Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Är det någon som vet hur man kan få till ett bra "thump" i en bastrumma?

Så att det liksom blir ett "sugande" ljud inledningsvis i trumman..

Annons
Postat

Hur låter ursprungsfilen?

Lägg upp ett ljudexempel på hur den låter samt ljudexempel på hur du vill att det ska låta så blir det enklare att hjälpa 😆

Postat

Lägg upp ett ljudexempel på hur den låter samt ljudexempel på hur du vill att det ska låta så blir det enklare att hjälpa 😆

Jag har tyvärr inte lyckats skapa det ljudet jag söker 😆

lite diffus beksrivning kanske men den typen av bastrumma återkommer ganska ofta inom elektronisk dans musik.

Kan försöka hitta något låtexempel

Postat

lite diffus beksrivning kanske men den typen av bastrumma återkommer ganska ofta inom elektronisk dans musik.

Kolla majken tips på 16 (tror jag det var) steg för trummix i senaste Studio. Där hittar du antagligen vad du letar efter.

Postat

Walldorf Attack är en vst-plugg som är rätt trevlig att skapa bastrumor i. Där du har väldigt bra koll på filter och audio-envelopen. Kommer antagligen inte komma ifrån den elektroniska känslan. Men säkert göra ljudet ännu trevligare om du skapar multibla ljud som du lägger i lager på varandra, sen kanske vst-filter. Eller om du samplar ditt resultat och importerar i Reason (om du har). Men börja med Walldorf o kolla.

Postat

Kolla majken tips på 16 (tror jag det var) steg för trummix i senaste Studio. Där hittar du antagligen vad du letar efter.

kanon, ska kolla

Postat
Ska du mecka trumljud som låter elektroniskt ska du inte missa Stomper Hyperion

Håkan "MasterZap's" hemsida..

Snabbt, lättjobbat och har alla tänkbara inställningsmöjligheter..

..dessutom helt gratis

grymt, ska kolla

det var något sådant här jag var ute efter:

Lade in en reverserad shaker innan trumman med en hel del shuffle.

Postat
Ska du mecka trumljud som låter elektroniskt ska du inte missa Stomper Hyperion

Håkan "MasterZap's" hemsida..

Snabbt, lättjobbat och har alla tänkbara inställningsmöjligheter..

..dessutom helt gratis

Är det bara för mig som den där länken stänger ner webbläsaren? Händer i både firefox och ie... 🙁

Postat

En klassisk grej är väl att lägga in baskaggen reverserad (baklänges) precis före. Då får man en skön "sug"-effekt. Oj, det där lät lite... Hmm.

Ja, testa iaf :rolleyes: Kanske inte på alla slag, men lite här och där, där det passar.

Postat
Är det bara för mig som den där länken stänger ner webbläsaren? Händer i både firefox och ie... :rolleyes:

Nej inte hos mig.. sidan kanske har något scriptbaserat din browser inte stödjer och därför stänger ner?

Prova att sök på Stomper hyperion i din browser och kolla om det går på den vägen..

Postat
Är det bara för mig som den där länken stänger ner webbläsaren? Händer i både firefox och ie... 😛

Nej inte hos mig.. sidan kanske har något scriptbaserat din browser inte stödjer och därför stänger ner?

Prova att sök på Stomper hyperion i din browser och kolla om det går på den vägen..

Jo jag testade att googla det och ta det den vägen men icke. 🙁

Postat

Jag vet precis vad du vill ha, det är inte bara i elektronisk musik man hör det där "thumpet" utan pop och rock osv också. Det du ska göra är att komprimera bastrumman så att du får en attack i den, och att thumpet kommer efter litegrann, så en attack på 10-15 ms och release på typ 30+ ms eller nåt i den stilen, och sätta thresholden så att du får en gain reduction på 3-6 decibel. Den ska pumpa litegrann, men se upp så att du inte plattar till den helt, och suger allt liv ur den.

MVH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.