Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har fått lite problem med ljudet här på datorn - det funkar varken med hörlurar eller högtalare och jag har testat olika filer samt testat med video, mp3 och midi. Jag vet inte vad jag har för ljudkort, men jag kan välja mellan "SoundMAX Digital Audio" och "SB Audigy Audio [CF00]" under egenskaper i "Volymkontroll". Sen har jag något som heter "Creative Volume Control" som är en slags "Volymkontroll" fast egenmodifierad så att säga. Den brukar jag få upp genom att trycka på en knapp på tangentbordet, men när jag gör det nu så kommer den rutan upp fast utan "innehåll" och så står det: "Unable to change the sound device to your selected device". Någon som kan hjälpa mig?

Annons
Postat

Låt mig gissa, Dell-dator med ljudkort på moderkortet? Det är ditt SoundMAX.

Sen har du ett extra ljudkort, Soundblaster Audigy PCI-kort iproppat.

Start, Kör, Skriv devmgmt.msc och kör OK.

Ditt Audigy-kort borde ligga under Ljud-, video- och spelenheter i Enhetshanteraren.

Har du en liten högtalarikon framför Audigy i listan? Eller en liten gul ikon med utropstecken på?

Postat
Låt mig gissa, Dell-dator med ljudkort på moderkortet? Det är ditt SoundMAX.

Sen har du ett extra ljudkort, Soundblaster Audigy PCI-kort iproppat.

Start, Kör, Skriv devmgmt.msc och kör OK.

Ditt Audigy-kort borde ligga under Ljud-, video- och spelenheter i Enhetshanteraren.

Har du en liten högtalarikon framför Audigy i listan? Eller en liten gul ikon med utropstecken på?

Helt rätt.

Det är bara högtalarikoner, inga utropstecken.

Postat

Ok. Men prova ändå att radera Audigy i Enhetshanteraren, och starta sen om och låt Windows hitta kortet på nytt.

Postat
Ok. Men prova ändå att radera Audigy i Enhetshanteraren, och starta sen om och låt Windows hitta kortet på nytt.

Vad händer om dte inte funkar då? 😆

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det lär väl inte bli sämre eller?

Postat

Tjoff!

9 Oct 06

This download contains an improved version of the drivers found on the Sound Blaster Audigy®, Audigy 2 series, and Audigy 4 series installation CDs. It also supports Microsoft® Windows® XP Professional x64 Edition.

Nåja, vi pratar på MSN just nu. Men kan vara bra att hålla tråden vid liv, ifall nån mer råkar ut för det här. Så hoppas vi på att det här ordnar biffen. 😆

Postat

Linus är grym!

Fick hem drivrutinerna, installerade startade om och fortsatte installeringen när skärmen blev blå och det stod att det hade uppstått ett allvarligt fel. Men nu funkar det i alla fall! 😄

Postat

BSOD efter installationen är inget man vill ha direkt. 😄

Men fint att det fungerade efter omstarten.

Postat

Fick blåskärm förut när jag startade datorn, startade om och då kunde jag välja mellan att starta i felsäkert läge eller vanligt läge (valde det senare) och nu funkar det bra igen. Är det något jag bör vara orolig över?

Postat
Är det något jag bör vara orolig över?

Inte orolig, men det är definitivt ett ordentligt fel som borde åtgärdas!!

Ställ in Windows att inte starta om när fel uppstår. Nästa gång du får BSOD skriver du av och postar här, alternativt fotograferar skärmen och kastar upp bilden.

Postat
Är det något jag bör vara orolig över?

Inte orolig, men det är definitivt ett ordentligt fel som borde åtgärdas!!

Ställ in Windows att inte starta om när fel uppstår. Nästa gång du får BSOD skriver du av och postar här, alternativt fotograferar skärmen och kastar upp bilden.

Det var jag som startade om (tryckte på knappen :rolleyes:). Ska skriva av nästa gång 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.