hammagrella Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Man är lite sommarslö och lägger mest tid här på forumets Musiktipshörna, men det är väl bra så här i mellanbärs och hängmattetider!! Dagens skivtips således - lite Alice Cooper rarities som ni kanske inte hört! Jag menar så fort Alice är på tapeten så rynkar antingen folk på näsan och jämför honom med Markoolio, eller så hyllar dom "Schools Out" och "Billion Dollar Babies" eller så säger dom "javisst ja, de e han med "Pojson!". Ack, ack. Det finns mer. Därför - här är min Top 6 Mer Eller Mindre Bortglömda Ur Alice Garderob: 1) "Sideshow" - öppningsspåret på (en av) Alice bästa comebackplattor "The last temptation". Innehåller i princip ALLT man vill ha av en bra rocklåt. Vilken låt, vilket bett i produktionen! Tillochmed Alice sjunger bra!! 2) "For Veronica's sake" - innan Toto blev Toto och David Foster demonproducent gjorde dom en platta med en helt psykad Alice och det blev djävulskt bra. Här är en stompig rockrökare som låter amerikansk östkustrock med kul text, enda haken är att soundet är wayyy trist idag. 3) "I'm the coolest" - minimalistisk, svängigt, coolt och grymt musikaliskt. Djävulen himself på vocals, eller om det är Alice? Från "Goes to hell" typ 1976. Alice minns säkert inget från den här plattan, men det är hans bästa! 4) "Feedin' my Frankenstein" - okej, den här är väl inte bortglömd kanske. Men här kan vi snacka om gitarrmangel; Stevie Vai duellerar med Joe Santriani och Alice är väl mer självironisk än nånsin. "He's such a psycho" måste vara en av det decenniets ballaste fills. 5) "It's hot tonight" - ingen fantastisk låt, men här får verkligen bandet röja; "Lou Reed-gitarristerna" Steve Hunter och Dave Wagner och mannen med världens djupaste pukor Alan Schwartzberger. Allt proddat av geniet Bob Ezrin. Resten av plattan "Lace & Whisky" är.....fruktansvärd!!!!!!! 6) "Cold Ethyl" - Alice pökar på ett lik han har i kylskåpet. Hemsk produktion. Låter som några fyllon i en skrubb, men det förlåter vi för textrader som "she's cool, in bed - well she's oughta' be, cause Ethyl's dead!" Från "Welcome to my nightmare" 1975.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 (redigerat) Intressant. Har en kompis som i många år försökt övertyga mig om Alice Coopers storhet. "Dom var ett band!" brukar han säga. 😄 Hammagrella, visste du att Brian Wilson lurade Iggy Pop, Danny Hutton från Three Night Dog (eller hette dom Three Dog Night?) och Alice Cooper hem till sig och tvingade dom att sjunga "Shortenin' Bread" (barnvisa) i stämmor i över en timme? Detta hände typ 1972 när BW var superfet (tjock, alltså.. 😄 ) och dagligen åt kokain till frukost. Alice Cooper gick till sist hem, han tyckte Brian var "för knäpp". Kul historia, bara.... Redigerat 6 augusti 2004 av nattvaktaren
Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Intressant. Har en kompis som i många år försökt övertyga mig om Alice Coopers storhet. "Dom var ett band!" brukar han säga. 😄 Hammagrella, visste du att Brian Wilson lurade Iggy Pop, Danny Hutton från Three Night Dog (eller hette dom Three Dog Night?) och Alice Cooper hem till sig och tvingade dom att sjunga "Shortenin' Bread" (barnvisa) i stämmor i över en timme? Detta hände typ 1972 när BW var superfet (tjock, alltså.. 😄 ) och dagligen åt kokain till frukost. Alice Cooper gick till sist hem, han tyckte Brian var "för knäpp". Kul historia, bara.... Bra historia. När ska du berätta den där om Johannes Brost & Mick Jagger?
Egghuvud Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Jovars, men kalla mig lite fundamentalist. Billion Dollar Babies är och förblir en av de bästa rockplattorna - eller vad sägs om raped and freezing, I want to be elected, No more mr nice guy... behöver jag fortsätta?
hammagrella Postat 7 augusti 2004 Trådstartare Postat 7 augusti 2004 Nattvaktarn, hmmm - ja din polare tänker på dom tidiga åren. Nåja. Kul story om Brian, Iggy och Alice. Den pirat-ellpen skulle man vilja ha! 😉 Förresten när jag var liten på 70-talet så ryktades det på skolgården att Frank Zappa och Alice var samma person. Zappa körde in i en bergvägg med sin sportbil och blev aldrig sig själv igen utan förvandlades till Alice. Det visade sig vara fel..... 🙂 [Alice nörderi ON] Egghuvud, jag skriver under på att BDB är en mäktig platta, men vill nog påstå att Goes to hell slår den på fingrarna. Anledningen till att jag smådissar BDB är enkom för den konstiga stereomixen i I wanna be elected och "clee-e-e-ean" frasen i No more mr nice guy. Goes to hell är dessutom djävulskt cool i soundet och visar lite på AC's bredd musikaliskt, alla möjliga musikstilar i förutom titelspåret, I'm the coolest, Give the kid a break, Guilty, Wish you were here osv.... [Alice nörderi OFF]
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.