Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ganska nyligen fått en bra studiolokal och är ganska färdig att rusta upp den, som ni för övrigt kan kika på bland studiobilderna, och just nu ska vi bestämma oss för om vi ska ha internet eller inte.

Enda chansen för oss att få internet är att ansluta oss i det komunala nätverket och få internet därifrån, men då måste vi ha samma brandvägg och antivirusprogram, vilket är program från F-Seceur.

Är det någon som har några negativa, eller posetiva erfarenheter av programmen från detta företag?

Tur det inte är Norton i alla fall, då skulle jag bett dem dra åt pipsvängen direkt. 😉

Annons
Postat

Det ska funka ganska bra. Du kan ju alltid rycka nätverkssladden och inaktivera f-secure om de skulle strula.. o sen koppla på när du ska internetta. .Men en kompis kör logic 5.5 på en p4 2.6ghz 512mb ram med f-secure igång och de e inga större bekymmer.

Postat

Vid installation av nya program, plugins och VSTi bör du stänga av F-Secure. Även när man kör en Windows-update bör det stängas av. Jag har fått uppfattningen att F-Secure är kinkigare än många andra och blockerar installationer som inte behöver blockeras. Virusdödare på en musikmaskin är egentligen inte alls att rekommendera eftersom de stjäl resurser och ofta strular vid installationer...

Norton har jag inte testat, men med MacAffee upplevde jag att det var mindre problem med än F-Secure (på jobbet hade vi MacAffee tills licensen gick ut för ett halvår sedan - och sedan tog vi av någon underlig anledning F-Secure i stället... jag hade gärna bytt tillbaks till det gamla).

Själv har jag aldrig haft någon virusdödare på min egen dator - och jag är uppkopplad alltid när datorn är igång. Brandväggen (ZoneAlarm Pro) förskonar mig från alla problem - och jag installerar aldrig några program av tvivelaktig härkomst... 😉

Postat

Skaffa en billig skitdator (en ny kostar ju typ ingenting heller iof...) å ha som internet-dator... på den kan du ju ha zone alarm, å f-secure osv å om du behöver ha över nåt på studiedatorn så kan du ju ha en twistad kabel eller en liten switch =)

Postat

Ja, jag tänkte lite på det också, fast det är tyvärr så att vi helt enkelt inte har plats för en till, i kombination att vi vill slänga ut mer pengar, även om det nu bara är lite pengar, plus att vi helt enkelt inte orkar klabba om sånt om det inte absolut är nödvändigt.

Vi haft problem med vår dator tillräckligt. Fast det är väll i och för sig bara en tidsfråga tills F-Secure klabbar och vi får göra det ändå. 😉

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
...

Själv har jag aldrig haft någon virusdödare på min egen dator - och jag är uppkopplad alltid när datorn är igång. Brandväggen (ZoneAlarm Pro) förskonar mig från alla problem - och jag installerar aldrig några program av tvivelaktig härkomst... 😉

Mitt upplägg är exakt likadant.

Dessutom scannar jag då och då online med Panda.

Har klarat mig utmärkt, bara fått in lite spywares, men dom är ju lätta att rensa bort.

Postat

Kör med dubbla operativsystem.

Ett för studioprogrammet och ett annat för internet, där du anävnder virus och brandvägg som du måste, för att se till att hålla datorn ren.

Då är det ju bara att boota om och använda virusprogram etc. när du behöver hämta någon fil, och sedan starta om igen för att växla till "studio-systemet", där du fortfarande kommer åt filerna du hämtat från nätet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.