Jump to content
Annons

logik bland gitarrackord...?

Recommended Posts

keeponpretend (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu låter jag väl helt rolig, men finns det någon som helst logik i hur man tar ackord på en gitarr? som ni antagligen hör så är jag nybörjare...haha.

Jag spelar piano, om det kan hjälpa..

Tack på förhand ! 😳

Annons
Postat (redigerat)

😆

Nu låter jag väl helt rolig, men finns det någon som helst logik i hur man tar ackord på en gitarr? 😎  

😳

Hej keeponpretend!

Kan du spela piano, så har du en kanon grund att referera till.

Nu ska du veta att jag inte är gitarrlärare, med spelat som hobbymusiker i ca 30 år. Och jag vill påstå att det finns en logik i det.

Vad sa du spela för något? Till partyn, lite allsång, Taube? 😲 Eller 100 W distat rockenroll? 😄 Sval tillbakalutad jazz, trummor, bas? 🙂

Själv delar jag in ackorden i tre grupper; visa-, bare- och jazzackord.

Visackord måste man lära sig ett och ett, med många lösa strängar. Dom måste du lära dig i c-dur, g-dur, a-dur, d-dur e-dur och moll-ackorden.

När din bekantskapskrets får nys på att du kan lira gura blir du den självklara "svängputten", garanterat.

Bare och jazzackord spelas utmed halsen på ett annat sätt än visackorden. Man upplever det mer "logiskt". Och kräver sin speciella teknik. Men det kan vi återkomma till vid senare tillfälle.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa 🙂

PS Boken ovan kan vi också varmt rekomendera. Vill du da en literaturlista på jazzgitarr med ackord, fixar vi det också DS

Redigerat av Kalle i Kalmar
keeponpretend (oregistrerad)
Postat

Tack ! vilken bra hjälp man får här 😛

ska börja forska lite...haha

🙂

Postat
köp en ackordbok.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185041440&s=1

Den här boken är underbar.

Det finns ju flera så varför just denna?

Jo det är sant.

Det finns massor av ackordhandböcker om vi talar om almäna böcker.

Sen finns det en del specialvarianter för typ jazzackord.

Men grejen är att vi har alla våra favoriter, som vi föredrar och gärna vill rekomendera. 🙂

Själv tror jag att jag äger fem stycken. 😕

MVH

Kalle i Kalmar och hans pappa

• 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.