Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja då har julen varit, och lite pengar har man fått, och jag ahr också haft turen att få lite extra bonus från fonder som min mormor har sålt. Därför ska det nu bli lite pluggköp.

Jag börjar få det mesta jag vill ha, har två UAD-kort med mina favoriter från deras pluggar. Har ett grundpaket med waves, metric halo channel strip, plus många många virtuella instrument. Det jag dock saknar är en bra synth (pluggform) som man kan hitta schysta ljud som passar till pop/r&b/hip hop. Spelar väl inte sån stor roll vad man gör för musik, utan det är ju hur man rattar fram ljuden som avgör det hela. Jag har alltid hatat synthar och aldrig varit intresserad och därför skriver jag just denna tråd för att få lite tips. Det finns ju en hel uppsjö av olika synthar man kan välja mellan, och jag vet egentligen inte vad jag är ute efter 😉. Men jag vill ha en schysst synth som man kan hitta bra grundljud som man kan ratta vidare på själv. Jag har tidigare använt FM7, Absynth3 och ultrafocus bl.a men inte riktigt gillat någon av dem. Skulle vara kul om ni vill ge tips om synthar man kan kolla upp.

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Märkligt att du inte gillade ljuden ur FM7(som numera är feteuppdaterad till FM8).. Den är ju enorm ju.. Fast du kanske gillar analoga fläsksound bättre.. Kolla då in Pro-53.. Även den från Native Isntruments... Helt ok ju.. Och att inte förglömma Korgs Legacy collection.. Fasntastiskt välgjord ju.. 😎

Postat (redigerat)

Ja jag har faktiskt varit inne på korg legacy collection eftersom ni båda här har tipsat om den, och jag har även vänner som tipsat om den. Någon som vet om det finns demoversion att ladda ned? Äsch söker väl lite på google =)

Någon som har någon annan att rekomendera 😛?

Edit: Korg Legacy cellection var ju inte alls speciellt dyr heller, så jag passar nog på och köper flera synthar 🙂

Redigerat av Exil
Postat

Kanske sitter jag i samma båt som du, kanske inte. Alltså jag har aldrig egentligen hajjat hur man gör när man rattar synthar och varför vilka är bra. Jag är fortfarande nånsorts synthnewbie.

Hur som helst så har jag ett par, och några har jag fastnat för.

Mitt tips no. 1 är att du köper ett ex av Computer Music (ca 130 SEK). På den fria DVDn får du med en fullt fungerande version av synthen Wusikstation v.1 (www.wusik.com). Den är kul och bra som fan. Sen kan man förstås uppgradera till senaste version för ett par hundra.

Jag gillar inte Korg Legacy Collection (har testat demoversionerna).

tjing

Bengan

Postat (redigerat)

okej intressant, får ta och kolla upp det! Vart har du föresten hittat demoverison av Korg Legacy Collections. Hittar bara mp3 demos på deras hemsida.

Redigerat av Exil
Postat
Vart har du föresten hittat demoverison ...

Det var utan vidare ett år sen jag laddade hem dom från hemsidan, så det är möjligt att de är borta. Jag tror inte jag har de kvar själv heller (annars kunde jag ju fixat över dom till dig).

Fler tips kan ju f ö vara Sonik Synth och Sample Tank, det finns gratis liteversioner att tanka hem o prova.

tjing

Postat

Någon som har något mer att säga innan jag lägger min beställning på thomann idag?

Postat

Nej jag ska lägga min beställning idag, jag tror det blir lagacy iaf. Men jag pengarna räcker till flera sytnhar så det är bara att tipsa mig ännu mera 🙁

Postat (redigerat)

Kolla in Native instruments Massive, den har fått fin kritik. Dock kanske den är lite svår att hantera om man är helt grön. Själv varmkör jag Legacy collection, men tänkte ge något mer tips. 🙁 Kolla även in Arturias minimoog V, enkelt och fläskigt. Där har du lite bra grejjer att utgå ifrån.

Redigerat av Neko
Postat

Ja asså man har ju genom alla år alltid fått höra bra om minomoog V. Men jag som helt okunnig har aldrig riktigt fattat vad det är så bra med den. De flesta använder ju den till baskgångar, men går det att göra leadljud och fetta ljud med den? Alla kommer va på mig, såklart man kan men jag är så jäkla kass på synthar 🙁

Postat (redigerat)

Moogar är ju mycket kända för just basar (nu ska vi inte glömma det underbara filtret), men de kan göra mycket mer. Och mjukvaran kan ju även köras polyfoniskt, så det är bara att tuta och köra. Den kan göra mycket, och är otroligt lättskruvad.

Redigerat av Neko
Postat
Dimension Pro förstås:)

www.cakewalk.com

Direktlänk: http://www.cakewalk.com/Products/DimensionPro/default.asp

Eller så köper du Project5 V2 (samma hemsida), då får du en basversion av Dimension och en hel del annat!

tjing

Lyssna på några demos av den lät mycket bra, kan tänka mig att den är lite mer lättarbetat också fast det kasnke bara är jag?

MenProjekt 5 som du prtade om hittade jag inte var runt och kolalde på deras produktier men hitta inte.

Postat

Ifall minnet är korrekt har du Nexus då har du alla " Trance " Liknande ljud.

Så jag tror att det du kommer ha mest nytta av i dina genres är en analogsynth emulering

typ Moog.Det du får i den är ett bra semianalogt sound på bas och leadljud.

Den är flitigt använd i pop , hip-hop RnB och även inom rock.

Det finns flera som har gjort emuleringar och vilken som är bäst är nog en smaksak.

men kolla in

Arturia

Gmedia

Finns en gratis version oxå men hittade inte vad den hette , skall söka vidare.

Postat
Ifall minnet är korrekt har du Nexus då har du alla " Trance " Liknande ljud.

Så jag tror att det du kommer ha mest nytta av i dina genres är en analogsynth emulering

typ Moog.Det du får i den är ett bra semianalogt sound på bas och leadljud.

Den är flitigt använd i pop , hip-hop RnB och även inom rock.

Det finns flera som har gjort emuleringar och vilken som är bäst är nog en smaksak.

men kolla in

Arturia

Gmedia

Finns en gratis version oxå men hittade inte vad den hette , skall söka vidare.

Okej, a Nexus har jag ju och jag använder den faktiskt väldigt mycket, Visserligen är det en renodlad trance/dance synth, men man kan få fram schyssta ljud genom att ta bort de fläskiga reverben delayen och sedan leka själv med ljuden 🙁

Så du tipsar också om moog. Prohet V då? Eller vad finns det mer för analog värme man kan hitta?

Postat
MenProjekt 5 som du prtade om hittade jag inte var runt och kolalde på deras produktier men hitta inte.

Har för mig att det är cakewalks version av Reason så den är ng inte aktuell samt att det är PC only.

Okej, a Mac ska det va 🙁

Postat

Tänkte bara på en sak. På Korgs hemsida står det att Legacy Cellection är kompatibel med VST och AU men på thomann står det bara vst. Blir lite fundersam. Borde ju inte vara något problem när de skriver på sin hemsida att det stödjer AU. Men blev bara lite fundersam.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.