Spicey Postat 6 augusti 2004 Dela Postat 6 augusti 2004 JO, ja har ett gäng med gamla inspelningar, inspelade direkt i burken - in i datorn med dåligt ljud som följd. Inte mycket att göra åt. Men dom är i mono också - med exakt samma ljud i båda kanalerna. Jag undrar hur jag enklast (jag skiter i att det brusar lite) får en lite med stereo-bild på låtarna. Dom ligger här och väntar i wav-format. Typ 20 stycken. Vill bara stereo-bredda dom lite smått med nått enkelt filter i nått gratisprogram. Ingen vst-plugg elelr nått sånt. Finns det nått bra gratis-program som kan lägga på en lite bredare ljudbild? Enda programmet på denna burk som finnes är Audacity. Nått tips. Man får lite ont i huvudet av att lyssna på låtarna i hörlurar - det e så platt. Tips please! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 6 augusti 2004 Dela Postat 6 augusti 2004 Det finns lite olika sätt att bredda ut ett monospår. 1. Duplicera filen, lägg upp båda filerna på två olika kanaler i nån sequencer, förskjut ena spåret några millisekunder, panorera ut och mixa ner. 2. Lägg på ett bra reverb (du får ju givetvis reverb på ljudet, men i stereo...) 3. Minns inte vad detta sättet heter, men genom att gå efter punkt 1, men istället för att förskjuta ena kanalen, så EQ'a upp och ner vissa frekvenser på ena spåret och EQ'a helt tvärt om på det andra. Blir nån sorts kvasistereo då som kan låta ganska ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Miss9 Postat 6 augusti 2004 Dela Postat 6 augusti 2004 1. Duplicera filen, lägg upp båda filerna på två olika kanaler i nån sequencer, förskjut ena spåret några millisekunder, panorera ut och mixa ner. Gör man så får man fas fel som kanske inte är så kul Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 6 augusti 2004 Dela Postat 6 augusti 2004 1. Duplicera filen, lägg upp båda filerna på två olika kanaler i nån sequencer, förskjut ena spåret några millisekunder, panorera ut och mixa ner. Gör man så får man fas fel som kanske inte är så kul De ligger ju ändå i varsin högtalare... då tar ju fasfelen inte ut ljuden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 6 augusti 2004 Dela Postat 6 augusti 2004 (redigerat) Skitsnack. Blir inte om man inte förskjuter på det viset. EDIT: Fasfel får man om positiva värden på ena kanalen är negativa i den andra och ljudet annars är precis samma. Förskjuter man flera millisekunder kommer det inte uppstå några fasfel, möjligens i de lägre frekvenserna, men killen ska ju lyssna i stereo och då spelar det ju ingen roll. Redigerat 6 augusti 2004 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Spicey Postat 6 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 6 augusti 2004 (redigerat) Jo, att slänga på lite reverb tänkte jag på - och det är väl enkelt nog för att jag ska kunna klara det. Men det e rätt mycket eko och effekter redan på inspelningarna. Hmm, laddar ner Diamond Cut Millenium demo nu. Ett enklare program som kanske funkar på denna gamla PC. Fast svårt att veta vilket filter man ska använda. Vill bara göra något som går snabbt och gör stereo-bilden lite bredare. Tips? (hittade även WavHum 1.6 på en gamma Digital Music Maker CD från april i år. Fast det e till för att ta bort brummande från nätet (el-nätet) som kan hamna i inspelad musik och så.. men det e ett litet program iof som bara gör en sak.) Här e diamond Cut - verkar det bra??: http://www.tracertek.com/diamondcutmillennium.htm Kanske slänger på några Forensic filter - vad nu det e ? Diamond Cut MIllenium: Triangle Wave Generation Impulse Noise Filter Interpolate Function Continuous Noise Filter Harmonic Filter Dynamic Filter Low Pass Filter High Pass Filter Band Pass Filter Notch Filter Median Filter Average Filter De-Essing Filter Azimuth Correction Tool Speed Correction Tool Real Time Spectrum Analyzer Real Time Preview SONIC ENHANCEMENT Virtual Valve Tube Emulation Reverb Effect Dynamics Processor Paragraphic Equalizer Audio Compressor Audio Expander Graphic Equalizer CD PREPARATION Gain Normalize Locate and Mark Silent Passages Quantize for CD File Conversion Sample Rate Conversion Playlist Support AUDIO EDITING TOOLS Cut/Copy/Paste Single Sample Resolution Fade In/Out Crossfade Full Transport Control File Reversal OTHER FEATURES Noise Reduction-Ready User Interface 78 and Historic Recording Restoration Make Waves (for testing) Full Zooming Right Click Toolbox Full Marker Support Drag and Drop Compatible Multiple Sound Card Support Auto Sync of Before and After Files 200 Factory Presets Redigerat 6 augusti 2004 av Spicey Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 6 augusti 2004 Dela Postat 6 augusti 2004 (redigerat) Vill minnas att AnalogX (det är iallafall en gratis DX-plugg, det är jag säker på...) gör en "high frequency simulator" som kan sprida ut de extra övertonerna i stereo. Har använt den på monoinspelningar med skapligt resultat. edit: Och DX-pluggar kan man som bekant använda i Soundforge, som ju brukar funka finfint i gamla sega datorer. edit 2: Hittade den! rgc audio high frequency simulator Redigerat 6 augusti 2004 av nattvaktaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Spicey Postat 6 augusti 2004 Trådstartare Dela Postat 6 augusti 2004 Thanks Nightwatcher! Ska kolla in imorgon när jag e mer, eh.. allert. Diamond Cut var.. jo ok, men typ ett Shareware interface med iallafall rätt många proffs-funktioner. Typ. Gamla sköna Peak funkade bra för mig förr (på Mac), men vill ha ett enkelt sätt att fixa. Utan att förhands.. men ok, jag får köra ett gäng filter - bränna en cd med 10 varianter - och sen välja. Inga studiomonitors här inte. Men DX-plugg och Soundforge känner jag båda igen. ska kolla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
electroaudio Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Fasfel får man om positiva värden på ena kanalen är negativa i den andra och ljudet annars är precis samma. Förskjuter man flera millisekunder kommer det inte uppstå några fasfel, möjligens i de lägre frekvenserna, men killen ska ju lyssna i stereo och då spelar det ju ingen roll. Det blir fasfel efter ordets rätta bemärkelse.Fasen på det ena spåret blir ju förskjuten. Däremot... Örat är väldigt känsligt för exakt den typen av fasfel/tidsförskjutningar och det som du beskrev var grundprincipen för ett enkelt chorus.Men det är också så man gör kamfilter. Så man borde egentligen mixa fler spår än två med flera olika tidsförskjutningar, för att få fram en mer frekvensrak rumsakustik. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Fasfel får man om positiva värden på ena kanalen är negativa i den andra och ljudet annars är precis samma. Förskjuter man flera millisekunder kommer det inte uppstå några fasfel, möjligens i de lägre frekvenserna, men killen ska ju lyssna i stereo och då spelar det ju ingen roll. Det blir fasfel efter ordets rätta bemärkelse.Fasen på det ena spåret blir ju förskjuten. Däremot... Örat är väldigt känsligt för exakt den typen av fasfel/tidsförskjutningar och det som du beskrev var grundprincipen för ett enkelt chorus.Men det är också så man gör kamfilter. Så man borde egentligen mixa fler spår än två med flera olika tidsförskjutningar, för att få fram en mer frekvensrak rumsakustik. 😆 Mer än vad jag visste faktiskt... Jo visst blir det en fasförskjutning, men det behöver ju inte vara just fel med det om du förstår vad jag menar.. Har gjort så på körer nån gång för längesen när kanalerna va slut på bandarn (använde ett riktigt kort delay då). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
electroaudio Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Jo visst blir det en fasförskjutning, men det behöver ju inte vara just fel med det om du förstår vad jag menar.. Jo precis, Det är ju sådana tisfel som blir naturligt när ljudet studsar runt i ett rum. I övrigt så finns det väl inget rätt eller fel när det gäller musik, låter det bra så är det bra 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 7 augusti 2004 Dela Postat 7 augusti 2004 Jag skulle ta låtarna och brusreducera, eq'a och eventuellt komprimera dem lite. Jag skulle absolut låta dem fortsätta vara i mono. Att stereobredda enskilda spår i en mix kan funka bra, det kan även funka att stereo bredda en mix som redan är i stereo men att göra det på en mono ljudkälla skulle jag passa mig för. Risken är att man förstör mer än man förbättrar. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Miss9 Postat 23 augusti 2004 Dela Postat 23 augusti 2004 men killen ska ju lyssna i stereo och då spelar det ju ingen roll. Alla lyssnar inte i stereo säg att låten ska spelas på radio och massa mäniskor sitter på enkla "köksradio apparater" med bara en högtalare man ska alltid kolla så att materialet är mono kompatibelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 augusti 2004 Dela Postat 23 augusti 2004 men killen ska ju lyssna i stereo och då spelar det ju ingen roll. Alla lyssnar inte i stereo säg att låten ska spelas på radio och massa mäniskor sitter på enkla "köksradio apparater" med bara en högtalare man ska alltid kolla så att materialet är mono kompatibelt. Du måste interpunktera! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 24 augusti 2004 Dela Postat 24 augusti 2004 jag spelade in en körspelning i mono med en mp3-spelare. Helt kass kvalitet men jag EQade till den och körde ett reverb med mycket ER (Early Reflections) och då blev stereoresultatet betydligt bättre. Det gjorde ju ingenting om lite mer reverb blev inspelat eftersom jag suttit i kyrkan vid inspelningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.