Jump to content
Annons

Biljud med kondensatormik och fantommatning

Recommended Posts

Tobbe_F (oregistrerad)
Postat

Tjena

Jag fick en MXL 900 kondensator mick i julklapp som verkar helsjyst och bra pris.

Nu är det så att jag skulle koppla in den och testa den såklart. Men när jag har på den

så är det ett pip som låter hela tiden. Påminner lite om signalstörningar vid mobiltelefonssamtal. Jag har ingen aning om vad det är. Tänkte om det var kablar som låg nära varandra och flyttade undan den men fortfarande samma problem.

Jag har den kopplad till mitt externa ljudkort som har fantommatning och är ett Lexicon Lamba USB ljudkort som för övrigt funkar väldigt bra och inte krånglat alls.

Vad kan problemet vara? Jag tror och hoppas inte det är något med micken, kan det möjligen vara helt enkelt en dålig kabel? Drivrutiner? Fantommatningen i ljudkortet?

[/b]Tackar för svar:)

Annons
Postat

Det kan bero på dålig kabel - kanske i kombination med att den är snyggt ihoprullad och därmed fungerar som en antenn...

Det kan också bero på att du inte har jordade elurtag. Prova att koppla in allting i studion till en jordad förlängningssladd som dras från köket (där ju elurtagen alltid är jordade) - och se om det blir bättre. Det är inte godkänt som en permanent lösning, utan bara för ett tillfälligt test, så om det gör nytta behöver du få hjälp av en elektriker att dra fram jord till urtagen studion.

Tobbe_F (oregistrerad)
Postat

Okej skall testa det, tack. återkommer med info.

Tobbe_F (oregistrerad)
Postat

Det var så att mina kontakter i rummet redan var jordade så det var inte problemet. Så nu är jag fast igen. Det är som ett tinnitus pip och jag fattar verkligen inte vad det är.

Kabeln är hyffsat ny men en billig en och den är ganska lång men inte speciellt ihoprullad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.