Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag kan få ett Soundblaster Audigy 4 billigt och undrar om det kan vara värt några hundra. Just nu spelar jag in på ett SB Live! med KX-drivrutiner, har en sunkig behringermixer och vanliga AUX-kablar till ljudkortet; det låter inte så bra.

Jag har funderat på att köpa ett helt ok ljudkort i tusenkronorsklassen men jag har funderar på om det verkligen behövs när jag inte direkt har toppklassutrustning i övrigt. Nu har jag som sagt fått möjlighet till ett Audigy 4 billigt vilket iaf är klart bättre än mitt nuvarande. Frågan är bara om det är värt det eller om man bör spara undan till ett dyrare kort.

Hur står sig ett Audigy4kort som inspelning på hobbynivå? Kan det uppstå problem på något sätt eller kan det fungera? Det har tydligen klart bättre ljud än Audigy 2Z iaf enligt diverse recensioner, men de har alla utgått från en gameraspekt.

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

😏 Hej Johannes!

Ta upp dina ljudkorts-funderingar på nedan länk.

https://www.studio.se/index.php?showforum=53

Forumet har begåvats med många duktiga.

På nedan länk hittar du säkert någon med samma ljudkort som du. Och det kan vara värdefullt att snacka lite innan man köper nytt.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=14511

Med vänlig hälsnig

Kalle i Kalmar och hans pappa 😄

Redigerat av Kalle i Kalmar
Postat

...men för säkerfhets skull:

Audigy är inte ett lämpligt ljudkort till en "musikdator". Det är ett bra kort för en speldator - men då menar jag datorspel - inte musik... 😏

Spar i stället pengarna till ett ljudkort som passar bättre för ditt musikskapande, det finns massor skrivet på länkarna du redan fått. Några saker att tänka på:

o Bra AD/DA-omvandlare är viktigt.

o Balanserade in/utgångar är viktigt.

o Bra preampar är viktigt - alternativt linjeingångar och en separat preamp, det är ännu bättre.

o En konstruktion som ger låg latency (liten fördröjning av ljudet) är en fördel.

o Många ljudkort kommer med bantade versioner av musikprogramvara (exempelvis EMU), det är ett bra billigt sätt att komma igång.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det finns många trådar med krånglade Audigy kort.

Strunta i det kortet.

Lägg pengarna på ett som man vet rockar, typ M-Audio Audiophile 2496 eller liknande.

Postat

Jo jag anade att det inte skulle fungera men saken är ju d en att min vriga utrustning VERKLIGEN inte är bra den heller. Den låter dock okej vilket mitt nuvarande ljudkort inte gör. Frågan är ju om ett bra ljudkort gör någon skillnad i slutändan därav i´den om att ett billigt sb audigy 4 skulle kunna fungera för en tredjedel av priset av ett typ Juli@ eller Audiophile.

NÅgon som vet eller anar?

Postat

jo, det skulle väl låta något bättre, men ifall du tänkt syssla med musik ett tag så bör du inte uppgradera dig så små steg i taget. Spar pengarna till t.ex. ett audiophile 2496 som kostar 995:-.

Nu kan jag också tillägga att jag aldrig testat att spela in med nåt utav de ljudkort du pratar om, så lita inte bara på mina ord. God jul!/adama

Postat

Viktigt?

Beror ju på om han har andra balanserade enheter som han ansluter, annars är det ju faktiskt helt oviktigt.

Jag försöker köra med balanserat där det går och det är ju oftast, men byt ut en balanserad kabel mot obalanserad mellan två enheter och hör om du hör någon skillnad. Troligtvis inte.

Klart att han skall köra balanserat om han kan och har råd/lust att köpa nya kablar men att det för en SoundBlaster-kille som vill börja med inspelning skulle vara viktigt håller jag inte med om.

Motverkar brum ja, men jag har aldrig haft problem med brum, sen har jag ju aldrig kört med väldigt långa, långa kabeldragningar i studion utan allt är under 10m. Sen har jag ju iofs nästan alltid kört balanserat själv. Men dom gångerna jag blivit tvungen att köra obalnserat har jag inte märkt någon skillnad.

Oj vad mycket jag skrev, hoppas jag inte lät arg för det är jag inte. God Jul 😎

Postat

Jag skulle inte köpa Audigy4 i ditt ställe. Spara pengarna tills du har råd med ett bra kort som inte begränsar dig.

Postat

Viktigt?

Beror ju på om han har andra balanserade enheter som han ansluter, annars är det ju faktiskt helt oviktigt.

Jag försöker köra med balanserat där det går och det är ju oftast, men byt ut en balanserad kabel mot obalanserad mellan två enheter och hör om du hör någon skillnad. Troligtvis inte.

Klart att han skall köra balanserat om han kan och har råd/lust att köpa nya kablar men att det för en SoundBlaster-kille som vill börja med inspelning skulle vara viktigt håller jag inte med om.

Motverkar brum ja, men jag har aldrig haft problem med brum, sen har jag ju aldrig kört med väldigt långa, långa kabeldragningar i studion utan allt är under 10m. Sen har jag ju iofs nästan alltid kört balanserat själv. Men dom gångerna jag blivit tvungen att köra obalnserat har jag inte märkt någon skillnad.

Oj vad mycket jag skrev, hoppas jag inte lät arg för det är jag inte. God Jul 🙂

Att redan från början skaffa en bas med balanserad utrustning är till och med mycket viktigt.

Om alla gjorde på det viset skulle många slippa en hel del problem med störningar, brus, brum och onödiga jordslingor.

Att framhålla det redan från början för en "nybörjare" spar mycket huvudvärk - och pengar eftersom han inte behöver just investera i kablar mm två gånger efter det att han själv upptäckt problemen...

Visst, det går bra ibland att fuska. Men om det nu är så onödigt med balanserad utrustning, varför använder du det nästan alltid själv..? 😛

Och jag är heller inte "arg" - God Jul på dig med..!

Postat

Viktigt?

Oj vad mycket jag skrev, hoppas jag inte lät arg för det är jag inte. God Jul 🙂

Att redan från början skaffa en bas med balanserad utrustning är till och med mycket viktigt.

Om alla gjorde på det viset skulle många slippa en hel del problem med störningar, brus, brum och onödiga jordslingor.

Att framhålla det redan från början för en "nybörjare" spar mycket huvudvärk - och pengar eftersom han inte behöver just investera i kablar mm två gånger efter det att han själv upptäckt problemen...

Visst, det går bra ibland att fuska. Men om det nu är så onödigt med balanserad utrustning, varför använder du det nästan alltid själv..? 😛

Och jag är heller inte "arg" - God Jul på dig med..!

Kör balanserat för att jag kan och för att jag är pryl/audiobög.

Men som jag skrev när man ibland stöter på grejer som inte är balanserade så använder jag ju obalanserade kablar och vid insert anslutningar då det inte går att välja ett balanserat alternativ.

Då jag inte märkt någon skillnad dom gångerna jag kört obalanserat i studion så tyckte jag att det inte kan vara så viktigt för killen som startade tråden.

Dock så svarade jag ju inte på hans fråga.

Jag tycker inte att han skall köpa ett soundblaster kort utan istället satsa på ett ljudkort gjort för musik. Jag tycker att M-audio 2496 är ett bra kort som jag själv testat. Det har inga balanserade kontakter men jag upplever inte det som ett problem och jag tror inte han kommer att göra det heller.

Annars finns det ju Julia kortet som jag vill mig minnas att man kan välja om man vill ha bal tele eller obal rca. Det kortet har jag inte testat dock.

Postat
Balanserade kopplingar motverkar inte jordloopar (d v s brum), endast störningar.

Om du till exempel har en balanserad koppling mellan två enheter där du får problem med en jordloop kan det vara så enkelt att lösa som att lyfta skärmen i den ena XLR-kontakten.

Försök göra samma sak med en obalanserad koppling... Men det är klart, det är ju ingen fördel. 🙁

"Brum" är dessutom, för tydlighetens skull, inte liktydigt med en jordloop, även om det kan vara orsaken.

Det dyker regelbundet upp folk som har problem med störningar av olika slag. Om de hade valt balanserade prylar från början hade de ofta sluppit problemen och dessutom sluppit köpa nya prylar för att åtgärda dem.

Behovet av balanserad utrustning och ökad "störokänslighet" ökar dessutom allt mera genom de ständigt ökande störfälten orsakade av digital utrustning, trådlös överföring, styr- och reglersystem av olika slag och switchade nätaggregat.

För den som inte ser några fördelar med balanserade anslutningar är det naturligtvis fullt fritt att använda obalanserad utrustning. Tyvärr blir det kanske litet svårare att bygga en litet bättre studio eftersom urvalet av litet finare utrustning minskar en del om man absolut vill ha obalanserade anslutningar, (undrar förresten varför..? 😎 ) men det gör ju inget om man inte märker någon skillnad.

Jag tycker det är kul att hjälpa till och ge råd och även handgripligen hjälpa folk att fixa deras utrustning etc. Men jag har ärligt talat inget större intresse av att bränna tid på att debattera elementära grundläggande fakta som att balanserad utrustning har stora fördelar gentemot obalanserade enklare prylar vad gäller störningskänslighet. Så just nu upptäcker jag att jag undrar vad tusan jag sysslar med... 😎

Postat (redigerat)

Fatnastisk aktivitet i den här tråden. Känns bra att ni debatterar om mig i tredjeperson också 🙂.

Jag har också gjort fler efterforskningar och kommit fram till följande: Ni har såklart rätt i det ni säger. Som någon skrev så är det dock tveksamt om det spelar någon roll för mig vilket ljudkort jag har. Audigy4 verkar fungera för mig men bli meningslöst såfort jag uppgraderar resten, vilket antagligen lär hända för eller senare.

Hur fungera audiophilekortet med systemet i övrigt? T ex i spel (nu spelar jag iofs extremt sällan men ändå.)

Redigerat av Johannes
Postat
Fatnastisk aktivitet i den här tråden. Känns bra att ni debatterar om mig i tredjeperson också 🙂.

Jag har också gjort fler efterforskningar och kommit fram till följande: Ni har såklart rätt i det ni säger. Som någon skrev så är det dock tveksamt om det spelar någon roll för mig vilket ljudkort jag har. Audigy4 verkar fungera för mig men bli meningslöst såfort jag uppgraderar resten, vilket antagligen lär hända för eller senareEn kompis spelar in på ett Audigy och det fungerar bra, blir dock lite lofi men det

Hur fungera audiophilekortet med systemet i övrigt? T ex i spel (nu spelar jag iofs extremt sällan men ändå.)

Fungerar bra som ljudkort till övriga saker också

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.