer någonstans.. tanken var att hålla låten rak, ren och lätt.. men det kanske är lite väl?

får någon en idé så tveka inte att tipsa! 😉

Annons
Postat

Har ProTools på gång själv, ska bli kul att se om jag blir lika imponerad som du. Fin liten låt som sagt, men det blir lite tomgång efter första halvan. Lite mer jävlaranamma i attityden, framför allt sången så blir nog detta bra.

Gött med smålänningar. Kommer själv från Värnamo, men flyttade därifrån -97.

Bra jobbat!! // Steffo

Postat (redigerat)

Oh fyfan, det här är bullseye! fan så skönt. Riktigt bra låt. Dessutom finner jag mixen klockren till den. Lyssnar iofs bara i mina lurar.

virveln känns kanske lite matt och platt. Men somsagt, super!

Redigerat av Joelstromgren
drloop (oregistrerad)
Postat

Snyggt jobbat!

Skulle nog vara snyggt med nåt som "lättar" upp den ganska torra ljudbilden.

Testa och sänk trummorna, ibland skall ju trummorna bara förnimmas i "lättpop" sammanhang.

I och för sig synd för trummorna låter bra.

Kanon jobb!

mellis (oregistrerad)
Postat

wow!

schysst feedback!

wernborg:

vilken hårdvara kör du på?

jag pluggar på markaryds folkhögskola & där används digi002an jäkligt flitigt!

har även testat en mbox2a..

du nämnde att det blir lite tomt efter halva låten och jag håller med dig!

jag har funderat på att få en en liten diskret piano slinga där av något slag.

och kanske en snygg kör i outrot..

värnamo alltså? härligt! där har man varit en del 🙂

Joelstromgren:

tackar hjärtligast!

peter, bjorn and john? länktips?

mm virveln låter lite matt kanske, men jag vart ute lite efter det.. enkla och lo-fi 🙂

här är en bild på uppmickningen:

div02.jpg

DjRymd:

Tack! 🙂

Baktakt:

akademisk högskolepop var ett nytt begrepp för mig! det får du ta och vidare utveckla! 🙂

drloop:

Tack tack!

jag har funderat lite på att få med en pianoslinga någonstans för att, som du säger, lätta upp i den torra ljudbilden.. du kanske har något spännande förslag?

Postat
wernborg:

vilken hårdvara kör du på?

jag pluggar på markaryds folkhögskola & där används digi002an jäkligt flitigt!

har även testat en mbox2a..

du nämnde att det blir lite tomt efter halva låten och jag håller med dig!

jag har funderat på att få en en liten diskret piano slinga där av något slag.

och kanske en snygg kör i outrot..

värnamo alltså? härligt! där har man varit en del :rolleyes:

Tjenis.

Det blir den första Mbox-en tillsammans med ProTools LE som jag får "ärva". Gillar jag det så kanske det blir att köpa en tvåa sen....

drloop (oregistrerad)
Postat
Baktakt:

akademisk högskolepop var ett nytt begrepp för mig! det får du ta och vidare utveckla! 🙁

Har själv blivit beskylld att lira "Högskolemusik", inte så positivt kanske som akademisk högskolepop.

Men i ljuset av denna märkliga "högskole" sammanträffande kanske jag skulle ge dig ett exempel på vad menar. Så kan du behålla eller vidareutveckla det eller strunta i idén :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Angående bilden, är mjölkpaketet en hemmabyggd maraccas eller är det bara ett mjölkpaket?

Redigerat av drloop
mellis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Baktakt:

akademisk högskolepop var ett nytt begrepp för mig! det får du ta och vidare utveckla! 🙂

Har själv blivit beskylld att lira "Högskolemusik", inte så positivt kanske som akademisk högskolepop.

Men i ljuset av denna märkliga "högskole" sammanträffande kanske jag skulle ge dig ett exempel på vad menar. Så kan du behålla eller vidareutveckla det eller strunta i idén 😏

du får förlåta mig drloop.. men jag förstod inte riktigt vad du menade?

och ang. mjölkpaketet så gav du mig en finfin idé med maraccas! men det var bara mjölk i 🙂

Redigerat av mellis
Postat

Gillar det naket o ärligt..

Kanske att virvel böhver lite omsorg ..vilket iofs kan vara svårt fall den inte är separat mickad kom jag på.

kankse prövat en rumsklang på hela rubbet..Väldigt lite dock..

kör själv med en 002 som jag haft ett halvår.. Skall man spela in live-instrument o mixa finns inget bättre vad jag vet, skulle vara hd systemen då 😏

Ynot

drloop (oregistrerad)
Postat

Baktakt:

Men i ljuset av denna märkliga "högskole" sammanträffande kanske jag skulle ge dig ett exempel på vad menar. Så kan du behålla eller vidareutveckla det eller strunta i idén 😏

du får förlåta mig drloop.. men jag förstod inte riktigt vad du menade?

och ang. mjölkpaketet så gav du mig en finfin idé med maraccas! men det var bara mjölk i 🙂

Tänkte göra ett pålägg och skicka till dig om du vill.

mellis (oregistrerad)
Postat

ynot:

jag gillar också när det är naket och ärligt!

jag ska testa att lägga en liten rumsklang på trummorna.. men det får vänta till en liten bit in i januari, jag har inte projektet med mig hem nämligen..

jag är lite smått sugen på att skaffa mig en egen 002a.. får se vad studentekonomin tillåter 😕

drloop:

jaha! då är jag med!! f-n va schysst! meddela mig så fort du har hittat något!

Postat

Juste inspelning och en låt som jag gärna skulle hört i ett saktare tempo, utan trummor och med lite annorlunda arr på gitarren. Fast jag begär inte att du skall spela in en nyversion... 😕 Lite lovande alltså fast i mitt tycke då i lite fel form.

Postat

Låter bra, men hela låten känns lite slät i ljudet. Vet inte riktigt vad jag menar med det, men mer botten behövs!

mellis (oregistrerad)
Postat

hellpig:

hehe, nu gav du mig ett kul projekt för de sena nätter som ligger framför mig 😏

nexustwins:

mer botten säger du? mm, jag är lite oense med basen överlag. jag ska testa att lägga en en annan slinga med en annan bas. det kanske piffar upp en aning. :rolleyes:

Postat

Skitmysig låt. Det torra soundet är krispigt och fint, passar mycket bra!

Det ända jag kan komma att tänka på spontant är att det skulle vara sjysst med en extra gura som plockade på nå höga toner i andra versen för att få det lite svängigare. Dock gillar jag att det är så pass avskalat som det är.

Jag blir nyfiken på vad det gnolande ljudet som kommer in i slutbreaket är för nåt? Skönt som fan iaf!

Gillar förövrigt din röst och ditt uttryck starkt, riktigt skön känsla i det!

Postat (redigerat)

Rakt var ordet.

Skriver utan att ha läst övriga inlägg:

Tycker det låter bra. Min första tanke var att trummorna ligger lite starkt och att det är lite dåligt tryck i basen (för diskant). Sången ligger bra i ljudbilden och låter naturlig, kanske lite för mycket krisp på vissa ställen. Gitarrerna kan dras upp så smått, men bara lite, likaså ägget som knappt hörs.

Stämsången fungerar utmärkt och breaket är skönt, bra kantslag. Tror dock att en slidegitarr skulle göra sig bra,väldigt sparsmakat, under vissa verspartier...

Härligt outtro, och gött när man hör att du lägger ner pinnarna 🙂

För övrigt gillar jag låten, den växen i sin enkelhet.

Mycket bra

Redigerat av Yllet
Postat

Tjena Mellis,

Här händer det saker i dom smålänska skogarna.

Du har talang det hörs direkt. Skön ljudbild och bra sång.

Försök så trummorna utvecklas mer under låtens gång.

Första minuten/kanon bra, vill ha refräng redan vi 00:40.

Skippa bridgen inför första refrängen. Man bara sitter och

väntar och väntar på refrängen som det är nu.

Vid 03:00 i brake:t saknar jag lite mer driv iform av ett

större arr som kan växa till sig. Det finns mycket du skulle

kunna arra till i den här låten. Var inte rädd för variationer.

I vissa lägen hör man att det hade behövts en metronome.

Trummorna sackar till ibland. Det är lite synd på en sådan

bra låtidé du har.

mellis (oregistrerad)
Postat

lind:

tackar så mycket!

jag funderade på en plockgura och tror jag testade också.. men jag fick aldrig till det.. ska ge det ett par försök till 🙂

och angående "gnolandet" i slutet.. den som gissar rätt på det.. ja, den vinner helt enkelt! haha 🙂

yllet:

jag tackar och bugar!

jag håller med dig om basen att den är tunn och mjäkig.. jag har tänkt att lägga om den med en annan bas.

en slidegitarr skulle nog mycket väl kunna platsa in! jag ska kika på det! 🙂

trum pinnarna på slutet ja! det var inte tänkt att det skulle vara med, men jag hade missat klippa och tyckte att det låg lite charm i det! kul att någon mer än jag uppskattade det 🙂

spaceman:

tack maan!

jag var inne på att ha lite mer händelserika och varierande trummor.. men kände ändå att en rak enkel fyra funkade kanon!

jag håller med om att låten inte är särskilt variationsmässig.. men det var aldrig riktigt ideén heller.

det är som sagt första låten som jag spelar in i pro tools, och jag känner nu efter att jag har börjat greppa saker o ting.. man hittar verkligen nya knep och trix hela tiden!

så i framtiden kommer jag förhoppningsvis posta en och annan låt med större variation.

men hörrni allihopa! tack till tusen för all feedback! jag är grymt glad att ni tar er tid, lyssnar och tipsar! det värmer! 🙁

Postat

Jag är för trött för att göra en analys, så jag bara lyssnar och äter stulna Clementiner.

Det låter tjusigt, låter trevligt!

Men som någon redan sagt, mer agressivitet!

mellis (oregistrerad)
Postat

jahcrab:

jag sitter och äter clementin jag också.. förvisso inte stulna..

mer aggressivitet? syftar du på sången då?

Postat

Åh, den här låten gillade jag. Tycker att trummorna sitter helt rätt, behåll virveln som den är! Basen känns lite väl plonkig på sina ställen, men det kan även bero på att jag inte har världens mest lysande lyssning just nu. Så jag får låta det vara osagt. Bra låt!

Jag håller även med om den tidigare liknelsen till Peter, Bjorn & John förresten.

mellis (oregistrerad)
Postat

tack kartan!

eftersom peter, bjorn & john har nämnts 2 ggr nu så ska jag lyssna in mig ordentligt på dem :rolleyes:

• 4 veckor senare...
Sebskater (oregistrerad)
Postat
jag är grymt imponerad över hur smidigt och bra det är! har suttit i cubase innan men pro tools har helt fångat min uppmärksamhet!

Pro Tools är ruggit skönt och smidigt att jobba med! + när kommer nya mixningen av låten? FYFAN VA BRA LÅT!.... från mitt håll vill jag ha lite mer närhet kanske?

Postat
Har ProTools på gång själv, ska bli kul att se om jag blir lika imponerad som du. Fin liten låt som sagt, men det blir lite tomgång efter första halvan. Lite mer jävlaranamma i attityden, framför allt sången så blir nog detta bra.

Gött med smålänningar. Kommer själv från Värnamo, men flyttade därifrån -97.

Bra jobbat!! // Steffo

Värnamo? Jag bor ju fär F... i värnamo? ? ? 😄

Postat (redigerat)

Tittade bara förbi för o lyssna lite igen, gillar låten mycket bättre än förra gången. Den e f*n riktigt bra. Och prodden känns helt rätt, kanske att vänsterguran ligger lite starkt under refrängen... men inget som stör.

Bra jobb!

Redigerat av Yllet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.