Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nyligen spelat in några låtar med massor av kanaler och mycket effekter.

Jag kör Windows 2000, Cubase SX1, P4 2.8Ghz, 521Mb DDR ram minne och ett layla ljudkort.

Om man öppna ett fönster som heter Performens så ser man hur mycket CPU kraft man har använt + disk kapacitet. Och jag låg på ca 85-90 procent använd processor kraft. Då började problemen... Datorn hackar det skrapar i högtalarna. Kraften i datorn är slut. Vad behöver man uppgradera om man inte vill minska på effekter och antal kanaler?

Har jag fattat detta rätt? Ju mer minne, ju fler kanaler och ju större CPU ju mer effekter? Vad har ni era diskbuffrar på? och hur många buffrar har ni?

Ska jag byta från Windows 2000 pro till XP? 🙂 eller spelar det ingen roll. Jag har ju inte bredband i studion så jag kan ju inte uppgradera operativsystemet direkt.

Vilken directX version kör ni gott folk, jag har fortfarande 8:an. 😉

Annons
Postat

Kan du inte göra en ordentlig Windows update med Win2000 så ska du nog byta till XP. Win2k är frukstansvärt buggigt från scratch.

Postat

RAM-minnet kan användas på lite olika sätt..dels av mjukvaruinstrument och effekter, sen samplingar som kanske används av någon mjukvarusampler, sen eventuellt diskbuffer innan ljudinspelningarna/datat skrivs på disk... ( den borde i.o.f.s vara ganska marginell om du kör ett modernt ljudkort med bra ASIO-drivrutiner )..

Så den stora boven för RAM-minnet tror jag är mjukvaruinstrumenten/effekterna och dess eventuella samplingar.

Processorns hastighet behövs för att hinna med att beräkna alla pålagda effekter, spela upp mjukvarusyntarnas genererade ljud, hålla reda på sequencerprogrammets motor, skicka data via ASIO o.s.v

vissa mjukvaruinstrument snor rejält med CPU-kraft speciellt om du spelar flertonsackord som MAJ7 och uppåt.. 😉

så en kombination av snabbare propp och mer minne brukar vara en bra lösning.

En lösning för att få ner CPU-belastningen kan vara att öka på latencyn vid uppspelning...

Kör du mycket effekter som inserts drar dom mycket CPU, och här kan man ju försöka lägga om sina effektkedjor eller hitta andra alternativ för att få ner belastningen... du kan ju skapa ett groupchanneltrack t.e.x och skicka hela trumpaketet igenom en multibandskompressor istället för 1 separat för varje enskilt ljud...

Jag kör med 48-samples diskbuffrar och har väl aldrig kört med högre än 96

---------------------------------------------------------------------------------------------

Du har möjligtvis inte den gamla P4:an som har denormaliserbuggen? detta kunde ju sätta CPU'n på hårda prov när den t.e.x skulle beräkna ett långt utklingande reverb...

Det finns en plugg som fixar detta problem dock

Postat

vad är det för plugg du menar Demoniqus?

"Du har möjligtvis inte den gamla P4:an som har denormaliserbuggen? detta kunde ju sätta CPU'n på hårda prov när den t.e.x skulle beräkna ett långt utklingande reverb...

Det finns en plugg som fixar detta problem dock "

Postat
Kan du inte göra en ordentlig Windows update med Win2000 så ska du nog byta till XP. Win2k är frukstansvärt buggigt från scratch.

Vad är det som är buggit i W2k ? Inte för att jag tycker XP är buggit men

Win2k är väldigt stabilt och mindre Musse Pigg GUI. 😆

Postat

Vad är det som är buggit i W2k ? Inte för att jag tycker XP är buggit men

Win2k är väldigt stabilt och mindre Musse Pigg GUI. 😆

XP ser ju ut som om nån har barnkalas i datorn..

Nä, grejjen med Win2k är att det är helt proppfullt med säkerhetsbuggar och dessutom är det väldigt många program som inte funkar om man inte får in dom första servicepacksen, just på grund av mängder med kernelbuggar. Men funkar det fint för dig så håll dig till det du har. Då finns det ju ingen poäng med att byta alls!

Postat

Hehe, lyckligtvis går det lätt att ändra till klassiskt utseende i Windows XP, undrar vad Microsoft ville uppnå med barnkalas i datorn...

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

God afton. Alla P4/celeron (inte bara de äldre) har denna "bugg", som är en konstruktionsmiss i Intels IA32-arkitektur.

Den omtalade pluggen, samt mycket nyttig info, finns HÄR!!!

Hårdrockshälsningar,,

Fredrik (som håller på med ett mjukdödsmetallprojekt just nu)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.