Ann-Mari (oregistrerad) Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 Holahei Hur är det med audio kvantisering? Använder ni denna funktion? Erfarenheter? Gjorde en liten mix med Vsti midi-trummor, satte på (audio) gitarr och sjöng en ramsa. Kvantiserade midi-trummorna, men vet inte om det är vanligt att kvantisera audio också. Gjorde det men märkte ingen egentlig skillnad heller. Kanske inte lyckades. Kvantisera audio gällande gitarr och vokal? Brukar nån göra det också? Ifall så, det verkar en aning komplicerat med alla dessa "hitpoints" men jag antar att man lär sig snabbt, hoppas i varje fall. Alltså gott folk, i hurudana fall kvantiserar ni audio, och har ni bra erfarenheter av denna funktion? Tack, och tack för svaren jag fick i en tidigare förfrågan, AM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalle i Kalmar Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 😄 Hej Ann-Mari Vi har lite begränsade kunskaper 😄 men audio, alltså audiofiler kvantiserar man väl inte? Steget innan, Vsti midi-trummor kvantiserar man och skapar ett "levande" instrument. Sen exporterar vi det, och vi får en audiofil som vi använder i mixen. Eller har vi missuppfattat det hela? 😄 Med vänlig hälsning Kalle i Kalmar och gubben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 det du nämner med hitpoints är sk. Rexning... man gör helt enkelt så att man slajsar upp filen efter varje anslag tex. på en trumma. och kan på så sätt slänga om de nya filerna och få ut helt andra beats och dylikt. det jag tycker du ska göra om du tycker att sången är otajt, är att ta hela det inspelade spåret i editeringsfönstret och klippa det med sax-verktyget så du kan flytta fram o tillbaks hur mkt du vill.. lycka till !! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ann-Mari (oregistrerad) Postat 23 december 2006 Dela Postat 23 december 2006 Tack för svaren grabbar, Pete Doherty och Allen Ginsberg..är det..? 😆 Okie dokie. Alltså. Visst finns det ju en funktion som kvantiserar audio i Cubase. Vad jag förstått, så passar det bäst på ex trummor. Den räknar ju inte bara sk "hitpoints" utan hela takten automatiskt, och kan kvantisera efter det. Troligen passa det inte till vocal, men kanske till en gitarrkomp, som går i någotlunda takt? Vad jag nu vet. men kanske jag vet fel. 🙁 Hur som helst, jag skall spöka vidare i detta. Information finns ju. På någotvis, fast jag läser perfekt Engelska, så känns det dubbelt så komplicerat att läsa Engelska instruktioner än Svenska. Men ett steg i sänder! Laters..., AM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
91:an Postat 26 december 2006 Dela Postat 26 december 2006 Har du SX3 eller senare kan du använda timewarp-funktionen. Dubbelklicka på audioparten så öppnas ett editeringsfönster. Välj timewarp (en ikon med en klocka) och är ljudspåret tex en kompgitarr så klickar du på varje gitarranslag. Sen kan du då flytta anslagen i sidled så att dom hamnar rakt på taktstrecken. Låter du musiken samtidigt rulla i en loop så hör du samtidigt när du placerar anslagen rätt. Kompgitarrens audiofil trycks ihop/stretchas mellan varje anslag och är det inte föe stora flyttningar du gör i sidled så hörs ingen kvalitetsskillnad. Men det är ett pillgöra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrika Postat 26 december 2006 Dela Postat 26 december 2006 Hej Ann-Mari! Jag tycker att det fungerar bra med tidssträckningen som 91:an beskriver. Jag har visserligen undvikit att kvantisera ljud och till och med midi för jag tycker att det blir så maskinlikt. Å andra sidan håller jag på att överge mitt ideal för allt jag gör blir väldigt "sloppy" och orytmiskt för jag har inte Arturo Michelangelis precision! 😏 Så jag kommer nog att börja tidssträcka mer igen. Demo kommer snart upp utan stretch men jag är osäker på om jag kommer att låta den vara ostrectchad av just de skälen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.